امام جمعه موقت اهواز:
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه طبق اعتراف وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود 90 درصد اجناس درون کشور، وارداتی و غیر ایرانی است و این مساله مایه تاسف است، گفت: بازرگانان و تجار باید در مرحله اول به این مساله معتقد باشند که جزء چیزهای ضروری که در کشور تولید نمی شوند، اقدام به واردات نکنند و مصلحت مملکت را در درجه اول مد نظر خود قرار دهند، نه مصلحت شخصی خود را.
کد خبر: ۵۴۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰ 07 January 2018

آیت‌الله محسن حیدری امروز 16دی ماه در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز، اظهار کرد: بحث تجارت و بازرگانی از ارکان جامعه و بخش اقتصادی بوده و هست و خواهد بود. در شرایط فعلی بحث اقتصاد مقاومتی مورد توجه و عنایت همه مسئولان کشور و در راس آنها مقام معظم رهبری است.

به گزارش تابناک؛ وی افزود: بدون سیاست گذاری صحیح و اجرای درست امر تجارت، به خصوص تجارت بین المللی نمی توان حساب کرد که اقتصاد مقاومتی درست و سالمی داشته باشیم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی بحث تجارت است، تصریح کرد: در امر تجارت برای آنکه اقتصاد مقاومتی رعایت شود، همواره باید صادرات بر واردات غلبه پیدا کند، آنهم صادرات محصولات غیر نفتی.

حیدری عنوان کرد: اگر به وضعیتی برسیم که صادرات بالا باشد و بتوانیم بازار دنیا را در حدی که ظرفیت داریم، در اختیار بگیریم و به اندازه ضرورت واردات داشته باشیم، آن زمان شرایط ایده آل خواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شرایط در کشور این چنین نیست و همه ما می دانیم که اجناسی که در درون کشور خرید و فروش می شوند، بنا به اعتراف وزیر صنعت، معدن و تجارت 90 درصد اجناس درون کشور، وارداتی و غیر ایرانی است که این مساله مایه تاسف است.

امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: کارهای زیادی باید انجام داد تا به شرایط ایده آل در این زمینه برسیم. در مرحله اول، صنعتگران و تولیدکنندگان باید کار خود را با کیفیت خوب انجام دهند تا محصول آن ها برای بازارهای دنیا مرغوب باشد.

حیدری گفت: نمی توان کالای نامرغوب خود را به کشورهای دیگر قالب کنیم. باید زمینه فراهم شود تا تولیدکنندگان، صنعتگران و کشاورزان بتوانند به خوبی به تولید بپردازند. در این زمینه قوانینی که دست و پا گیر است باید حذف شود.

وی ادامه داد: بازرگانان و تجار باید در مرحله اول به این مساله معتقد باشند که جز چیزهای ضروری که در کشور تولید نمی شوند، اقدام به واردات نکنند و مصلحت مملکت را در درجه اول مد نظر خود قرار دهند، نه مصلحت شخصی خود را.

امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: اگر تجار به مرحله ای برسند که مصالح عمومی مملکت را مقدم بدانند، بسیاری از مشکلات حل می شود و کارها پیش می روند.

حیدری با بیان اینکه حدود 80درصد از نفت ایران در خوزستان تولید می شود، اظهار کرد: خوزستان فقط در زمینه نفت، پتروشیمی و فولاد استعداد ندارد، بلکه استعدادهای بالقوه و نهفته بسیار زیاد دیگری در زمینه کشاورزی دارد که اگر به فعلیت درآید، معادله معکوس خواهد شد.

وی افزود: خوزستان جلگه ای حاصلخیز و مستعد است که حداقل می تواند دو برابر نیاز کشور محصولات غذایی را تامین کند. خوزستان می تواند به اندازه نفت و حتی بیشتر از آن محصولات غذایی را به کشورهای دیگر صادر کند.

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اگر خوب پیاده شود، می تواند 50درصد محصولات غذایی کشور را تامین کند. حدود سه میلیون هکتار از اراضی خوزستان قابلیت کشاورزی دارد که از این میزان تا کنون فقط یک میلیون و 100 هزار هکتار آن مورد بهره برداری قرار گرفته و حدود 2میلیون هکتار از اراضی خوزستان دست نخورده باقی مانده است و می توان آن ها احیا کرد.

حیدری عنوان کرد: استان خوزستان از نظر مرغوبیت خاک، آفتاب، آب و هوا در کشور اول است. این عناصر در خوزستان به شکلی در کنار هم قرار گرفته اند که این استان می تواند در سال، 2 الی 3 بار زمین را کشت کند در صورتی که در هیچ جای دیگر کشور این ظرفیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولانی در مرکز داریم که نگاه بخشی به مسایل کشور دارند و نگاه ملی نسبت به مسایل کشور ندارند، افزود: در نتیجه این نگاه بخشی، این استعدادهای بالقوه خوزستان به حساب نمی آیند و نسبت به آن ها بی توجهی می شود.

امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: آقایانی در استان های دیگر نسبت به آب های استان خوزستان طمع دارند تا به جای دیگر منتقل و آن جا را آباد کنند، حتی به قیمت ویرانه شدن خوزستان.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار