استاندار آذربایجان‌شرقی خبرداد
استاندار آذربایجان‌شرقی، نبود اعتبار را دلیل اصلی عدم پیشرفت مطلوب خط آهن میانه- تبریز عنوان کرد و گفت: خط‌ آهن محور میانه- بستان‌آباد حداکثر ظرف چند ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.
کد خبر: ۵۴۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 04 January 2018
به گزارش تابناک تبریز، مجید خدابخش ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه خود در پست استانداری اظهار کرد: خدا را شاکرم خدمتگزار مردم استان آذربایجان‌شرقی هستم و امید است با دعای مردم فهیم گا‌م‌هایی برای تحقق ارزش‌های نظام و دولت برداریم.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی در زمان استاندار قبلی سند تدبیر استان را تدوین کرده است، افزود: در حال حاضر پیگیر اجرایی شدن سند هستیم و متناسب با شرایط، اوضاع و احوال در صنعت و زیرساخت‌ها تلاش می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین کار توسعه، آبادانی، اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان توسط بخش خصوصی شهری، استانی و کشور و حتی خارج  از کشور است تا وارد عمل شوند و فراهم‌آوری زیرساخت‌ها اصلی‌ترین وظیفه دولت است. 

وی افزود: پروژه‌های اساسی و تاثیرگذار از جمله راه‌آهن میانه به تبریز، تأمین برق و فرآوری معدن از جمله مس، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، عرصه خودروسازی، نفت و گاز داریم که جزو محورهای اساسی بوده که در ۱۰۰ روز آغاز به‌کارم، انرژی روی این موضوعات گذاشته‌ایم.

خدابخش تصریح کرد:برای رسیدن به اهداف، نزدیک به ۵۰ واحد صنعتی و تولیدی اعم از کوچک و بزرگ در استان وجود دارد و جلسات مکرر هم با دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاری داشتیم.

وی با تاکید به اینکه استان دارای ظرفیت زیادی است،گفت: خوشبختاته در کنار فعالیت‌ها نماینده ولی فقیه  و ۱۹ نماینده در استان، کمک بزرگی برای ما هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد: راه‌آهن جزو پروژه‌هایی است که هر ماه سعی داریم از آن بازدید داشته باشیم و البته پروژه راه‌آهن تبریز به میانه و تبریز تا بستان‌آباد طی دو ماه آینده آماده می‌شود که مسافران از بستان‌آباد تا تبریز با اتوبوس VIP خواهند آمد و تلاش می‌کنیم مابقی پروژه  جان بگیرد و جلو رود.

وی اضافه کرد: در پروژه‌هایی از جمله جاده تبریز، صوفیان، مرند و بازرگان سرمایه‌گذار داریم و پیگیر اجرای آنها هستیم.

خدابخش با اشاره به بازدید اخیر خود به دعوت چرم شهر تبریز بیان کرد: در این مرکز 3 هزار و ۲۰۰ نیروی فعال دارد و ۸۰ درصد چرم کشور در آنجا تولید می‌شود، حتی موردی بود که کارخانه‌دار از ایتالیا دستگاه را خریده ولی مشکل برق وجود دارد که برخی از مشکلات آنجا، برخی در استان و برخی در تهران حل می‌شود.

وی در ادامه افزود: در منطقه آزاد جلفا فردی با ساخت گلخانه‌،گوجه تولید کرده که صددرصد آن را به مسکو صادر می‌کند.

خدابخش با اشاره به اینکه روسیه از جمله پردرآمدترین کشور دنیاست، یادآور شد: نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار واردات موادغذایی در این کشور وجود دارد و تبریز ظرفیت در این زمینه دارد که تأمین‌کننده موادغذایی باشد که در این راستا صنایع باید در خدمت کشاورزی باشد و تبدیل به ارزش‌افزوده شود، باید از ظرفیت جوانان دانشگاهی بهره‌مند شد.

وی با تاکید به اینکه باید صادرات اصلی‌ترین محور توسعه استان باشد، افزود: موضوع اشتغال مشکل بزرگ کشور است که با بخش‌های مختلف می‌توان آن را حل کرد. 

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در گزارش ۱۰۰ روزه دو مسئله را پیگیر بودیم،گفت: یکی از آن موارد اتوبوس‌ها هستند که از ۱۵ آذر ماه برای حل ترافیک و آلودگی، محدودیتLEZ را ایجاد کرده‌ایم و طبق مصوبه اعضای شورای شهر ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان جدید شهر وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: مترو مهم‌ترین پروژه‌های تبریز است و ما نیز پیگیر هستیم، خط یک مترو  ۱۵ کیلومتر راه‌اندازی شده ولی برای تکمیل آن ۶۰۰ میلیون تومان لازم است و البته ۴۲۰ میلیون دلار نیز برای خط دو لازم است که دستگاه حفاری را پیمانکار خریداری کرده و فقط  اختلاف قراردادی وجود دارد که در شرف حل است.

خدابخش ابراز کرد: اصلی‌ترین راه اشتغال سرمایه‌گذاری است زیرا در کارخانه‌ای وقتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۰۰ میلیون دلار صادرات دارد  و ۱۴ هزار فرد کار می‌کنند، باید به این موضوع توجه کرد.

وی اضافه کرد: در کارخانه شیشه‌سازی مراغه ۵ هزار نفر شاغل وجود دارد که  تولیدات آن با ۶۰۰ تریلی جابه‌جا می‌شود. 

استاندار آذربایجان‌شرقی به اهمیت موضوع کارآفرینی توسط جوانان اشاره کرد و گفت: در بازدید استانی جوانی خوش‌ذوق و کارآفرینی را دیدم که مواد اولیه از خارج وارد کرده و سپس روغن موتور درست می‌کرد و به دنبال این تولید ،۸۰ نفر شاغل بودند.

وی ادامه داد: حتی در شهرستان ملکان یک فرد برای ۳۲ نفر اشتغال‌زایی فراهم آورده که تنها کار آنها بسته‌بندی مجدد خرما بود که کارکنانشان مدرک لیسانس داشتند.

خدابخش توجه به حوزه آی.تی را بسیار پراهمیت دانست و افزود: تولید بخشی از اشتغال است ولی خدمات در حوزه آی.تی که می‌توان به دو شرکت در این حوزه اشاره کرد، از جمله مسائلی هستند که جوانان با ورود به آن می‌توانند وام ارزان‌قیمت دریافت کنند.

وی بیان داشت: در شهر و روستاها ۱۵۱ میلیارد تومان وام ارزان صفر درصد و چهار درصد در صنایع تبدیلی، تکمیلی و خدمات تخصیص داده شده است. 

خدابخش خاطرنشان کرد: البته خدمات شبه‌دولتی نیز داریم که برای نمونه  تحول تکنولوژی پالایشگاه تبریز برای کاهش آلودگی بنزین یورو ۴ تولید می‌کند و برای اینکه یورو ۴ در حال منسوخ شدن است و می‌خواهد یورو ۵ تولید کند، به یک‌‌میلیارد و۲۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی اذعان داشت: ۳۱۹ شرکت در استان قابلیت تولید نفت و گاز وجود دارد که فقط برخی از آنها با وزارت نفت امکان تبادل دارند و این کار اگر انجام گیرد، دارای ظرفیت بزرگی خواهیم شد.

این مسؤول اجرایی استان متذکر شد: استان قطب سوم خودروسازی را دارد که با استاندارد یورو ۴ و ۵ و با قابلیت صادرات می‌توان جلو برود.

خدابخش با اشاره به اینکه کارخانه تراکتورسازی مسئله حادی ندارد ولی برای دوام باید با تکنولوژی روز تطبیق داده شود، افزود: برای نمونه کارخانه شیشه‌سازی مراغه قبلاً با دست کار را انجام می‌داد ولی الان نانوتکنولوژی و ربات آورده است و این همان تطبیق با تکنولوژی جدید است.

وی با تاکید به اینکه ما دانشگاه تبریز و سهند را داریم که ۸۰۰ استاد با رتبه دانشیاری به بالا و ۱۰ هزار کارشناسی ارشد و دکترا دارد،گفت: از صنعت انتظار داریم از ظرفیت فنی و تکنولوژی استفاده کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد:در بازدید منطقه آزاد ارس یک نفر برند ایتالیایی کفش را خریده بود ولی چرمش از تبریز بود که به این منظور۲۵۰ نفر شاغل شده بودند که دارای۶ نفر کارشناس ارشد بوده که آن را طراحی می‌کردند.

وی تصریح کرد: در منطقه آزاد ارس هرکسی سرمایه‌گذاری کند قطعاً برای صادرات خواهد بود.

خدابخش تاکید کرد: برندسازی بسیار مهم است و چه اشکالی دارد مواد خام از خودمان باشد ولی یک برند به‌نام در داخل را تولید کنیم که استاندارد و کیفیت در آن رعایت شده است زیرا برای نمونه فرش تبریز یک برند جهانی است و در دنیا و ممالک زیادی وجود دارد که با نام فرش تبریز تولید کرده و می‌فروشند.

وی بیان کرد: ایران دارای هفت منطقه آزاد است که صنعتی‌ترین آن ارس است، از این رو در جایی که تولید داخلی باشد، باید حمایت صورت گیرد و منطقه آزاد ارس نیز تولیدی‌ترین منطقه آزاد است. 

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین زیرساخت صادرات، حمل و نقل است، ادامه داد: یکی از محورهای توسعه استان حمل و نقل است و برای این منظور مشاور حمل و نقل انتخاب کرده‌ام.

وی اضافه کرد: در بخش راه، پروژه تبریز به اهر و ادامه تبریز- بازرگان و مراغه - هشترود وجود دارد و در پروژه ریلی نیز میانه به تبریز که در یک خط کار می‌کند و برنامه خط دوم و برقی شدن را در اولویت داریم، برای برقی شدن سرمایه‌گذار خارجی نیز وجود دارد. 

خدابخش با بیان اینکه در حمل و نقل هوایی خط هوایی «آتا» تعداد پروازهایش را افزایش داده است،گفت: ماهانه یک‌هزار و ۵۰۰ پرواز از فرودگاه شهید مدنی داریم و البته برخی هواپیماها نیاز به نوسازی دارند، اخیراً خط هوایی آماده است تا با هواپیما ۵۰ و یا ۶۰ نفره فعالیت کند همچنین ترکیش ایرلاین نیز هر روز پرواز دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبریز ۲۰۱۸ فرصت تاریخی است، از این رو استان در یک سال تلاش می‌کند تا فرصت سرمایه‌گذاری فراهم سازد تا گردشگر خارجی به استان بیاید زیرا هر گردشگر خارجی با یک‌هزار و 350دلار هزینه سفر می‌کند در حالیکه هر بشکه نفت ۶۰ دلار به فروش می‌رسد و یک گردشگر خارجی معادل ۲۲ بشکه نفت  ارزش دارد و اشتغال کم‌سرمایه است.

این مسؤول اجرایی استان گفت: سه مثلث گردشگری کشور اصفهان، یزد و شیراز است، می‌خواهیم  تبریز نیز وارد عمل شود، با اینکه ۱۶۰ تورگردان وجود دارد که می‌توانند گردشگر بیاورند.

استاندار آذربایجان شرقی‌ تصریح کرد: از مسؤولان می‌خواهم وقتی مدیر می‌شوند به معنای واقعی خدمتگزار باشند زیرا  قطعاً اشکالات است و وظیفه مدیر گوش شنوا داشتن است و تلاش برای اصلاح، اگر مدیری ظرفیت صبر نداشته باشد،کنار برود.

خدابخش با یادآوری اینکه طی یک هفته اغتشاشگران در برخی شهرها با تحریک دشمنان خارجی آشوب به پا کردند که مورد سوءاستفاده قرار گرفت، اظهار کرد: در این میان استان آذربایجان‌شرقی و تبریز با متانت کافی در این خصوص رفتار کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: برخی هوادارنماهای پرسپولیس توهین به طرفداران تراکتورسازی کرده‌اند و ما نیز پیگیر هستیم ، ما با رأی کمیته انضباطی کاری نداریم و از طریق کانال‌های اصلی می‌خواهیم برخورد جدی با خاطیان شود./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :