معاون آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد:
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه اردو بخشی از فرآیند آموزش است، گفت: نمی‌توان گفت به دلیل برخی حوادث اردوها برگزار نشوند و آموزش و پرورش در بحث رعایت قوانین اردوها، سخت‌گیری‌های به جایی را دارد.
کد خبر: ۵۴۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 19 December 2017
مهدی رفیعی‌دهکردی اظهار کرد: اردوی دانش‌آموزی جزیی از فرآیند آموزش و پرورش است و اگر بخواهیم یک آموزش عمیق و میدانی داشته باشیم قطعا اردو بخشی از محتوای آموزشی خواهد بود. بخشی از شخصیت و افکار دانش‌آموزان و به طور کلی بخشی از فرآیند تربیت، در اردو شکل می‌گیرد.

وی افزود: در تمام دنیا اردوهای دانش‌آموزی وجود داشته و خواهند داشت؛ اینکه به دلیل برخی حوادث، اردوهای دانش‌آموزی لغو شوند حرف پسندیده‌ای نیست. این اتفاقات باید منجر به افزایش حساسیت ما در برگزاری اردوها شوند. دانش‌آموز باید با مقررات آشنا شود. رعایت مقررات توسط رانندگان و دقت دانش‌آموزان و مربیان به این موضوع بخشی از فرآیند اردو است. اردوها باید فرآیند خود را ادامه دهند، چراکه تربیت تعطیل‌پذیر نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اما مسئولان، سرپرستان و عواملی که به خدمت گرفته می‌شوند باید دقت و حساسیت خود را بالا ببرند و مراقب دانش‌آموزان باشند. اگر صدور مجوزها نیز با توجه بیشتری به رعایت مقررات انجام شود، قطعا اردو یک فعالیت مفید است اما اگر مقررات رعایت نشود، ممکن است شاهد اتفاقات ناخوشایندی باشیم.

رفیعی‌دهکردی در خصوص سخت‌گیرانه‌تر شدن و تدوین دستورالعمل جدید برای اردوهای دانش‌آموزی توسط آموزش و پرورش، تصریح کرد: سخت‌گیری‌های آموزش و پرورش در بعد رعایت قوانین و مقررات است. خودرو حامل دانش‌آموزان باید از نظر فنی تایید شده باشد، رانندگان خودرو باید افراد مورد تایید و مجربی باشند و ساعت‌های حرکت اردو نیز باید به طور عمده در روز باشد. پس از ساعت 11 شب نیز حرکت اتوبوس‌ها ممنوع اعلام شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: سخت‌گیری‌های آموزش و پرورش در بحث رعایت مقررات اردویی کاملا به جا است و به نظر من ما نباید حتی یک درصد خطا را در این زمینه بپذیریم. مرکز اطلاعات اردوها در وزارتخانه شروع به کار کرده است و قبل از حرکت اتوبوس‌ها باید مشخصات اتوبوس، راننده و... در اختیار این مرکز قرار گیرد. اتوبوس‌ها نیز از طریق GPS از سوی پلیس راهور و مرکز کنترل داده‌ها که در وزارتخانه فعال است، کنترل می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به حادثه پیش آمده برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان البرزی در سوسنگرد، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید در این حادثه راننده اتوبوس مقصر نبود. راننده‌های این اردوها بررسی شده‌اند و اتوبوس و راننده مورد تایید هستند.

رفیعی‌دهکردی ادامه داد: دفاع مقدس، ارزش‌های شهدا، رزمندگان و دوران دفاع را بخشی از فرآیند آموزش می‌دانیم و آموزش و پرورش به طور ذاتی، مسوول انتقال ارزش‌ها به نسل جوان است. نباید ارزش‌های انقلاب و جنگ به فراموشی سپرده شوند. اما نباید هم این واقعیت را انکار کنیم که برخی استان‌ها راه دوری را طی می‌کنند تا برای دیدن مناطق جنگی به خوزستان سفر کنند و شاید در این زمینه بتوان نمایشگاه‌های دفاع مقدس را در نظر گرفت یا محتوای دروس را تا حدی به سمت و سوی دفاع مقدس سوق دهیم یا حتی در مدرسه، نمایشگاه‌های داخلی برگزار کنیم.

وی افزود: برگزاری اردوی راهیان‌نور برای سفر به مناطق دور دست، آن هم با وجود شرایط جاده‌های ما تا حدی جای نگرانی دارد. هرچند برگزاری نمایشگاه‌ها یا برنامه‌های این چنینی، جای سفر به خود سرزمین‌های دفاع مقدس را نمی‌گیرد اما فکر می‌کنم با وجود شرایط جاده‌ای و امکانات ایاب و ذهاب ما، این کار می‌تواند تا حدی مخاطرات جاده‌ای را کم کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: امسال در خوزستان قرار است 34 هزار نفر به اردوهای راهیان‌نور اعزام شوند و تاکنون حدود نیمی از این تعداد اعزام شده‌اند. شرکت در اردوهای راهیان‌نور برای دانش‌آموزان الزامی نیست. توصیه شده است که استان‌هایی که برای سفر به مناطق جنگی باید مسافت طولانی را طی کنند، از خطوط ریلی یا هوایی استفاده کنند تا جلوی اتفاقات نادر گرفته شود.
 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار