رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اسفراین گفت : عملیات مرمت بزرگترین آب انبار استان خراسان شمالی در شهر صفی آباد از توابع شهرستان اسفراین آغاز شد .
کد خبر: ۵۴۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 27 December 2017

محمد محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی ، ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسفراین گفت : هفته جاری کار مرمت فضای داخلی این اثر تاریخی با مشارکت شهرداری شهر صفی آباد، و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آغاز شد .

وی با بیان اینکه مصالح مرمت این آب انیار توسط شهرداری شهر صفی آباد تهیه شده است ، افزود: 10هزار آجر سنتی برای استفاده در مرمت این بنای تامین شده است.

محمدی با اشاره به این که پیش بینی می شود مرمت این اثر تاریخی تا یک ماه آینده به اتمام برسد ، اظهار کرد : این بنا در ابعاد 8در 30متر و ارتفاع مخزن 8 و نیم متر ساخته شده که از لحاظ حجم مخزن بزرگترین آب انبار استان خراسان شمالی است.

وی اظهار کرد : این بنای تاریخی در سال 86 به شماره 19985در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.

وی قدمت این آب انبار تاریخی را مربوط به دوره افشاریه تا قاجاریه ذکر کرد و افزود : این بنای تاریخی یکی از زیرساخت های گردشگری شهر صفی آباد است که پس از مرمت و احیا به عنوان کاربری فرهنگی و گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد .

گفتنی است : آب انبار تاریخی شهر صفی آباد در سال 1140تا 1145هجری شمسی توسط صفی خان بغایری از سرداران نادرشاه برای استفاده مردم بنا شد که در دوره های بعد در سال 1344 توسط حاج عبدالله گرایلی تعمیر ومرمت شد.

شهر صفی آباد در 60 کیلومتری شرق شهرستان اسفراین واقع است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار