مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: 150 هزار دانش‌آموز خوزستانی در راستای ارتقای سلامت در جامعه، تحت پوشش طرح کشوری سفیران سلامت قرار گرفتند.
کد خبر: ۵۴۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 24 December 2017
محمد تقی‌زاده  اظهار کرد: از آنجا که نوجوانان و جوانان نقش عمده‌ای در توسعه کشور دارند، توجه و دقت در حفظ و ارتقا سطح سلامت آن‌ها گامی مهم در راستای ساختن انسان‌های سالم است که آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی افزود: اگر دانش‌آموزان به صورت جدی اطلاعات و نکات بهداشتی را فرا گیرند، به خوبی می‌توانند از این نکات در زندگی روزمره استفاده کنند و با انتقال آن‌ها به دوستان، خانواده و جامعه از بروز حوادث، بیماری‌ها، اختلالات جسمی، روانی و معضلات اجتماعی جلوگیری کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان و امکان انتقال پیام‌های بهداشتی از طریق آن‌ها به خانواده و جامعه می‌توان از این پتانسیل به عنوان سفیران سلامت و پیام‌آوران بهداشتی در جامعه استفاده کرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت در زمینه فرهنگ‌سازی نقش اساسی بر عهده دارند، گفت: طرح کشوری سفیران سلامت از مهرماه 95 با دستورالعمل‌های مربوطه اجرایی شده است. این طرح در سه  مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم با هدف ارتقای سلامت دانش‌آموزان در سطح استان اجرا می‌شود. در خوزستان امسال 150 هزار دانش‌آموز خوزستانی تحت پوشش طرح سفیران سلامت قرار گرفتند.

وی درخصوص نحوه اجرای طرح در مدارس استان، گفت: 10 درصد از دانش‌آموزان کل کشور برای عضویت در این طرح انتخاب می‌شوند به گونه‌ای که از هر کلاس حداقل یک نفر عضو طرح سفیران سلامت باشد. آموزش مفاهیم پایه سلامت جسم و روان به دانش‌آموزان، رشد و تکامل در دانش‌آموزان، آشنایی با بهداشت فردی، آشنایی با بیماری‌های شایع در مدارس و بهداشت دهان و دندان از جمله مواردی هستند که به سفیران سلامت آموزش داده می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان‌کرد: این طرح از طریق بهره‌گیری از ظرفیت آموزش همسالان و تقویت مدیریت سلامت محور در مدارس، آموزش مفاهیم سلامت و توانمندسازی دانش‌آموزان، افزایش گرایش دانش‌آموزان به مشارکت در امور مربوط به پیشگیری، خود مراقبتی، جلب مشارکت والدین و ایجاد پلی محکم میان خانه و مدرسه اجرا می‌شود.

تقی‌زاده ادامه داد: طرح سفیران سلامت به منظور ارتقای سلامت، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و همیاری در دانش‌آموزان، استفاده از نظرات دانش‌آموزان در امور مختلف مدرسه و ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آن‌ها، در آموزش و پرورش اجرا شده است.

براساس شیوه‌نامه اجرایی این طرح، دانش‌آموزان انتخاب شده از آبان‌ماه تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند. در پایان یک آزمون متمرکز از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و کسانی که این آزمون را با موفقیت بگذرانند، کارت سلامت دریافت می‌کنند. درنهایت با برگزاری 32 جشنواره استانی و یک جشنواره ملی، از سفیران سلامت نمونه تقدیر می‌شود.
 
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: سفیران سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار