یک کارشناس:
یک کارشناس بازار مسکن گفت: تسهیلات جدیدی که بانک ملی تحت عنوان طرح ویژه مسکن ارایه کرده تا حدودی مفید است اما اثر چندانی در تقویت تقاضا ایجاد نخواهد کرد.
کد خبر: ۵۵۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹ 17 January 2018

سلمان خادم‌المله  اظهار کرد: سیستم بانکی ما در بحث کمک به تقویت تقاضای مسکن حداقل طی چهار تا پنج سال گذشته عملکرد جالبی نداشته و می‌توانسته خیلی بهتر عمل کند. البته نمی‌توان از بانک‌ها انتظار داشت در چارچوب غیرانتفاعی عمل کنند؛ چرا که بانک برای فعالیت خود باید توجیه اقتصادی داشته باشد و کمک به خریداران مسکن باید توسط دولت برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به ورود بانک ملی برای پرداخت وام از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: به هر حال این بسته از این نظر که در کنترل نرخ اوراق "تسه" و ایجاد تعادل در فرابورس کمک می‌کند، اقدام خوبی است اما این‌که چقدر در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود، چه مقدار از قیمت مسکن را پوشش می‌دهد و چقدر به متقاضیان مسکن کمک می‌کند بحث دیگری است. در واقع می‌توان گفت این اقدام مفید است اما کافی نیست.

او خاطرنشان کرد: بارها کارشناسان به این نکته که تسهیلات مسکن متناسب با تغییر قیمت مسکن نیست تذکر داده‌اند. در بسیاری کشورهای دنیا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت ملک را تسهیلات با سود پایین می‌دهند اما در ایران با وجود اقدامات مناسبی که طی چهار سال اخیر از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام شده، به طور مثال در کلان‌شهر تهران رقم وام در بهترین حالت به ۶۰ درصد قیمت خانه هم نمی‌رسد.

به گفته خادم‌المله، کمک به تامین مسکن دهک‌های پایین جامعه باید با استفاده از مشوق‌هایی باشد که دولت به سازندگان مسکن می‌دهد و شرایط تهیه مسکن ارزان قیمت را فراهم می‌کند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از هزینه‌های ساخت و ساز را موارد مربوط به انواع و اقسام مجوزها تشکیل می‌دهد که باید به حداقل برسد.

این کارشناس مسکن با اشاره به سکونت ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد گفت: مجموعه‌ی دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های ساخت و ساز برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و به طور کلی ناکارآمد، بخش خصوصی را ترغیب کند. این مشوق‌ها می‌تواند به صفر رسیدن هزینه مجوز، معافیت‌های مالیاتی یا سایر موارد باشد تا سازندگان برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده انگیزه بگیرند.

روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه، حسین‌زاده ـ مدیرعامل بانک ملی ـ از بسته جدید این بانک برای پرداخت تسهیلات از طریق اوراق تسهیلات مسکن رونمایی کرد. بر اساس اعلام مدیرعامل بانک ملی، در طرح شماره یک این بانک، متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری هر۱۸۲ میلیون ریال، به ازای هر یک ماه ماندگاری، یک برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دریافت کنند که هر برگ اوراق قابلیت تبدیل شدن به پنج میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد را دارد. در این طرح به مبلغ سپرده مشتریان ۱۰ درصد سود سالیانه تعلق می‌گیرد. در طرح شماره دو نیز متقاضیان با سپرده گذاری هر ۲۲۳ میلیون ریال، در مرتبه نخست به ازای سه ماه ماندگاری یک برگ اوراق و پس از آن ماهیانه یک برگ اوراق دریافت می‌کنند، اما نرخ سود سپرده در این طرح ۱۲ درصد است. حداقل مانده تعیین شده برای افتتاح حساب در هر دو طرح، ۱۶۰ میلیون ریال و سقف اقساط این تسهیلات حدود ۱۰ میلیون ریال در ماه است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار