حاجی زاده:
مدیرکل بحران خوزستان گفت: استان ما همواره از طومارنویسی بر علیه مدیران بومی ضربه خورده و همیشه نقاط ضعف مدیران بومی را برجسته می کنند ولی امیدوارم استان به سمت مطالبه گری حرکت کند.
کد خبر: ۵۳۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ 28 November 2017

به گزارش تابناک خوزستان، کیامرث حاجی زاده ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: این جلسه را با محوریت نوزدهیمن مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس که همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان اجرایی می شود، برگزار کردیم.

وی افزود: مردم استان خوزستان باری دیگر رکورد نوع دوستی و یاری رساندن به همطونان خود در غرب کشور را به ثبت و جزو استان های برتر قرار گرفتند. کسب این عنوان جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم شاهد موفقیت های همیشگی این استان در عرصه های مختلف باشیم. خوزستان استانی است که از بحران های متعددی رنج می برد؛ این استان چهار بحران بزرگ آتش سوزی، زلزله، سیلاب و ریزگرد را نیز در خود دارد.

حاجی زاده عنوان کرد: استانی با پهنه جغرافیایی بزرگ، تنوع آب و هوایی (پنج مدل آب و هوایی استان خوزستان)، مشکلات اقلیمی از جمله افزایش بی سابقه دما، وضعیت نامناسب زیرساخت های استان، جمعیت بالای استان، تعداد زیاد شهرستان ها و روستاها، وجود صنایع بزرگ و ... قابل مقایسه با استان های دیگر در حوزه مقابله با برخی بحران ها نیست.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان قلب تپنده اقتصاد کشور است، گفت: مسئولان باید به صورت ویژه برای خوزستان کار کنند و اگر خدایی ناکرده زلزله ای مشابه کرمانشاه در استان رخ می داد چه کاری باید انجام می دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان تأکید کرد: باید به فکر این باشیم که همه دستگاه های اجرایی سالن مدیریت بحران داشته باشند و اقلامی را برای مدیریت بحران ذخیره کنند؛ مسئولان باید به منظور تجهیز ناوگان امدادی خود اقدامات لازم را انجام بدهند. مدیران اجرایی باید پیگیری های لازم را داشته باشند و نباید پیگیری مستمر استاندار در این زمینه به یک بدعت برای آنها تبدیل شود؛ متأسفانه در حال حاضر باید پاسخگوی عملکرد ناصحیح برخی دستگاه ها باشیم و اصلا توجیه پذیر نیست.

حاجی زاده با طرح این سئوال که مگر ریزگردها متعلق به امروز و دیروز است، گفت: بیش از ۱۱ سال است که خوزستان مهمان صاحب خانه ای به اسم ریزگردها بوده است؛ کسانی که اعلام می کنند دولت چه کاری انجام داده مگر خودشان چه کاری انجام داده اند؟

وی ادامه داد: در دولت قبل ۱۰ هزار هکتار از اراضی هورالعظیم به کانون فوق بحرانی ریزگردها تبدیل شده است و در این دولت حوضچه های سه و چهار آبگیری شدند که قطعد در صورت عدم انجام این کار غلظت پدیده های گرد و غبار در استان چند برابر می شد. اگر دولتی که با رأی اکثریت روی کار آمده و مقام معظم رهبری آن را تنفیذ کرده بخواهیم تخریب کنیم در واقع نظام را مورد انتقاد قرار داده ایم؛ برای زیر سئوال بردن دولت ها باید مستند عمل کرده و با آمار اقدام کنیم و حرف زدن که ساده نیست.

حاجی زاده تاکید کرد: استان خوزستان از طومارنویسی بر علیه مدیران بومی همواره ضربه خورده و متأسفانه همیشه نقاط ضعف مدیران بومی را برجسته می کنند ولی امیدوارم استان به سمت مطالبه گری حرکت کند. مناطق شمال و شمال شرق استان خوزستان روی گسل زلزله هست و زمین لرزه های متعدد به وقوع پیوسته نیز ناشی از همین امر است؛ بنابراین باید آمادگی لازم را برای مقابله با این بحران داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تأکید بر لزوم مقاوم سازی مدارس در خوزستان گفت: مدارس محل تجمع تعداد زیادی از افراد هستند و اگر خدایی نکرده زلزله رخ بدهد افراد زیادی دچار آسیب می شوند؛ طیف نوجوان و دانش آموزان موتور محرک آینده کشور هستند و باید از آنها به خوبی مراقبت کرد. زنگ زلزله در مدارس در حقیقت باید هشداری به مسئولان و خیران باشد که نسبت به مقاوم سازی ساختمان مدارس اقدام کنند. البته دولت هم باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

حاجی زاده عنوان کرد: فردا صبح به صورت نمادین زنگ زلزله را در هنرستان حضرت خدیجه ناحیه سه اهواز واقع در منطقه آخر آسفالت نواخته می شود. هواشناسی برای پیش بینی پدیده های مختلف از جمله گرد و غبار، رعد و برق، باران و یا تگرگ و سازمان محیط زیست برای میزان غلظت ذرات معلق در هوا ابزار مدیریت بحران هستند. در آخرین پدیده گرد و غباری که در استان خوزستان رخ داد اداره کل هواشناسی خیلی دیر نسبت به اعلام این پدیده اقدام کرد.

وی در واکنش به اینکه هواشناسی دستگاه پیش بینی مورد نیاز را ندارد، گفت: هر دستگاه اعتبارات خاص خودش را دارد و سازمان هواشناسی کشور باید نسبت به استان خوزستان حساسیت لازم را داشته باشد؛ استانداری خوزستان مسئول اخذ اعتبارات برای هر سازمان نیست و خود هواشناسی استان باید اعتبارات لازم را برای خرید دستگاه های موردنیاز برای پیش بینی پدیده گرد و غبار را جذب کند.

حاجی زاده در واکنش به اینکه خوزستان رتبه اول آتش سوزی جنگل ها را آن هم با دلیل عمده سوزاندن کاه و کلش کشاورزی دارد، گفت: در مورد جهاد کشاورزی صحبت نکنیم بهتر است؛ این سازمان به یک نیروی محرک جوان نیاز دارد و باید یک بازنگری در مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان رخ بدهد.

وی افزود: کمیته تأمین ماسک را تشکیل و برخی شرکت ها را نسبت به تهیه و خرید ماسک به منظور توزیع در روزهایی که پدیده گرد و غبار رخ می دهد، مکلف کردیم. در این راستا بالای ۲۵۰ هزار ماسک فیلتردار تاکنون تهیه و میان اقشار مختلف توزیع شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار