نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال:
نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امر اشتغال، گفت: 102 هزار میلیارد تومان منابع دولتی در 5 سال گذشته به استان وارد شده که با توجه به عدم بهبود وضعیت اقتصادی و بیکاری در استان، باید متوجه باشیم که اتفاقاتی در خوزستان در حال وقوع است.
کد خبر: ۵۳۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 27 November 2017
یدالله مهرعلیزاده شامگاه گذشته در نوزدهمین جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی  با اشاره به سیاست‌های اشتباه مدیریتی در بخش دولتی اظهار کرد: به دنبال صحبت‌های مطرح شده در رابطه با اجرای ناصحیح و ضعف قوانین قصد دارم از دریچه دیگری به این موضوع  نگریسته شود که مرتبط با بحث اشتغال استان است.

نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال با بیان اینکه چنانچه سیاست‌ها و شیوه‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته استمرار یابند بخش خصوصی متحمل صدمات جبران ناپذیری می‌شود، عنوان کرد: از آذرماه سال 95 به دستور استاندار به این موضوع ورود کردیم و آسیب شناسی‌ها و تحلیل‌هایی ارائه دادیم.

مهرعلیزاده مشکلات اقتصادی در تمامی ابعاد را برگرفته از 3 فرضیه حاکم خواند و بیان کرد: ما باید بدانیم که بدون بخش خصوصی امکان تحرک اقتصادی وجود ندارد و ناکارآمدی دولت در ورود به مسائل اقتصادی محرز است برای همین شاهد ناهماهنگی و عدم توازن در توزیع منابع هستیم.

وی با بیان اینکه بازار بی رحم است، گفت: اگر این بازار بی رحم مدیریت نشود، در نهایت ما افراد را به نام اشتغال، تولید، سرمایه گذاری و عناوین دیگر با انواع مشکلات مواجه می‌کنیم.

نماینده تام الاختیار استاندار در امور اشتغال با بیان اینکه از سال 91 تاکنون حدود 102 هزار میلیارد تومان منابع مالی و تسهیلات به خوزستان تزریق کرده است، افزود: این مبلغ در کل کشور 548 هزار میلیارد تومان بوده و در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و مسکن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه رابطه معناداری بین 102 هزار میلیارد تومان ومشکلاتی که اکنون در سیستم بانک‌هایی مثل آرمان و دیگر بانک‌ها وجود دارد، اظهار کرد: قاعدتا این میزان منابع باید سطح بهره‌وری را افزایش می‌داد و تاثیر آن بر روی اشتغال، کاهش بیکاری، تحول در ساختارها و بر روی بسیاری دیگر از متغیرهای دیگری که در اقتصاد داریم نمایان می‌شد، اما تحولی رخ نداد و این سوال برای همه به‌وجود آمده که چه اتفاقی بر سر این منابع آمده است.

مهرعلیزاده عنوان کرد: اتفاقاتی که در خوزستان افتاده‌اند به ناهماهنگی بخش دولتی و خصوصی مربوط می‌شود؛ از مجموع 102 هزار میلیارد تومان، 34 درصد در بخش مسکن، 21 درصد در بخش خدمات، 13 درصد در بخش صنعت و 7 درصد هزینه شده و این نشان می‌دهد که منابع به صورت صحیح توزیع نشده‌اند.

وی بیان کرد: تا پایان شهریور امسال بانک‌ها 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه داده‌اند و این ارقام بر حسب آماری است که از بانک مرکزی دریافت کرده‌ام.

نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال گفت: اتفاق مهمی در استان خوزستان در حال رخ دادن است و در صورتی که بخش خصوصی هشیار نباشد بسیاری از بخش‌هایی که اهلیت گرفتن این تسهیلات را ندارند با مشکل مواجه خواهند شد.

وی توزیع نامناسب منابع و تسهیلات و همچنین نظارت نادرست بر روی تسهیلات پرداختی را معضل استان دانست و افزود: ریشه این مشکلات در دوره بنگاه های زود بازده آغاز شد و در بررسی انجام شده بر روی یکی از بخش‌ها دراستان که از میزان 92 میلیارد تومانی که سال قبل به عنوان تسهیلات توزیع کرده است تنها 20درصد آن برای ایجاد شغل هزینه شده و اینکه سایر منابع کجا رفته قطعا به بانک آرمان و خارج از استان می‌رسیم که در حال حاضر قصد تحلیل ندارم.

مهرعلیزاده اظهار کرد: اینجا گلوگاهی است که اتاق بازرگانی به عنوان بخشی که منافع بخش خصوصی برایش حائز اهمیت است باید ورود کرده و جویا شود منابعی که در استان خوزستان توزیع شده به کجا رفته اند؟ اگر این تحلیل و آسیب شناسی در خوزستان انجام نشود سال‌های آینده نیز دوباره به همین روش خواهد بود و در اینجا است که بخش خصوصی، دولت ناکارآمد و بازار بی رحم باتلاقی را درست می کند که فعالان اقتصادی و کارآفرینانی که با هزار عشق و آرزو وارد این عرصه می‌شوند در آن فرو روند.

وی با اشاره به هماهنگی انجام شده با اتاق بازگانی اهواز برای همکاری با کمیته فنی، در 2 هفته گذشته، گفت: به منظور شناخت صحیح از متقاضیان الزاما اتاق بازرگانی به عنوان تنها مرجع در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی باید ورود کند و به عنوان بخش هماهنگ کننده و میانجی بین همه فعالان اقتصادی همکاری لازم را داشته باشد.

نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال طرح جامع مالیاتی کشور را دارای مشکل بنیادین دانست و بیان کرد: در حال حاضر نظامی برای شفاف سازی پول در ایران نداریم و به سادگی منابع تعریف شده به هر جای دیگری بدون رد اثری جابه جا می‌شود.

وی عنوان کرد: به دلیل عدم وجود نظام مذکور پول تسهیلات اشتغال زایی و دیگر موارد از بانک آرمان و سامان و حوزه های دیگر سر درمی‌آورد.

مهرعلیزاده افزود: باید مشخص شود تا 5 سال آینده در 27 شهر استان به عنوان مثال در بخش خرما، چرم و دیگر موارد چه برنامه‌ای داریم و این اقدام مطالعاتی در 2 الی 3 ماه آینده باید انجام شود.

وی اظهار کرد: اینکه در استان با همان نگاه و نگرش سال قبل پیش می‌رویم بسیار نگران کننده است؛ اکنون مسئولیتی به من سپرده شده که من در مقابل این مسئولیت احساس نگرانی و خطر می‌کنم و این امر بر اساس مطالعات و تجربه‌ای است که در حین انجام این ماموریت به‌وجود آمده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار