مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر خبرداد:
مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر از تاسیس کارخانه NGL2300 در منطقه مارون، استان خوزستان خبرداد .
کد خبر: ۵۳۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 17 December 2017
سید جواد سلیمانی اظهار کرد: قرارداد این واحد با حمایت شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت مناطق نفت خیز جنوب در سال جاری به امضا خواهد رسید و عملیات احداث آن آغاز خواهد شد.
 
وی با اشاره به شرایط تامین خوراک پتروشیمی امیرکبیر، عنوان کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته مهمترين دغدغه مديران اين مجموعه تامين خوراک برای رسيدن به ظرفيت اسمی توليد بوده است، این کارخانه با هدف تامین خوراک این شرکت در منطقه مارون ایجاد می‌شود.
 
وی افزود: اين موضوع نیز با توجه به عدم پايبندی طرف‌های متعهد، هميشه با مشكلات فراوان روبرو بوده كه باعث شده توليد واحدOL  و واحدهای ديگر شركت برای رسيدن توليد به ظرفيت اسمی با مشکل روبرو باشند و از طرفی اين موضوع که استفاده از خوراک مايع در واحد الفين به نسبت خوراک گازی صرفه اقتصادی كمتری دارد، مزيد بر علت شده تا به لحاظ اقتصادی نتوانيم حداكثر بازدهی ممكن را كسب كنيم.
 
انعقاد قرارداد نهايی طرح با شرکت نفت در سال جاری
 
سلیمانی تصریح کرد: در این راستا از سال‌های قبل تلاش بسيار جدی برای گرفتن امتياز ايجاد يک واحد NGL از سوی مديريت انجام شد كه در نهايت امتياز ايجاد واحد NGL2300 با انعقاد قرارداد نهايی در سال جاری با شركت ملی نفت ايران و همكاری شركت مناطق نفت خيز جنوب، نقطه عطف اين تلاش‌ها بود و اين كارخانه در استان خوزستان و منطقه مارون تاسيس خواهد شد.
 
وی تاسيس اين واحد تامين خوراک را برای شركت پتروشيمی اميركبير و زنجيره توليد ملی دارای چند ارزش بسيار مهم دانست و گفت: این نیز نخستین تولید این کارخانه برای تبديل خوراک مايع واحد الفين به خوراک گازی است كه در نهايت ارزش اقتصادی اين واحد را افزايش خواهد داد.
 
سلیمانی دومین ارزش آن را فراهم شدن شرايط برای رسيدن توليد شركت به ظرفيت اسمی خواند و افزود: با توجه به مشكلات بوجود آمده در طول ده سال گذشته این اقدام تحولی مهم و اساسی به حساب می‌آيد و می‌تواند توليد را از 60 درصد ظرفيت اسمی تا 100 درصد ارتقاء دهد.
 
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: در كنار اين مسائل، مهمترين موضوع كمكی است كه به منظور تكميل زنجيره توليد در صنعت پتروشيمی با اين كار به انجام می‌رسد و در نتيجه آن، چندين شركت كه در این زمینه وابستگی به اميركبير دارند به طوركامل بهره‌مند می‌شوند.
 
سلیمانی افزود: همچنين برخلاف بعضی شركت‌ها اتيلن و پروپيلن و ديگر توليدات واحد الفين اميركبير، خام فروشی نخواهد شد، بلكه در مجموعه داخلی شركت به مصرف واحدهایی برای توليد می‌رسد و مكمل زنجيره توليد چندين شركت پتروشيمی ديگر خواهد بود كه اين موضوع نیز اهميت بسيار زيادی دارد.

سرمایه گذاری 755ميليون دلاری در ساخت کارخانه ان جی ال

وی در خصوص موفقيت انعقاد قرارداد و آغاز به كار طرح NGL2300 گفت: نكته مهم ديگر اين است كه خوراک اين واحد از محل گازهايی تامين می‌شود كه در مارون 3 و مارون 5 به صورت گازهای ترش و شيرين در حال حاضر سوزانده می‌شود. 265 ميليون فوت مكعب كه 65 ميليون تن آن از لايه آسماری و 200 ميليون تن آن از لايه خامی است. اين موضوع نيز موفقيتی بزرگ برای استفاده از ظرفيت منابع داخلی و افزايش بهره ‌ملی است.
 
سلیمانی ادامه داد: در اين خصوص نگاه مثبت مديران عالی وزارت نفت باعث شد تا بتوانیم مراحل اخذ اين امتياز را طی كنيم و در يک دوره زمانی چهارساله اين پروژه مهم را برای نخستين بار به طور كامل توسط شركت پتروشيمی اميركبير به انجام برسانیم.
 
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر درباره تامین مالی این پروژه گفت: مذاكرات بسيار خوبی برای اخذ فاينانس این پروژه در قالب اجرای طرح به صورت EPCF انجام شده است، همچنين امكان سنجی طرح جامع و اخذ مجوز تاسيس اين كارخانه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان و انجام مهندسی پايه طرح از ديگر اقدامات صورت گرفته است.
 
وی برآورد ميزان سرمايه‌گذاری اين كارخانه را معادل 755 ميليون دلار اعلام کرد و افزود : 15 درصد اين سرمايه از محل آورده سهام‌داران و 85 درصد از محل فاينانس تامين می‌شود.
 
وی ادامه داد: خروجی نهايی اين طرح شامل توليد سالانه 290 هزار تن اتان و 537 هزار تن برش C+ است كه به عنوان خوراك واحد الفين استفاده خواهد شد.
 
مشكل تامين خوراك اجازه رسيدن به ظرفيت توليد اسمی را نمی‌دهد
 
 سلیمانی اضافه كرد: طرح اين كارخانه شامل واحدهای متراكم‌سازی، شيرين‌سازی و استحصال NGL جداسازی و تبريد، يوتيليتی و ساير تاسيسات است. همچنین كشيدن خط لوله انتقال C2+ از محل كارخانه NGL  در اهواز به محل پتروشيمی اميركبير و تاسيس واحد CFU از ديگر برنامه‌های كاری اين مجموعه است.
 
وی درباره وضعيت فعلی توليد در شركت پتروشيمی اميركبير با اشاره به این‌که واحدهای توليدی اين شركت اغلب با مشكل تامين خوراك مواجه هستند و همين موضوع اجازه رسيدن به ظرفيت توليد اسمی را نمی‌دهد، گفت: متخصصين و مديران شركت با توجه به دانش و توانمندی‌هايی كه دارند جزء كارآمدترين مجموعه‌ها در سطح صنعت هستند.
 
سلیمانی تصریح کرد: شرکت در 8 ماهه امسال به نسبت 6 سال گذشته با همه مشكلات ركورد بيشترين توليد را به دست آورد.
 
مشتری‌مداری اصل اول در پتروشیمی امیرکبیر
 
وی همچنين در خصوص استراتژی‌های فروش و بازاريابی در اين شركت صنعتی گفت: ما اعتقاد به سيستمی داريم كه در آن مشتری‌مداری اصل اول است، نگاه مجموعه مديريتی شركت در بحث ورود به بازارهای جديد خارجی نيز نگاهی توسعه‌ای است.
 
سلیمانی حضور شركت پتروشيمی اميركبير در همه نمايشگاه‌های داخلی و خارجی مهم حوزه صنعت پتروشيمی و مذاكرات در سطوح مختلف مديريتی را نشان اين امر دانست و اظهار کرد: آن بخش از فروش كه توسط مجموعه شركت انجام می‌شود با نهايت  و در راستای حفظ سلامت بازار، مبتنی بر رقابت و كارگشايی بازارهای تازه است .
 
سلیمانی افزود: به همين دليل بوده است كه در اين حوزه ما همواره از رقبای جدی خود در كشور به خصوص در مقاطع حساس پيشتر بوده‌ايم و مشتريان وفادارتری برای محصولات خود در بازار داريم و تلاش برای كسب گواهينامه‌های كيفيت و استانداردهای بين‌المللی در صنايع نفت و گاز و پتروشيمی نيز با همين رويكرد انجام شده است.
 
وی ادامه داد : كسب سيستم مديريت كيفيت مبتنی بر استاندارد  ISO9001، سيستم مديريت كيفيت مبتنی بر استاندارد صنايع نفت و گاز و پتروشيمی، سيستم مديريت زيست محيطی و ايمنی و بهداشت حرفه‌ای، سيستم مديريت انرژی، تائيديه شركت Pira  از كشور انگلستان در زمينه food grade برای محصولات HDPE و LLDPE  به منظور استفاده در صنايع غذايی و گواهينامه PE100 جهت محصولات پلی‌اتيلن سنگين واحد HDPE از گروه Bodycote جز مجموعه گواهينامه‌های كيفی كسب شده توسط شركت پتروشيمی اميركبير است.
 
سلیمانی با اشاره به تلاش‌های اين شركت در خصوص مسائل زيست محيطی همچنين مشاركت در ساخت مدرسه و تجهيز و كمك به نهادهای عمومی و ساخت مسكن برای كاركنان گفت: ما اعتقاد جدی به موضوع مشاركت در مسائل اجتماعی داريم. در اين خصوص برنامه‌ها و كارهای مختلفی را در مناطق محروم و در مناسبت‌های مختلف به انجام رسانده‌ايم، همچنين در بحث مسكن كاركنان و ارائه خدمات رفاهی به آن‌ها نيز تلاش‌های جدی در دست انجام است.
 
 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار