سرپرست مرکز مطالعات کوهورت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به نتایج آمارگیری از 4 هزار نفر مشخص شد که شیوع چاقی در هویزه بالا است. همچنین هویزه از میان 10 مرکز انجام مطالعات در کشور از نظر بیماری دیابت پس از رفسنجان و یزد رتبه سوم را به دست آورده که در حقیقت هویزه نماینده خوزستان در قند خون است.
کد خبر: ۵۵۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱ 13 January 2018

دکتر ناصر صاکی اظهار کرد: دو طرح مطالعاتی شامل مطالعات کوهورت و نابرابری در سلامت در استان خوزستان در حال پیگیری هستند که شهرستان هویزه به عنوان پایلوت اجرای طرح مطالعات کوهورت انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح جمعیت 35 تا 70 سال به عنوان جامعه هدف انتخاب شده‌اند، افزود: وزارت‌ بهداشت در طرح کوهورت در خوزستان قصد سنجش نژاد عرب را داشت و به این دلیل دو شهر هویزه و شادگان انتخاب شدند و به دلیل اینکه هویزه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار دارد، در نهایت هویزه به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.

صاکی با اشاره به دیگر دلایل انتخاب هویزه به عنوان محل اجرای مطالعات کوهورت ادامه داد: در دسترس بودن مردم و حداقل میزان مهاجرت افراد ساکن در محل از ویژگی‌های مردم هویزه است.

سرپرست مرکز مطالعات کوهورت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از زمان افتتاح مرکز مطالعات کوهورت در اردیبهشت ماه 95 تا 10 دی‌ماه سال جاری از 10 هزار نفر جمعیت هدف در هویزه، آمارگیری از 6 هزار و 390 نفر انجام و از این تعداد آزمایش‌های خون، ادرار، مو و ناخن دریافت شده تا بار بیماری در جمعیت مورد مطالعه مشخص شود.

صاکی گفت: در شروع این مطالعه در کشور، 11 مرکز مطالعات کوهورت را انجام می‌دادند که پس از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، هفت مرکز دیگر نیز در کشور این مطالعه را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه مطالعه کوهورت می‌خواهد بار بیماری‌ها را در نژادهای مختلف در کشور مشخص کند، افزود: از نظر وزارت بهداشت اگر بتوانیم مطالعات کوهورت در زمینه نقش تغذیه و سلامت را روی 200 هزار نفر از جمعیت کشور از نژادهای مختلف انجام دهیم، تا حدود زیادی بار بیماری‌ها کم خواهد شد.

سرپرست مرکز مطالعات کوهورت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه قند خون، فشار خون، چربی و سرطان سال‌ها به صورت مخفیانه در بدن وجود دارند و به تدریج زمانی عوارض خود را نشان می‌دهند که کار از کار گذشته است، بیان کرد: یکی از اهداف مطالعه کوهورت این است که بیماری‌های مزمن پیش از اینکه عارضه‌های خود را نشان دهند کشف شوند و در مسیر درمان قرار گیرند تا در چند سال آینده مؤثرترین شکل خدمات برای جامعه مطرح شود.

صاکی با بیان اینکه افزایش طول عمر و تغییر سبک زندگی بار بیماری‌های مزمن را بیشتر کرده است، عنوان کرد: میزان بروز بیماری‌های غیرواگیر در سال 1990، 47 درصد، در سال 2015، 79 درصد، و در سال 2017، 81 درصد گزارش شده است.

سرپرست مرکز مطالعات کوهورت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: تشخیص علت بیماری‌ها، پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن و کاهش عوارض بیماری‌ها از دیگر اهداف این طرح است.

وی با اشاره به مزایای این طرح تصریح کرد: تشخیص سریع بیماری، انجام رایگان آزمایش‌ها، پذیرش رایگان توسط متخصصان و پیگیری سالانه جمعیت مورد مطالعه از جمله مزایای طرح کوهورت است.

سرپرست مرکز مطالعات کوهورت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیماری دیابت چشم را نیز درگیر می‌کند، گفت: با توجه به این موضوع، کوهورت گوش و چشم نیز فعال شده و کوهورت قلب و تنفس نیز در حال راه‌اندازی است.

صاکی با اشاره به برخی نتایج مطالعات کوهورت که تاکنون به دست آمده است، بیان کرد: با توجه به نتایج آمارگیری از 4 هزار نفر مشخص شد که شیوع چاقی در هویزه بالا است. همچنین هویزه از میان 10 مرکز انجام مطالعات در کشور از نظر بیماری دیابت پس از رفسنجان و یزد رتبه سوم را به دست آورده که در حقیقت هویزه نماینده خوزستان در قند خون است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح سنجش نابرابری در سلامت در خوزستان گفت: در آینده قرار است طرح جدید سنجش نابرابری سلامت با 35 شاخص در اهواز اجرا شود که در این خصوص در حال رایزنی هستیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار