قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
قائم مقام امور آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به گسترش بیماری‌های تنفسی در سال‌های اخیر، گفت: در مقایسه با سایر نقاط کشور، در خوزستان مشکلات ریوی به یکی از معضلات بهداشتی و درمانی تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۵۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹ 18 January 2018

 

بیماری‌های تنفسی به یکی از معضلات بهداشتی و درمانی خوزستان تبدیل شده‌ است

عبدالله رفیعی در افتتاحیه کنگره بیماری‌های تنفسی کودکان که امروز (پنجشنبه، 28 دی‌ماه) در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بیماری‌های ریوی در کشور و به خصوص در خوزستان گسترش پیدا کرده است. در این سال‌ها دیدیم که در مقایسه با سایر نقاط کشور در خوزستان مشکلات ریوی به یکی از معضلات بهداشتی و درمانی ما تبدیل شده است.

وی افزود: با توجه به این مسائل، همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی به فکر برگزاری این کنگره افتادند تا گامی در جهت حل یک معضل بردارند. امیدوارم مباحثی که مطرح می‌شود، باعث شود گامی در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها برداریم.

قائم مقام امور آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال‌های اخیر دیدیم که در استان اقشار آسیب پذیر جامعه مانند سالمندان و کودکان به مشکلات ریوی دچار شده‌اند که شما بهتر از من می‌دانید که برخی از این آثار حتی ممکن است تا سال‌های بعد نیز در این افراد ادامه داشته باشد. پدیده گرد و غبار می‌تواند یکی از عوامل مهم گسترش و توسعه بیماری‌ها باشد. این پدیده با انتقال برخی عوامل شیمیایی و باکتریایی می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های ریوی در استان باشد.

رفیعی ادامه داد: امیدوارم این کنگره موجب به روز کردن اطلاعات همکاران باشد. گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، یکی از گروه‌های دانشگاه است. از اساتید گرانقدری که در این جلسه حضور دارند و پایه گذار این گروه بودند، قدردانی می‌کنم.

در این جلسه همچنین دکتر علی اکبر مؤمن، مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این کنگره، گفت: امیدوارم این کنگره منشاء خیری برای تمام کودکان باشد و برای مشکلات عدیده آن‌ها مانند یک راه‌گشا عمل کند.

وی افزود: این کنگره حاصل تلاش تمام مسئولان دانشگاه است. امیدوارم پس از برگزاری این کنگره بتوانیم از نتایج بدست آمده، در استان و کشور به نحو احسن برخوردار شویم.

 محسن علی‌سمیر، رییس کنگره بیماری‌های تنفسی کودکان نیز در این برنامه گفت: بیماری‌های تنفسی شایع‌ترین بیماری‌ها میان کودکان و بزرگسالان هستند که در این میان، کودکان به میزان بسیار بیشتر و شدیدتری به این گونه مشکلات طبی دچار می‌شوند. اپیدمی‌های سالانه مانند آنفلوآنزا که در سال‌های اخیر از جمله سال جاری، افراد زیادی را راهی بیمارستان کرده است، یکی از این بیماری‌ها هستند.

وی افزود: خوزستان و بسیاری از مناطق غربی و جنوبی کشور در کلانشهرها، مدتی است از مشکلات زیست محیطی متعددی مانند ریزگردها و اختلالات آب و هوایی، رنج می‌برند که این عوامل به درجات مختلف موجب تشدید مشکلات تنفسی و ریوی در کودکان و بزرگسالان می‌شود و کودکان در این میان به دلیل فیزیولوژی بدن خود، از این مشکل بیشتر رنج می‌برند.

رییس کنگره بیماری های تنفسی کودکان ادامه داد: تمام این عوامل ما را بر آن داشت تا به فکر برگزاری این کنگره باشیم. امیدوارم این همایش، گامی در جهت ارتقای سطح علمی همکاران در مراکز بهداشتی و درمانی و مکانی برای اطلاع رسانی بهتر به همکاران باشد.

همچنین سید محمدرضا میرکریمی، دبیر علمی کنگره بیماری‌های تنفسی کودکان، گفت: در مهرماه سال گذشته انجمن علمی بیماری‌های کودکان ایران تاسیس شد. با همکاری‌های مشترک گروه کودکان دانشگاه جندی شاپور اهواز و انجمن علمی کودکان ایران، این کنگره برگزار شده است. این کنگره اولین همایش بیماری های تنفسی کودکان ایران است.

وی افزود: بیش از 40 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در رشته های مختلفی مانند گوارش، آسم و آلرژی، طب خاص، طب سنتی و ... در این همایش شرکت می‌کنند. پنل‌های مختلفی مانند بیماری‌های عفونی، آسم، مراقبت‌های ویژه و ... در این کنگره وجود دارند. پنل‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند تا اغلب مشکلات کودکان را پوشش دهند. در حد توان تلاش کرده‌ایم تا کنگره را با حضور اساتید مجرب این حوزه برگزار کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار