مدیر سابق نیروگاه هسته‌ای نطنز:
مدیر سابق نیروگاه هسته‌ای نطنز و همرزم شهید مصطفی احمدی‌روشن با اشاره به دستیابی کشورمان به صنعت هسته‌ای گفت: مصطفی یک جوان طراز انقلاب اسلامی بود که به دلیل ایمانش در راهی که در آن قدم گذاشته بود، هیچ‌گاه خسته نمی‌شد و او از نظر فنی، اخلاقی و مدیریتی جزو برترین‌های صنعت هسته‌ای به شمار می‌رفت.
کد خبر: ۵۴۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 08 January 2018

حمید ذوالفقاری در کنگره «مصطفای شهید با گفتمان جوان مؤمن انقلابی و پانزدهمین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز» که امروز ۱۸ دی‌ماه در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: باید بدانیم ویژگی‌های صنعت هسته‌ای چه بود که مقام معظم رهبری بر حفظ دستاوردهای آن همواره تاکید داشتند. همیشه ایشان می‌گفتند که بر این دستاوردها غیرت داشته باشید. علما باید برای ما تبیین کنند که غیرت در کجا به کار می‌آید. این ساده‌اندیشانه است که عده‌ای بگویند چند دستگاه باز شده و دوباره به دست آورده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای لبه دانش صنعت در جهان است، گفت: از همه علوم باید جمع شوند و هر کدام بر لبه آن دانش قرار گیرد تا ماشین سانتریفیوژ تولید شود که روتور آن هزار دور در ثانیه بچرخد، موادی که روی بدنه این روتور استفاده می‌شود اینقدر حساس است که اگر دمای سر انگشتان فرد به آن برخورد کند دیگر کاربرد ندارد.

ذوالفقاری بیان کرد: درباره دانش هسته‌ای هیچ‌گونه مقاله علمی وجود ندارد. آن کار بزرگی که جوانان این کشور و انقلاب انجام دادند این بود که هیچ نداشتند و زمانی بود می‌خواستیم غنی‌سازی کنیم اما دستگاه سنجش میزان غنی‌سازی را نداشتیم. همه این تولیدات به همت جوانانی صورت گرفت که در همین کشور درس خوانده و تحصیل کردند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند بازرس‌های آژانس نگران انحراف صنعت هسته‌ای ما هستند، کاملا دروغ است. آنها روزانه در محل کار ما حضور داشتند. وقتی که مواد اولیه از ucf اصفهان می‌آمد، توسط مأموران آژانس اسکورت و پلمب می‌شد. آنها هیچ‌گونه دانشی را به ما انتقال ندادند. همه شهدای هسته‌ای ما فارغ‌التحصیلان همین کشور هستند و هیچ کدام خارج از کشور نبودند.

ذوالفقاری گفت: در زمان تصدی‌گری آقای صالحی ـ که آن مدیریت هم نقد دارد ـ البرادعی به ایران آمد، قطعه‌ای‌ را دید و از ما پرسید این را خودتان ساخته‌اید؟ اگر آن را خودتان ساخته‌اید ایران هسته‌ای شده است. همین آقای البرادعی وقتی انیمیشن تولیدی از فعالیت‌های هسته‌ای ما را دید با تمسخر گفت: وقتی می‌توانید انیمیشن به این خوبی بسازید صنعت هسته‌ای را برای چه می‌خواهید؟ جوانان این کشور فعل خواستن را صرف کردند. انرژی هسته‌ای در همه علوم کشاورزی، پزشکی و سوخت کاربرد دارد و همه اینها هم اثبات شده است و عده‌ای می‌گفتند ما انرژی هسته‌ای را نمی‌خواهیم. تنها کسی که در همه این سال‌ها و زمان فعالیت ما حامی‌مان بود، مقام معظم رهبری بود.

همرزم شهید احمدی‌روشن گفت: در دکترین دفاعی اسلام کاربرد نظامی جایی ندارد. در جنگ تحمیلی هم امام راحل به خلبانان می‌گفت بیمارستان‌ها، مردم و منابع آبی را نزنید اما دشمن، مردم و بیمارستان‌های ما را مورد هدف قرار می‌داد. طراحی نظامی سایت هسته‌ای با طراحی صلح‌آمیز آن متفاوت است و بازرسان آژانس هم این را می‌دانستند. ما آنقدر شفاف کار می‌کردیم که خودشان می‌گفتند هیچ کشوری به اندازه شما به ما اجازه جستجو را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی که شهید احمدی‌روشن تیم هسته‌ای را تجهیز کرد، ما هزار ماشین سانتریفیوژ داشتیم و در جهادی دو ساله و نیمه این عدد به ۱۹ هزار رسید. «ماسح ظریف» فردی پاکستانی و مسئول بررسی میز هسته‌ای ایران در پنتاگون است. در مقاله‌ای می‌نویسد ما دانشمندان ایرانی را ترور کردیم. ویروس «اکستاکس نت» که خطرناک‌ترین ویروس همه دنیا است را وارد کردیم اما نمودار رشد تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ آنها بالا می‌رود. مصطفی با بررسی‌هایی که انجام داده بود متوجه شد که هیچ‌گونه مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در خط تولید وجود ندارد و توانست این ویروس را شناسایی کند. اکنون سازندگان این ویروس به دلیل آنکه ما توانسته‌ایم آن را پیدا کنیم در آمریکا در زندان هستند. آنها دانستند که تحریم‌ها بر ما اثری ندارد. بنابراین از راهی وارد شدند که تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ ما را کاهش دهند. ما اگر آن تعداد بالای ماشین را نداشتیم هیچ‌گاه غرب حاضر به مذاکره با ما نمی‌شد.

ذوالفقاری بیان کرد: مشکل ما با مدیران دلسوز و علاقه‌مند به نظام و انقلاب نیست بلکه مشکل ما با مدیران کج‌فهم است. هر وقت هر کدام از دولت‌ها دلسوزانه و مؤمنانه به کار خود پرداختند وضعیت کشور درست شد. ناکارآمدی کارگزاران نظام را نباید به نظام تسری داد.

ذوالفقاری گفت: مصطفی یک جوان طراز انقلاب اسلامی بود که به دلیل ایمانش در راهی که در آن قدم گذاشته بود، هیچ‌گاه خسته نمی‌شد. او از نظر فنی، اخلاقی و مدیریتی جزو برترین‌های صنعت هسته‌ای به شمار می‌رفت. در همه فرآیندهای هسته‌ای شدن با عناوین مختلف حضور داشت. همان موقع هم دشمن او را تهدید می‌کرد. به او می‌گفتم که مواظب باشد. مصطفی کاری را داشت به انجام می‌رساند که به من گفت وقتی این ماجرا به سرانجام برسد آنها مرا می‌کشند. شبی که این موضوع را به من گفت فردا صبح مصطفی ترور شد.

همرزم شهید احمدی‌روشن بیان کرد: معادلات انتخاب شهدا معیارهای دیگری است. تربیت حسینی مصطفی باعث شد او در این راه قدم گذاشته و به شهادت برسد. هر جا که موفقیتی برای جهان اسلام به دست آمد مدیون شهادت و از خودگذشتگی یک نفر یا عده محدودی بود. در آن زمان جامعه دانشگاهی هم اعتقاد نداشتند که ما می‌توانیم غنی‌سازی کنیم اما عده‌ای از جوانان این کشور خواستند و از خود گذشتند و به این هدف رسیدند.

وی گفت: امیدوارم آنچه که در نطنز اتفاق افتاد و در زمانی جوانان کشور نشان دادند که اگر بخواهند می‌توانند به قله‌های علمی دست یابند به همه بدنه نخبگان کشور تسری یابد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: حمید ذوالفقاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار