استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: در ابتدا باید ستاد خشکسالی خوزستان را تشکیل و به تبع آن کمیته منابع و مصارف آب نیز تشکیل شود.
کد خبر: ۵۵۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 18 January 2018

غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: جهان با چالش بحران آب مواجه است که همین مسئله آثار مخربی بر امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و ثبات اجتماعی بر جای می گذارد. همچنین پیش بینی می شود ۴۰ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ با چالش آبی مواجه می شوند که تنها راه آن مدیریت مصرف و منابع است.

وی افزود: هر تصمیم گیری در حوزه مدیریت منابع آبی باید به مشارکت تمامی فعالان مستقیم و غیرمستقیم مصرف کننده آب منوط شود. اقناع و آگاه سازی شهروندان نیز یکی از مهمترین شاخص های خروج از این بحران است.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه باید برنامه هایی با مشارکت عمومی در دست اقدام و اجرا داشت، تصریح کرد: نقش نمایندگان مجلس در اقناع سازی مردم و قانون گذاری در حوزه آب، ائمه جمعه و فعالان بخش کشاورزی و همچنین رسانه ها برای اقناع عمومی مبنی بر کمبود آب نیز باید تدوین شود. به هر حال تبعات اجتماعی آن را باید کنترل و از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری شود؛ زیرا در صورتی که این کارهای مؤثر انجام نشود تنش های اجتماعی متعاقبا تنش های آبی را در بر می گیرد.

شریعتی تأکید کرد: در ابتدا باید ستاد خشکسالی خوزستان را تشکیل و به تبع آن کمیته منابع و مصارف آب نیز تشکیل شود و این کمیته تصمیم گیری را به ستاد خشکسالی ابلاغ کند. همچنین کمیته های کشاورزی، تولید و مصرف برق، محیط زیست، بهداشت و اطلاع رسانی نیز باید تشکیل شود.

وی بیان کرد: ژنراتورهایی که برای مراکز مهم و حساس نیاز است را باید از هم اکنون پیش بینی و دستگاه های ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه عدم کشت یا کاهش کشت تابستانه، تأمین آب شرب و علوفه دام و همچنین جلوگیری از بیماری های روده ای حتما باید مدنظر باشد، ادامه داد: فرمانداران مسئولیت این کار را در شهرستان ها برعهده دارند و سایر سازمان باید ضمن انجام همکاری به صورت آنلاین نیز با فرماندار در تماس باشند.

شریعتی با تأکید بر لزوم تشکیل جلسات مکرر با کشاورزان و میزگرد در صدا و سیما با حضور اساتید و کارشناسان امر گفت: دبی آب کارون در این زمان حداقل ۴۰ درصد کاهش داشته و باید برنامه ریزی لازم انجام شود تا از هم اکنون به منظور اصلاح آبگیرها و تأمین منابع دیگر برای آبرسانی اقدام کنیم. همچنین به جد محل های تأمین آب باید لایروبی شود.

وی با اشاره به لزوم انجام برنامه ریزی و پیش بینی های لازم برای تابستان سال آینده یادآور شد: بحث هایی پیرامون دفع فاضلاب است و یک سری شهرهای استان که کاملا فلت است. همچنین امکان کمبود ایستگاه های پمپاژ هم هست که باید پیش بینی های لازم را برای این موضوع داشت.

استاندار خوزستان اضافه کرد: از جمله شهرهای فلت می توان به اهواز اشاره کرد که از برق شهری استفاده می کنند و ممکن است با قطعی های پیش بینی شده و یا پیش بینی نشده برق مواجه شود، بنابراین باید حتما تأمین مولدهای برق و ژنراتورهای اضطراری پیش بینی شود.

شریعتی با تأکید بر اینکه لزوم کنترل شرایط به منظور پیشگیری از هرگونه بحرانی افزود: مدیران و کارشناسان باید کارهای کنترل صحیح و عبور از این وضعیت را انجام و از سفرهای غیرضروری به تهران اجتناب و در شهر حضور داشته باشند. همچنین همه مدیران باید در این جلسات ستاد بحران حاضر شوند و تا اعلام وضعیت عادی اقدامالات لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: بحث تنظیم مصرف آب و سدها باید با دقت از سوی آب و برق پیگیری شود و الگوی مدیریت مصرف نیز باید با تشکیل کارگروهی آن را مدیریت کرد. در صورت نیاز شورای حفاظت منابع آب و تأمین نیز مطرح و بعد تصمیمات لازم برای عملیاتی کردن آنها گرفته شود.

استاندار خوزستان با اشاره به لزوم تشکیل نهضتی برای بهره مندی بیشتر از انرژی خورشیدی گفت: برق منطقه ای باید این نهضت را در استان تقویت کند؛ به عنوان نمونه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را برای تولید برق در پشت بام منازل خود آموزش دادیم که بالغ بر ۳۰۰ خانوار از کمیته امداد و ۱۰۰ خانوار از بهزیستی نسبت به فروش برق از این طریق اقدام می کنند.

شریعتی بیان کرد: خوزستان زمین های غیرقابل کشت زیادی دارد و می توان از آنها بالای چند هزار مگاوات برق تولید کرد تا در عین حال وابستگی به نیروگاه های برق آبی کاهش پیدا کند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم پیگیری جدی جلسات شهرستانی گفت: این جلسات باید به صورت هفتگی تشکیل و کمیته ها نیز به همین منوال تشکیل جلسه بدهند و در جلسات استانی ارائه گزارش داده و از صحبت های اضافه جلوگیری شود

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار