مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز:
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری نیروگاه سد دز بیان داشت: هنوز 4 ماه جهت بارندگی در سال زراعی جاری باقی مانده است و برای پیش بینی کاهش یا افزایش آورد آب زمان نیاز داریم. به طور کلی ارزیابی ما از شرایط موجود و چشم انداز آینده عدم تکمیل ظرفیت ذخیره آب در سد مخرنی دز است.
کد خبر: ۵۵۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴ 13 January 2018

سعید رئوفی نسب مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری نیروگاه سد دز امروز 23دی در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد مخزنی دز اظهار داشت: در حال حاضر ارتفاع فعلی آب 305/5  متر مکعب می باشد، در حالی که نرمال آن 310  متر مکعب از سطح دریا آزاد  است، از این رقم پایین تر به لحاظ مسائل فنی و سازه ای سد توجیهی ندارد لذا در شرایط فعلی حفظ ارتفاع را در دستور کار خود قرار دادیم ورودی آب را با ارتفاع را به طور یکسان حفظ کردیم. 
 
به گزارش تابناک؛ وی ادامه داد: به لحاظ ارتفاع 45/5 متر از سطح دریا آزاد که معادل 2 میلیارد متر مکعب فضای خالی دریاچه سد وجود دارد. بخشی از این فضا کاملا طبیعی است و جز آبگیری محسوب نمی شود، بر اساس منحنی های فرمان و آبگیری اندازه گیری می کنیم. در حال حاضر در بحرانی ترین شرایط ورودی آب هستیم. 
 
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری نیروگاه سد دز خشکسالی سال جاری را در طول 70 سال گذشته بی سابقه دانست و گفت: در دوران 26 سال سابقه فعالیت در حوزه های مختلف سازمان آب و برق خوزستان تا کنون شاهد خشکسالی به این گستردگی نبودم. با گذشت 4 ماه از فصل بارندگی تاکنون هیچگونه نزولات جوی را در منطقه شاهد نبودیم. تعریف بارندگی به لحاظ تخصصی باید دارای دو ویژگی باشد، بارندگی در بالادست سد و بارندگی روان. بارندگی که جذب زمین می شود به لحاظ متخصصین منابع آب بارندگی محسوب نمی شود.
 
عدم تکمیل  ظرفیت ذخیره آب در سد مخرنی دز در سال جاری/ مردم خود را برای شرایط بحرانی آماده کنند
 
رئوفی نسب اظهار داشت: در سال گذشته که همچون سال جاری سال خوبی به لحاظ بارندگی نبوده است ، پیک 1500 متر مکعب در ثانیه را شاهد بودیم. در حالی که امسال دبی آب از 100 متر تجاوز نکرده است، با بارش های بالادست و اندک ذوب برف دبی آب به 50 متر رسیده است. 
 
وی افزود: این شرایط در فصل زمستان که فصل بارندگی می باشد شرایط سخت و دشواری است. در حال حاضر در وضعیت بغرنج تری نسبت به سال گذشته قرار داریم متاسفانه چشم انداز خوبی نیز در ماه های آتی دیده می شود، گزارشات هواشناسی دال بر تداوم این روند در سال جاری است، باید واقعیات را به مردم منتقل کنیم تا آن ها خود را برای شرایط بحرانی آماده کنند. 
 
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری نیروگاه سد دز با اشاره به تشکیل کمیته مقابله بحران خشکسالی در سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر سیاست سازمان آب و برق خوزستان حفظ شرایط موجود است، باید شرایط را برای ایجاد و تولید برق پایدار فراهم کنیم. اگر سد دز در تولید برق نقشی نداشته باشد شاهد خاموشی های گسترده ای در سطح استان خواهیم بود. سیاست سازمان آب و برق به عنوان متولی تامین آب کشاورزی صنعتی و شرب استان حفظ حداقل های منابع آبی و بررسی راهکارهای افزایش آن، نگه داشت آب اضافی در دستور کار سازمان آب و برق نیست. 
 
رئوفی نسب ادامه داد: اوضاع و شرایط ذخیره آب در سدهای کارون 1 و 2 و 3 بحرانی تر است، از سال 56 تا 86 در یک بازده زمانی 30 ساله آورد رودخانه دز 250 متر مکعب به بالا بوده است، از سال 86 تا 96 این آورد به زیر 200 رسیده است و امسال رقم 140 متر مکعب را نشان می دهد.
 
وی علل کاهش آورد آب را منوط به بررسی تمامی عوامل از جمله کاهش بارندگی، تغییر شرایط اقلیمی، انتقال آب از سرشاخه های دز دانست و گفت: انتقال 30 متر مکعب آب از سرشاخه های دز به قم مسلما در کاهش ورودی آب تاثیر منفی گذاشته است. این میزان آب منتقل شده اگر به ورودی آب اضافه می شد مشکلی به لحاظ تامین آب کشاورزی و تولید برق ایجاد نمی شد. 
 
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری نیروگاه سد دز بیان داشت: هنوز 4 ماه جهت بارندگی در سال زراعی جاری باقی مانده است و برای پیش بینی کاهش یا افزایش آورد آب زمان نیاز داریم. به طور کلی ارزیابی ما از شرایط موجود و چشم انداز آینده عدم تکمیل ظرفیت ذخیره آب در سد مخرنی دز است.
 
وی با اشاره به تجربیات مدیریت منابع آب در سال های خشکسالی، عنوان کرد: باید خود را با شرایط بحرانی فعلی تطبیق دهیم و تمهیدات مناسبی برای مدیریت منابع آب بیاندیشیم.
 
رئوفی نسب در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص لزوم پیش بینی شرایط فعلی گفت: 55 سال تجربه مدیریت آب در سد دز پیش روی ماست الگوی بارش و آوردهای آب در سال های اخیر دچار تغییرات بسیاری شده است. در ابتدای مهرماه سال جاری ارتفاع آب 320 متر بوده است و این شرایط نرمال را نشان می داد، ولی در حال حاضر 14 متر از این میزان کاهش یافته است بخش اعظمی از آورد آب جهت مصارف کشاورزی رهاسازی شده است. آبی که رهاسازی شده است صرفا برای مصارف کشاورزی بوده است بنابراین ذخیره و رهاسازی آب طبق برنامه ریزی های زمانبندی شده صورت گرفته است. پیش بینی های هواشناسی در بارندگی های نرمال در پاییز امسال استوار بوده است اما پیش بینی های هواشناسی به واقعیت نپیوست و شاهد عدم آورد آب در ماه های پایانی پاییز بودیم.
 
رئوفی نصب اولویت نخست سازمان آب و برق را تامین آب شرب و سپس تامین آب کشاورزی و بعد تامین برق عنوان کرد و گفت: خبرهایی که دال بر نگه داشت آب جهت تامین برق در نیروگاه برق آبی سد دز را کاملا تکذیب می کنم.
 
وی با اشاره به سیلاب فروردین ماه سال 96، گفت: متوسط بارش استان خوزستان، 250 میلیمتر در سال است اما در آن شب سیلاب، 394میلیمتر در بالادست بارندگی داشتیم و به ناگهان دبی ورودی سد که در حال حاضر 50مترمکعب بر ثانیه است به حدود 10 هزار و 400مترمکعب رسید و صد برابر شد. در این زمینه در طول 36 ساعت حدود 2میلیارد متر مکعب آورد آب داشتیم. 
  
 
رئوفی نسب با اشاره به سیلاب فروردین ماه سال 96، گفت: متوسط بارش استان خوزستان، 250 میلیمتر در سال است اما در آن شب سیلاب، 394میلیمتر در بالادست بارندگی داشتیم و به ناگهان دبی ورودی سد که در حال حاضر 50مترمکعب بر ثانیه است به حدود 10 هزار و 400مترمکعب رسید و صد برابر شد. در این زمینه در طول 36 ساعت حدود 2میلیارد متر مکعب آورد آب داشتیم.
 
مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز بیان داشت: این سیلاب بی سابقه ساعت 4صبح و در بدترین شرایط ممکن رخ داد و با شرایطی مواجه شدیم که سیلاب ممکن بود از بالای سد عبور کند. با این سیلاب تا ساعت 5 صبح مدارا کردیم و از ساعت 5 صبح آب را رها سازی کردیم. اگر این اتفاق زودتر می افتاد، قطعا شاهد تلفات انسانی بودیم اما خوشبختانه با مدیریت انجام گرفته در این زمینه هیچ تلفاتی نداشتیم. 
  
رئوفی نسب در پایان خاطرنشان کرد: 95درصد اراضی که در آن سیلاب زیر آب رفت، از اراضی مورد تعارض با بستر رودخانه و تصرفی افراد بودند. اگر حریم رودخانه رعایت می شد، قطعا شاهد چنین شرایطی نبودیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار