رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان عنوان کرد:
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به مشکلات کمبود آب در تالاب بین‌المللی شادگان گفت: احتمال دارد برخی گونه‌ها در اثر بی‌آبی تلف شده یا حتی گونه‌های بومی منطقه منقرض شده باشند.
کد خبر: ۵۴۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 03 January 2018

محمدحسن فقیه با اشاره به فیلم منتشرشده در شبکه‌های مجازی مبنی بر خشکی رودخانه جراحی اظهار کرد: رودخانه جراحی منبع تامین آب تالاب شادگان است که در چند سال اخیر بر اثر تغییرات آب و هوایی دچار خشکی شده است.

وی افزود: خواسته یا ناخواسته تالاب شادگان وضعیت زیست محیطی منطقه را کنترل می‌کند و آب و هوای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورت تأمین نشدن حقابه این تالاب، مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان و مردم شادگان و آبادان و خرمشهر ایجاد می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شادگان ادامه داد: با توجه به کاهش میزان بارش، آب‌گیری در پشت سدها کم شده و آبی وجود ندارد که جوابگوی شهرهای پایین‌دست از جمله بهبهان و رامهرمز باشد.

فقیه تصریح کرد: میزان آبی که در رودخانه جراحی رهاسازی می‌شود جوابگوی مناطق بسیار وسیع تحت حوضه این رودخانه نیست. همچنین شهرستان شادگان در انتهای رودخانه جراحی قرار دارد که این موضوع نیز موجب کمبود آب تالاب شادگان می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر تنها تأمین‌کننده آب تالاب شادگان زهاب‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر است و در برخی مواقع از نهر مالح و نهر بحره نیز آبی به این تالاب وارد می‌کنند که البته آب سالمی برای ورود به محیط زیست تالاب شادگان نیست و برای حفظ گونه‌های زیستی تالاب باید آب سالم به آن وارد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با بیان اینکه خشکی رودخانه جراحی بر تالاب شادگان تأثیرگذار است، ادامه داد: با این شرایط وسعت اراضی دارای آب تالاب شادگان، پذیرش پرندگان مهاجر و حیات وحش در این تالاب کمتر شده است. همچنین هر چند تاکنون موفق به سرشماری گونه‌های زیستی تالاب نشده‌ایم اما احتمال دارد برخی گونه‌ها در اثر بی‌آبی تلف شده یا حتی گونه‌های بومی منطقه منقرض شده باشند.

فقیه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حیات جمعیت هر منطقه وابسته به آب است مسلما کمبود منابع آبی اثر منفی بر حیات و معیشت مردم می‌گذارند همین طور که می‌بینیم در دو سه سال گذشته کمبود آب بر معیشت اهالی منطقه اثر گذاشته زیرا غالب جمعیت شادگان دامدار و کشاورز هستند.

وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند دامداران دام‌های خود را از دست می‌دهند و نخلستان‌ها نیز خشک می‌شوند. همچنین با خشکسالی مزارع و نخلستان‌های شهرستان شادگان شرایط آب و هوا نیز تغییر جدی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به پیشنهاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب خوزستان تصریح کرد: انتقال آب از یک حوضه آبی به حوضه دیگر نیاز به مطالعه و ارزیابی زیست محیطی کلان دارد و باید از نظر اجتماعی و سیاسی نیز مورد مطالعه قرار بگیرد.

فقیه گفت: در صورتی که رودخانه کارون دچار تنش آبی شود، در پی آن یک تنش اجتماعی ایجاد می‌شود و قطعا این تنش‌ها می‌تواند حادثه‌ای برای مردم خوزستان ایجاد کند.

وی بیان کرد: اگر مطالعه برای انتقال آب خوزستان تنها به صورت صوری انجام شود و هدف تنها انتقال آب باشد، نه تنها مردم خوزستان بلکه ساکنان مقصد انتقال آب نیز دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان خاطرنشان کرد: اگر میزان آب رودخانه‌ها کاهش یابد و به حدی برسد که سلامت مردم را به خطر بیندازد باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار