«عسلویه دوم» در بحران
معاون وزیرصنعت از کشف عسلویه دوم درخراسان رضوی خبرداد و گفت: با سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در منطقه سنگان، ۲/۱ میلیاردتن ذخیره قطعی سنگ‌آهن، ۱۵میلیون تن گندله و ۵/۱۷ میلیون تن کنسانتره خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 30 June 2015
کرباسیان با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری در سنگان می‌توانیم از خاک، دلار دربیاوریم، افزود: هنوز تنها در ۱۲هزار کیلومتر مربع در این حوزه از سال گذشته کار اکتشافی جدید شروع شده است؛ بنابراین اطمینان داریم که تکمیل اکتشافات در این منطقه، ذخیره ما را ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر می‌کند، چراکه نقاط امیدبخش فراوانی را در اکتشافات خود، مشاهده کرده‌ایم.
کرباسیان، میزان سرمایه‌گذاری در سنگان را ۲میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: در منطقه سنگان، این خاک است که ارزش افزوده می‌یابد و به دلار تبدیل می‌شود. البته زنجیره پایین دستی به‌شدت فعال خواهد شد و آن هم ارز‌آوری دارد، این در حالی است که هر یک دلار سرمایه‌گذاری در مواد معدنی و معدن، حداقل سه برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
وی درخصوص سرمایه‌گذاران این طرح گفت: در حال حاضر ۵ کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در سنگان فعال هستند که از فولاد مبارکه، شرکت توسعه ملی، فولاد خراسان، فولاد گسترش که متعلق به بنیاد مستضعفان است، ضمن اینکه به تازگی یک کنسرسیوم نیز ایجاد شده که شامل دو شرکت خارجی از چین و چهار شرکت ایرانی هستند که برای تولید ۵میلیون تن گندله و ۵میلیون تن کنسانتره سرمایه‌گذاری می‌کنند.
با این حال رئیس هیئت مدیره انجمن مواد معدنی خراسان رضوی ضمن تاکید بر امکان تبدیل سنگان خواف به عسلویه دوم گفت: کاهش قیمت جهانی سنگ معدن موجب شده تا ۵۰درصد از واحدهای فعال بخش خصوصی در این منطقه فعالیت خود را تعطیل کنند.
حسین حسین‌زاده افزود: تا قبل از سال۹۳ به‌دلیل قیمت بالای سنگ آهن در بازارهای جهانی استخراج و صادرات سنگ معدن از این منطقه صرف اقتصادی داشت اما بعد از کاهش شدید قیمت‌ها در بازار جهانی در عمل صرفه اقتصادی فعالیت در منطقه سنگان کاهش یافته و این مسئله موجب رکود در فعالیت‌های معدنی در این منطقه شد.وی یکی از دلایل این مسئله را اتکا به صادرات مواد خام و نبود واحدهای فراوری عنوان کرده و گفت: در صورتی که واحدهای فراوری در این منطقه دائر شود، امکان افزایش حاشیه سود استخراج منابع معدنی این منطقه فراهم می‌شود.
حسین‌زاده با بیان اینکه خام‌فروشی بهره‌برداری از معادن را غیراقتصادی کرده است، گفت: برای حل این مشکل باید صنایع جانبی در منطقه دائر کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن مواد معدنی خراسان رضوی ساخت کارخانه‌های کنستانتره‌سازی را در برطرف‌کردن نیاز فولاد کشور موثر دانست و گفت: ایجاد این کارخانه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و خارج‌کردن معادن سنگ آهن از رکود، باعث صرفه‌جویی ارزی در واردات فولاد می‌شود.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه منطقه سنگان ظرفیت تبدیل به عسلویه دوم را دارد، گفت: هر چند این مسئله بارها تاکید شده اما کم توجهی به ایجاد صنایع جانبی و تدام خام‌فروشی باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت‌های این منطقه به خوبی استفاده کنیم. نگهبان‌سلامی تاکید کرد: به‌دلیل اتکا به خام‌فروشی کاهش قیمت سنگ آهن باعث شده تا معادن منطقه دچار مشکل شوند براین اساس باید تلاش شود تا این معضل با توسعه صنایع جانبی رفع شود.

خام‌فروشی را بر ما تحمیل می‌کنند
دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان نیز در رابطه با خام فروشی در صادرات مواد معدنی گفت: نگاه سرمایه‌داری لیبرال آمریکایی نسبت به ما این‌گونه است که کشورهایی مانند ایران مواد خام خود را نتوانند تبدیل به فراوری کنند.
این در صورتی است که ما باید طبق قانون اساسی نیازهای خودمان را خودمان تولید کرده و از خام‌فروشی پرهیز کنیم، اما نگاه آمریکایی‌ها این است که ما باید وابسته به آن‌ها باشیم و مواد خام خود را در اختیارشان بگذاریم.

موسوی زاده- شهرارا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار