استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور، گفت: برای تامین هزینه‌ها دولت باید به دنبال منابع درآمدی جدید باشد چرا که منابع موجود برای تامین هزینه‌ها کافی نیستند.
کد خبر: ۵۳۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵ 17 December 2017
  شریعتی: دولت برای تامین هزینه‌ها به دنبال منابع جدید است
 
غلامرضا شریعتی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که امروز 26 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهار کرد: مشکلات اقتصادی واقعیتی است که وجود دارد. به طور مثال تأمین اجتماعی 10 ماه است که به من بدهکار است. یا شرکت مناطق نفت خیز جنوب نیز حدود 2400 میلیارد تومان بدهکاری دارد.

وی افزود: در یک مقطع در کشور درآمدها رشد پیدا کردند و ما به جای برنامه ریزی و سوق دادن این درآمدها به سمت سرمایه گذاری، توسعه اشتغال و ... موجب شدیم هزینه های کشور افزایش پیدا کنند، با این حال، رفاه ایجاد نکردیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: کسی که امروز حقوق می گیرد، احساس رفاهی بیش از 15 سال پیش ندارد. شاید حتی کمتر احساس رفاه کند. در نهایت درآمدهای کشور پایین آمدند. اما هزینه ها همچنان بالا باقی مانده است. کشور واقعا نیاز دارد که منابع جدیدی تعریف کند تا شرایط تغییر کند.

شریعتی تصریح کرد: دولت نیز به دنبال تعریف منابع جدید است. به طور مثال در حوزه نفت قرار است تولید نفت از چهار میلیون بشکه به شش میلیون بشکه و پس از آن به هشت میلیون بشکه برسد. رساندن تولید نفت از چهار میلیون بشکه به شش میلیون بشکه، ظرف دو یا سه سال بر اساس نظر کارشناسان قابل دستیابی است. اما رساندن آن به هشت میلیون بشکه کار مشکلی به نظر می آید. وزارت نفت طرحی دارد تا در سال های ۹۷ و ۹۸، پنج میلیارد دلار اوراق ارزی خریداری و برای توسعه مخازن سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: 90 درصد آن به مناطق نفت خیز جنوب و غرب کارون اختصاص دارد و موجب می شود ظرفیت تولید در آنها یک میلیون بشکه افزایش پیدا کند. کارهای این طرح در حال اتمام است و از سال آینده اجرای آن آغاز می شود.

در این جلسه همچنین سیدعلی بحرینی مقدم، معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، با اشاره به اعتراض اصناف به نصب نیوجرسی در مقابل برخی مغازه ها از سوی شهرداری گفت: خوزستان علی‌رغم پتانسیل ها و ظرفیت هایی که دارد در بحث بیکاری دچار چالش است. میانگین نرخ بیکاری ما از کشور بالاتر است. ما تمام منابع استان را بسیج کرده ایم که بتوانیم با رونق فضای کسب و کار و سهولت بازار کسب و کار، رونقی را در بحث اشتغالزایی استان ایجاد کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که شهرداری در شرایط بسیار حادی است. اداره کردن کلانشهر اهواز کار آسانی نیست. عمده درآمدهای شهرداری از حوزه ساخت و ساز است و با بحث رکود ساخت و ساز می بینید که منابع مالی شهرداری ها بیشتر به سمت عوارض سوق پیدا کرده است که این مسأله به دلیل رونق بازار، یک چرخه باطل ایجاد کرده است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: از اصناف می خواهم وصول مطالبات شهرداری را پیگیری کنند یا کمیته ای تشکیل شود و شرایطی را اعمال کند که این مطالبات به صورت اقساط در اختیار شهرداری قرار بگیرند. در حال حاضر، همه در کشور تحت فشار هستند و باید سعی کنیم مسائل و مشکلات شهرداری را به حداقل برسانیم.

بحرینی مقدم با اشاره به مشکلات ایمنی برخی ساختمان ها در شهر تصریح کرد: در این خصوص از اتحادیه ها، اصناف، اتاق بازرگانی و ... می خواهم به هیچ وجه کوتاه نیایند. چرا که ممکن است اتفاقات تلخی در استان به دلیل ایمن نبودن ساختمان ها رخ دهد.
 
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: غلامرضا شریعتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار