هر ازچندگاهی قطع بی رویه درختان به بهانه های مختلف درسپیدان موجب نگرانی دوستداران طبیعت و مخدوش شدن محیط زیست می شود.
کد خبر: ۵۴۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 07 January 2018

تابناک فارس به نقل از مارگون:به گاگردرجاده سپیدان به شیراز تردد داشته باشید در برخی از روزها شاهد حضورنیسانهای آبی رنگ وکامیونت هایی هستیم که بار آنها چوبهای قطور درختانی است که زنگ نابودی طبیعت نگین زاگرس را به صدادرآورده اند وبرای فروش به نقاط دیگر وخصوصا مرکز استان می برند .بهره برداری های بی رویه ، چرای دام ، آتش سوزی ها و زغال گیری ساکنان محلی از دیگر عوامل و تهدیدهای جدی است که بلای جان منابع زیست محیطی و جنگل های انبوه نگین زاگرس شده است.

 

سرزمین بکر و رویایی شهرستان سپیدان یا همان نگین زاگرس با گنجینه ای ارزشمند ازچشمه ها، آبشارها و رودخانه های خروشان و انبوه جنگل ها همواره از مناطق مورد هدف ،طمع ورزان به این منابع حیاتی و خدادادی بوده است. قلع قمع درختان کهنسال و فجایع و تجاوز های زیست محیطی در شهرستان سپیدان به حدی رو به افزایش است که به گفته کارشناسان قبح این موضوع دیگر شکسته شده و دست مسئولان و متولیان امر برای برخورد و قطع دست متجاوزان کوتاه است.

درختان کهنسال و قد کشیده ای که هر کدام در زیبایی فضای سبز نقش بسزایی دارد، ولی صدای اره برقی این روزها تنه درختان قدیمی وکهنسال را نشانه گرفته است.بی شک یکی از مطالبات اصلی مردم حفظ فضای سبز موجود است، اما هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر قطع درختان به دست مالکین ومردم شنیده می شود و واکنش نشان ندادن متولیان امر ، مردم را نسبت به برخورد قاطع مسئولان نا امید می کند.هر از چندگاهی قطع بی رویه درختان به بهانه های مختلف در شهرستان سپیدان وروستاهای آن موجب نگرانی دوستداران طبیعت و مخدوش شدن فضای سبز شهرمی شود.

بی شک یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان حفظ فضای سبز موجود است، اما هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر قطع بی رویه درختان سوژه این پایگاه خبری می شود و قطعا در این میان پیگیری دوستداران طبیعت، مردم را نسبت به برخورد قاطع مسئولان امیدوار می کند.

جمعی ازدوستداران طبیعت با ابراز نگرانی اظهار داشتند: برخی افراد سودجو به بهانه های مختلف در شهرستان اقدام به قطع بی رویه درختان کهنسال کرده اند و چهره نگین زاگرس را نازیبا ساختند.با توجه به اینکه سپیدان یک شهرستان توریستی ونگین زاگرس به شمار می رود ، در این میان درختان سبز و قامت کشیده در می تواند برای گردشگران ومسافران درامد زایی در برداشته باشد . با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در حفظ محیط زیست و گسترش فضای سبز در شهرها و روستاها و تلاش مسئولان برای ایجاد فضای سبز، قطع درختان در شهرستان سپیدان امری نامعقول است پس بنابراین در برابر اقدام نسنجیده این افراد خاطی توجه و پیگیری مسئولین بیش از پیش را نیزمی طلبد.

متأسفانه هر روز یا درهرهفته شاهد حمل چوب درختان در جاده های شهرستان هستیم در کمال تعجب و تأسف می بینم این چوبها در شهرهای دیگر به مصارف داخلی وخارجی فروخته می شوند به نظر می رسد با توجه به گردشگرپذیربودن شهرستان سپیدان و نیاز به وجود درختان، برای قطع درختان در مراتع وجنگلهی بکر شهرستان ، باید دقت بیشتری صورت گیرد.

وقتی که برای سبز کردن دامنه ی کوههای اطراف شهر برنامه ریزی می شود، چرا قطع درختان در قلب شهر وروستا را شاهدیم؟ حال باید سالهای سال طول بکشد تا اگر نهالی هم کاشته شود سبز وتنومند شود وجایگزین این درختان کهنسال را بگیرد .

دراین بین میطلبد مسئولان امر فکری به حال نابودی طبیعت زیبای نگین زاگرس داشته باشند تا شاهد ایم میراث عظیم نباشیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار