به رغم همه تلاش هايی كه در سال هاي اخير براي مقابله با افزايش ميزان آلاينده هاي هوا در جنوب غرب ايران صورت گرفته، هنوز درد و رنج مردم اين خطه پايان نيافته و همچنان افزايش گرد و غبار، نفس ميليون ها شهروند را به شماره می اندازد؛ شرايطی غم انگيز و تلخ كه هم اكنون نيز خوزستان را در بر گرفته و بحران به بالاترين حد خود رسيده است.
کد خبر: ۵۵۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲ 20 January 2018

تراژدي درد تكرار شد و دوباره گرد و غبار نفس خوزستاني ها را به شماره انداخت!به رغم همه تلاش هايی كه در سال هاي اخير براي مقابله با افزايش ميزان آلاينده هاي هوا در جنوب غرب ايران صورت گرفته، هنوز درد و رنج مردم اين خطه پايان نيافته و همچنان افزايش گرد و غبار، نفس ميليون ها شهروند را به شماره می اندازد؛ شرايطی غم انگيز و تلخ كه هم اكنون نيز خوزستان را در بر گرفته و بحران به بالاترين حد خود رسيده است.

به گزارش «تابناك»؛ استان خوزستان كه تا همین چند سال پیش به جلگه ای حاصلخیز و خوش آب و هوا معروف بود، چند سالی است، بر اثر عوامل خارجی و داخلی فراوان از شرایط ایده آل سال های نه چندان دور خود فاصله گرفته و با پدیده های خانمان براندازی چون خشكسالی، بی آبی و نیز گرد و غبار دست و پنجه نرم می كند؛ مشكلاتی كه در سال های گذشته آشكارا در این استان نمود ظاهری پیدا كرد و به درد و رنجی عمومی برای شهروندان این استان تبدیل شد.

در همه سال هایی كه ریزگردها و گرد و غبار برخاسته از زمین های خشك و بی آب، میهمان شهرها و روستاهای این استان شد، بسیاری از مسئولان ارشد كشور، از آغاز تلاش های راسخ خود برای مقابله با این بلای خانمان سوز دم زدند و در این مسیر هزینه های هنگفتی شد؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می شود، با آنچه مطلوب مدیران كشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله دارد.

هرچند در هفته و ماه های اخیر، انتظار بسیاری از مردم مناطق مختلف كشور بارش باران و برف است و عدم تحقق این انتظار به نگرانی آنها دامن زده است، مردم استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز، اسیر درد عذاب آور دیگری هستند كه نگرانی سایر شهروندان ایرانی را به حاشیه می برد.

گزارش های رسیده از استان خوزستان و شهرهای مهم این استان، حكایت از این دارد كه در روز جمعه، غلظت آلاینده های هوا در بسیاری از شهرهای این استان به شكل فزاینده ای افزایش یافته و در مسیر زندگی عادی مردم اختلال ایجاد كرده است.

بنا بر اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان، امروز جمعه، ساعت 12 میزان غلظت غبار در اهواز به ده هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید که 66 برابر حد مجاز است.

همچنین غلظت گردوغبار در شهرهای امیدیه 74، اندیمشک 67، بهبهان 71، حمیدیه 669، خرمشهر 471، دزفول 96، شادگان 413، شوش 89، رامشیر 44 و ماهشهر 498 میکروگرم بر مترمکعب است.

رقم اعلامی در مورد غلظت آلاینده هوا در اهواز كه 10 هزار میكروگرم بر متر مكعب اعلام می شود، در حالی است كه بر اساس استانداردهای بین المللی، میزان 0 تا 50 میكروگرم را هوای خوب،51 تا100 را سالم، 101 تا 150 را ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 را ناسالم برای همه، 201 تا 300 را بسیار ناسالم و 300 به بالا را بسیار خطرناك توصیف می كنند.

بر اساس استانداردهای بین المللی، شرایط امروز شهر اهواز فراتر از تصور و حتی فراتر از استانداردهای مصوب در مورد آب و هوای خطرناك ارزیابی می شود؛ وضعیتی عجیب و به شدت نگران كننده كه البته برای مدیران تهران نشین چندان غم و اندوه بزرگی به شمار نمی آید.

بنا بر اطلاعیه سازمان هواشناسی، جدا از شهر اهواز كه وضعیت بسیار نامطلوبی دارد، شرایط شهرهای حمیدیه، خرمشهر، شادگان، رامشیر و ماهشهر نیز بسیار خطرناك ارزیابی می شود و این شهرها نیز با مشكلات فراوانی در شرایط كنونی رو به رو هستند.

خبرهای دیگر از بسیاری از شهرهای استان خوزستان بر بحرانی بودن شرایط آب و هوایی تأكید کرده و احتمال تعطیلی مدارس و ادارت شهرهای درگیر با بحران وجود دارد. همچنین همه پروازهاي هوايي به فرودگاه های اين استان به تعويق افتاده است.

دردی كه از آن سخن به میان آمد و در شرایط كنونی نفس های مردم استان خوزستان و شهرهای درگیر با بحران را به شماره انداخته است، تنها حكایتی تلخ از یك مشكل مردم استان خوزستان است و این منطقه همان طور كه آمد، اسیر مصیبت های زیست محیطی فراوان دیگری نیز هست.

برنامه ها و اقداماتی كه تا كنونی برای حل مشكل گرد و غبار استان صورت گرفته، بر اساس آنچه در مقام عمل رخ داده، به سرانجام مطلوب نرسیده و این مهم، مشكلات مردم خوزستان را افزایش داده ست.

با این حال، شاید مدیران و مسئولان اجرایی كشور بر این باورند تا یك بحران به مرز خسارت های جانی و كشته های انسانی نرسد، بحران تلقی نمی شود و لزومی برای تلاش گسترده برای حل آن وجود ندارد.

انتظار می رود در ماه و سال های آینده برای مقابله با این مشكل خطرناك كه امان را از مردم خوزستان بریده است، اقدامات جدی تری در دستور كار قرار بگیرد و فضا به گونه ای پیش رود كه دوباره این استان به روزهای خوب و مطلوب خود بازگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار