قبوض نجومی برق در تابستان سبب اعتراض مردم و وعده مسئولان برای بازنگری قیمت تعرفه‌ها شد اما با سرد شدن هوا دوباره این وعده‌ها فراموش شد.
کد خبر: ۵۵۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴ 09 January 2018

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی چندی پیش در سفر به خوزستان گفت که قبوض برق 88 درصد از خوزستانی‌ها به هیچ وجه گران نیست چرا که مصرف آنها ماهانه بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 کیلووات است.

بنا بر گفته هوشنگ فلاحتیان دو سطح برای مصرف برق مشترکان خوزستان در نظر گرفته شده است. مشترکانی که در ماه حداکثر تا 3000 کیلووات و در برخی از شهرها 3500 کیلووات برق مصرف می‌کنند مشمول تعرفه گرمسیری 1 به مدت 9 ماه از سال می‌شوند.

هزینه‌های گزاف قبوض برق

این اظهارات معاون وزیر نیرو در حالی است که عامر کعبی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در شهریور امسال گفته بود: بالا بودن تعرفه برق مصرفی یکی از چالش‌های مردم خوزستان است و با توجه به افزایش مصرف برق در استان خوزستان مردم مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا هستند.

همچنین آیت الله سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز در یکی از خطبه‌های نماز جمعه گفت: مسئله کاهش تعرفه برق در خوزستان از سوی مسوولان استانی حتماً پیگیری شود، متأسفانه به دلیل دمای بالای هوای خوزستان کسبه و بازاریان درآمد کمتری دارند.

هزینه‌های گزاف قبوض برق مردم خوزستان در تابستان گذشته واکنش خوزستانی‌های شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت که معتقد بودند هزینه‌های نجومی قبوض برق خوزستان برای جبران پرداخت‌های نجومی به ژن‌های خوب است.

منصفانه نبودن شیوه محاسبه برق

پس از رونمایی از قبوض نجومی برق در خوزستان مطالبه جدی مردم از اعضای کمیسیون انرژی مجلس پیگیری این ماجرا بود؛ غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید بگوییم که شیوه محاسبه قبوض برق منصفانه نیست، می‌گوید: شیوه محسابه برق به ویژه در مناطقی که اوج گرمای آنها از نمودار کشوری بالاتر و مدت زمان آن طولانی‌تر است، درست نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: کشور باید یک معافیتی را متوجه ساکنین مناطق گرمسیر قرار دهد اما راهکار این قضیه باید یک جدول خاصی باشد. ما می‌توانیم حد نسبی عدالت را رعایت کنیم. گرم‌ترین استانها بعد از خوزستان، بوشهر و هرمزگان هستند که این سه استان باید به صورت ویژه‌ای دیده شوند. باید یک ممیزی قابل توجهی متناسب با این وضعیت وخیم اقلیمی برای استان خوزستان تعریف کنند.

اعتراض تهرانی‌ها به قبوض برق نجومی خوزستان

هزینه‌های سرسام اور قبوض برق در خوزستان صدای سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را هم در آورد. او تیرماه امسال پس از ارائه گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس درباره وضعیت آب و برق خوزستان، گفت: افت ولتاژ برق و نوسانات مستمر در شبکه برق خوزستان سبب خسارت وسایل الکترونیکی مردم این منطقه شده است و پیشنهاد می‌شود حداقل تعرفه‌های آب و برق در فصل تابستان در این مناطق اصلاح شود.

وی می‌افزاید: مردم استان خوزستان از ابتدایی‌ترین امکانات شهروندی مانند آب و برق هم به‌طور مناسب در طول سال برخوردار نیستند، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه ویژه حاکمیت به بحران اخیر استان خوزستان، باید اقدامات دولت درزمینهٔ رفع بحران در استان خوزستان تقویت شود.

قبوض نجومی برق در مهرماه امسال سبب شد که مردم دزفول، خرمشهر و لالی با تجمع و در دست داشتن پلاکاردهایی به این موضوع اعتراض کنند و پس از آن نیز نمایندگان مجلس وعده پیگیری ماجرا در صحن علنی را دادند.

هرچند بیش از 3 ماه از وعده نمایندگان مجلس می‌گذرد اما با سرد شدن هوا دوباره این موضوع به فراموشی سپرده شد تا معاون وزیر نیرو مدعی ارزان بودن قیمت تعرفه برق در خوزستان شود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار