مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز از فروش اوراق مشارکت قطار شهری اهواز تا پایان سال خبر داد.
کد خبر: ۵۵۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 19 January 2018

 

فروش اوراق مشارکت قطار شهری اهواز تا پایان سال

شهرام شاهین‌زاده با اشاره به تشریح آخرین وضعیت متروی اهواز اظهار داشت: بیش از 2 ماه متوقف شدن کار در کارگاه به دلیل اعتراضات و اعتصابات کارگران شرکت کیسون و نیز عدم تصویب جزئیات مرتبط با اوراق مشارکت که از منابع تعیین‌کننده تسریع بهره‌برداری در مترو است توسط شورای چهارم و موکول شدن این امر به شورای پنجم از علت‌های تاخیر در روند اجرای عملیات احداث متروی اهواز به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شورای پنجم در نخستین تصمیم‌گیری‌هایشان لوایح مرتبط با اوراق مشارکت قطار شهری اهواز را مصوب کردند، افزود: با توجه به پایان سال مالی نیاز به تمدید و تنفیذ مجوزها وجود داشت که این کارها دوباره به جریان انداخته و انجام شد به طوری که اکنون فرایند به مکاتبه نوبخت با بانک مرکزی رسیده و بعد از این مکاتبه بانک مرکزی کمیسونی را تشکیل خواهد داد و مجددا اجازه انتشار اوراق را به ما خواهد داد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با بیان اینکه قرارداد بانک عامل آماده است و همچنین این‌سری حتما اوراق به فروش خواهند رسید، بیان کرد: فروش اوراق مشارکت جهش خیلی بزرگی به وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه خواهد داشت.

فروش اوراق مشارکت قطار شهری اهواز تا پایان سال

وی درباره اینکه چه زمانی فروش اوراق مشارکت شکل اجرایی و عملیاتی خواهد گرفت، گفت: نامه‌هایی که نیاز به امضای نوبخت داشت امضا شده‌اند آخرین نامه نیز به دفتر نوبخت رفته و آخرین مکاتبه‌ای در خصوص اوراق مشارکت باید انجام شود در یک الی دو روز آینده به امضای نوبخت خواهد رسید و به بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود.

شاهین‌زاده با بیان اینکه امیدواریم این اوراق را بتوانیم در یک الی دو هفته آینده به صدور مجوز انتشار برسانیم، عنوان کرد: تا پایان سال اوراق مشارکت به فروش خواهد رسید و اعتبارش وارد پروژه می‌شود.

وی به افتتاح فاز یک متروی اهواز اشاره کرد و ادامه داد: خیلی امیدواریم فاز یک متروی اهواز را تا پایان سال به بهره‌برداری آزمایشی برسانیم ولی بحث مسافرگیری روال خاص خود را دارد چرا که تأمین ناوگان نیز فرایند اداری دارد که البته این اقدام را به موازات دیگر کارها انجام می‌دهیم.

آغاز مجدد حرکت دستگاه TBM متروی اهواز

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درباره افزایش روند ریل‌گذاری تصریح کرد: ریل‌گذاری‌‎ها در حال انجام شدن است و اکنون بیش از هزار و 600 متر ریل‌گذاری شده است. خبر مهم دیگر این است که پس از یک سال و چند ماه توقف، TBM حرکت کرده و اکنون از زیر ایستگاه راه‌آهن گذشته‌ایم.

وی افزود: کمتر از 500 متر دیگر تولد TBM را در کراس‌آور پارک حجاب شاهد خواهیم بود این یک حرکت خیلی مثبتی است همچنین به موازات سعی داریم که TBM تا تونل کرخه را راه‌اندازی کنیم تا هر چه سریعتر دو خط را به موازات هم پیش‌ببریم.

شاهین‌زاده با اشاره به اعتباراتی که نوبخت سال گذشته برای متروی اهواز درنظر گرفته بود، خاطرنشان کرد: همه اعتبارات پرداخت شد و برای امسال نیز54 میلیارد و 700 میلیون تومان تخصیص اولیه است که امیدواریم در تخصیص‌های استانی نیز بتوانیم مبالغی را دریافت کنیم.

وی در ادامه گفت: ضمن اینکه منابع مالی و راهکارهای مالی ما الزاما اسناد خزانه و اعتبارات نیستند روش‌هایی از جمله ارائه مجدد مجوز اوراق مشارکت نیز وجود دارد که می‌توان از آن طریق اعتبار جذب کرد. جلسات متعددی با سازمان مدیریت کشور در اتحادیه قطار شهری داشته‌ایم و کارها در دست پیگیری هستند.

اعتراض به اعتبارات متروی اهواز در سال 97

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با بیان اینکه روزهای گذشته نیز به همراه شهردار و استاندار جلسه‌ای درباره پیگیری اوراق مشارکت و اعتبارات متروی اهواز با معاون عمرانی وزیر کشور داشتیم، یادآور شد: به اتفاق شهردار نیز به سازمان برنامه و بودجه به منظور بررسی اعتبارات سال 97 و نیز به نتیجه رساندن اعتبارات سال 96 مراجعه داشتیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعتبارات سال 97 مشخص شده، توضیح داد: در حال حاضر بودجه پیشنهادی هست که مورد تایید هیچکدام از ما نیست و ما به شدت نسبت به آن اعتراض داریم نمایندگان نیز بر روی این قضیه حساس شده‌اند و در حال مذاکره هستیم احتمالا در کمیسون عمران و تلفیق تصمیمات جدیدی گرفته شود که البته لازمه آن پیگیری است.

شاهین‌زاده درباره اینکه آیا نمایندگان اهواز همکاری لازم را دارند، عنوان کرد: بله، نه فقط نمایندگان اهواز بلکه برخی از نمایندگان استان نیز به این قضیه ورود کرده‌اند و پیگیری‌هایی را دارند.

قطار شهری اعتبارات خیلی سنگینی را می‌طلبد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز در مصاحبه‌ای گفته است که قطار شهری اهواز با منابع مالی موجود چشم‌انداز مثبتی ندارد، بیان کرد: «یک جورایی با ایشان هم نظر هستم چرا که قطار شهری اعتبارات خیلی سنگینی را می‌طلبد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز تصریح کرد: راه‌اندازی قطار شهری اعتباراتی بیش از این را نیاز دارد به طوری که هر چقدر اعتبار به قطار شهری تخصیص دهند باز هم به میزانی که به راه اندازی کامل و کوتاه مدت‌تر پروژه نیاز هست، فاصله دارد.

وی ادامه داد: ما نیز معتقدیم که با این اعتبارات نمی‌شود قطار شهری را در کوتاه مدت به بهره‌‍‌برداری رساند و نیاز است که منابع مالی جدی‌تری از جمله فاینانس پیگیری شود البته پیگیر این امر نیز هستیم».

شاهین‌زاده تاکید کرد: با وجود نگاه‌های مثبتی که به اهواز بوده اما این قبیل اعتبارت و این روش تخصیص قطع به یقین ما را به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نخواهند رساند.

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار