سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان:
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه در تمام حوزه‌های کمی و کیفی، باید برنامه‌های دانشگاه را مجددا بررسی و ارزیابی کنیم، گفت: باید برنامه‌هایی که با شرایط جدید هماهنگ هستند را اجرایی کنیم و توسعه دهیم و برنامه‌هایی که چنین نیستند را جایگزین کنیم.
کد خبر: ۵۵۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳ 20 January 2018

حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرج الله براتی در جلسه تودیع و معارفه رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان که امروز (شنبه، 30 دی‌ماه) در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باید خدا و نور اولیا را مسیر تشخیص و حرکت در جهت اهداف مقدس در نظر بگیریم. خداوند عقل و شعور را برای تصمیم گیری تنها به انسان عطا کرده است و تنها موجودی که با اراده انتخاب می‌کند، انسان است.

وی افزود: کسی در انتخاب مسیر موفق‌تر عمل می‌کند که معیار او بر اساس آگاهی باشد. ما در دانشگاه وظایف آموزشی، پژوهشی و علمی را بر عهده داریم. هدف اصلی ما رسیدن به سعادت دانشگاه است. باید بتوانیم برای رسیدن به این هدف از طبیعت استفاده و خود را به علوم تجربی مجهز کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، حدود 100 هزار دانشجو، یک هزار و 800 عضو هیات علمی و حدود دو هزار و 800 کارمند دارد. اگر از تمام توان این افراد استفاده کنیم، قطعا به نتایج دلخواه می رسیم. یک فضای رقابتی در تأسیس دانشگاه‌ها ایجاد شده است، در خوزستان نیز حدود 13 دانشگاه وجود دارد. با توجه به اینکه تعداد دانشجویان نسبت به گذشته افزایش نداشته، افزایش تعداد واحدهای دانشگاهی می تواند در ریزش دانشجو برای دانشگاه آزاد تأثیرگذار باشد.

براتی ادامه داد: درشرایطی که به ما بودجه ای برای اداره دانشگاه داده نمی شود و ما باید با همین شهریه دانشجویی، دانشگاه را پیش ببریم، باید برای ادامه فعالیت های دانشگاه به دنبال راه و روش واقعی باشیم، نه شعار. باید با رویکرد خلاقانه این کمبودها را مدیریت کنیم. مدیران قبلی با آگاهی، عقل و اندیشه، فعالیت های خود را توسعه دادند. باید در حوزه های مختلف با بهره گیری از خلاقیت و تفکر حرکت کنیم. تأکید بر مراکز رشد و فناوری، توسعه و ایجاد شرکت های دانش بنیان و توجه به ظرفیت های موجود در استان، از جمله مواردی هستند که باید در دستور کار ما قرار گیرند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: قطعا در برنامه های اداری، کمیسیون هایی برای پیگیری این مسائل وجود دارد. باید این کمیسیون ها را تقویت کنیم. از مسوولان دانشگاه نیز خواهش می کنم در این خصوص به یکدیگر کمک کنند. چرا که ما باید علم را به ثروت تبدیل کنیم. برای این کار نیز باید یک فرایند طی شود. ابتدا باید علم را به تولید محصول و سپس به سمت تجاری سازی و توسعه سوق دهیم. خوزستان ظرفیت این کارها را دارد. نباید انرژی خود را صرف حاشیه کنیم.

براتی گفت: یک استاد و قطب علمی در دانشگاه نباید وارد فضاهای حاشیه ای شود. مورد قبول نیست که یک استاد در یک دانشگاه اسلامی، سکولار باشد. باید علم و سیاست‌های ما با دین آمیخته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نباید مانند گذشته مسائل ارزشی و فرهنگی مورد غفلت قرار گیرند. باید از آن فضا خارج شویم. باید با همدلی، کارهای دانشگاه را پیش ببریم، نه با بدگمانی، غیبت و ناحق گویی. با این کارها تنها انرژی خود را مصرف کرده‌ایم و به مقصد هم نمی‌رسیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: ارزش‌های ما باید بر اساس صحبت‌های ولایت و رهبری مشخص شود. ابتدا باید تلاش کنیم این مجموعه علمی استمرار پیدا کند. سپس این ارزش‌ها را در مجموعه جاری کنیم. البته اصل کار ما همان رشد علمی است. اما این رشد علمی باید در یک فضای دینی و الهی که شهدا برای ما ایجاد کرده اند، رخ دهد. باید پژوهش‌های بنیادی و کاربردی را با سمت و سو دادن به پایان نامه‌ها عملی کنیم. بسیاری از پایان نامه‌های ما تکرار مکررات است. اینکه پول مصرف کنیم اما هیچ حرکتی اتفاق نیفتد، یقینا اسراف است.

براتی تصریح کرد: دانشگاه باید پاسخگو باشد. با ارتقاء جایگاه علمی در عرصه‌های ملی و بین المللی می‌توانیم در این جهت حرکت کنیم. باید سهم دانشگاه را در علم و تحقیقات گسترش دهیم. باید با تعامل و ارتباطات مناسب با سایر موسسات، طوری رفتار کنیم که مشتریان ما که سرمایه‌های ما هستند، افزایش یابند. باید مشکلات پرسنل و اعضای هیات علمی را بشناسیم، به آن‌ها گوش دهیم و بر اساس ضوابط و مقررات و نظم و انضباط، به آن‌ها پاسخگو باشیم. باید هرم هیات علمی را در دانشگاه اجرایی کنیم.

وی تأکید کرد: اخیرا کشور عراق و سوریه اعلام کردند، مایل هستند در شهرهای خود واحد دانشگاه آزاد داشته باشند. با توجه به شرایط خوزستان، ما می‌توانیم سهم زیادی در این زمینه داشته باشیم و اعلام کرده‌ایم که دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، در زمینه تأسیس و راه اندازی این واحدها فعالیت خواهد کرد. در تمام حوزه‌های کمی و کیفی، باید برنامه را مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. برنامه هایی که با شرایط جدید هماهنگ هستند را اجرایی کرده و توسعه دهیم و برنامه هایی که چنین نیستند را جایگزین کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان افزود: در حوزه مسائل فرهنگی باید جلسات فرهنگی را از تکرار خارج کنیم. باید معلوم شود چیزی که در حوزه فرهنگ خرج می شود، چه حاصل و نتیجه ای دارد. دانشگاه آزاد جدا از جامعه نیست. باید برنامه ریزی ها دقیق باشد. باید انسان با کرامت تربیت کنیم و این کار را نیز باید با تزکیه شروع کنیم. تزکیه بر خدمت مقدم است.

براتی گفت: باید پاسخگوی مطالبات باشیم. نمی‌توانیم فاصله بگیریم. هر کس حق دارد مطالبه داشته باشد. به عنوان مدیر مسئول باید پاسخگوی او باشیم. باید نیروهای انقلابی پرورش دهیم. نیروهایی که روحیات انقلابی داشته باشند. باید کارها را به جوانان واگذار کرده و زمینه را برای فعالیت جوانان بسیجی و ارزشی فراهم کنیم. باید فرهنگ عفاف و حجاب را در دانشگاه ترویج دهیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم با رضایت خدا در یک محیط آرام و به دور از قوم گرایی، دانشگاه را اداره کنیم. فرد نمی‌تواند خود را یک فرد دینی معرفی کند اما در انتخاب‌های خود گزینشی عمل کند. با هیچکس عهد اخوت نبسته‌ایم. هر کس بر اساس شرایطش در اولویت قرار می‌گیرد. باید توان و استعدادها را ببینیم و از آن‌ها استفاده کنیم. اگر از نیروهایمان استفاده نکرده و آن‌ها را بکار نگیریم، در واقع ثروت‌هایمان را به هدر داده‌ایم.

همچنین دکتر شهرام لک، رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: در مدت زمانی که سمت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان را برعهده داشتم، چند استراتژی را دنبال کردم و تلاش برای حفظ آرامش مجموعه دانشگاه، یکی از این موارد بود. دستاوردهایی که در این مدت به دست آورده ایم همه حاصل همکاری و همدلی تمام همکاران ما در دانشگاه است.

وی افزود: در این مدت همچنین دوستان خوبی بر سر راه من قرار گرفتند. در طول مدت مسئولیت خود سعی کردم به دور از تعصبات قومی و نژادی، افرادی را به عنوان مسئولان دانشگاه انتخاب کنم و ملاک انتخاب افراد همیشه شایستگی و توانایی‌های آن‌ها بود.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز حدود 22 هزار دانشجو و حدود 400 عضو هیات علمی دارد و در این مدت تلاش کردیم با همکاری مسئولان دانشگاه، مشکلات را با تدبیر و بدون تنش حل کنیم.

لک تصریح کرد: دکتر براتی سمت‌های مختلفی مانند معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی امیدیه و مدیرگروه معارف که یکی از گروه‌های تاثیرگذار دانشگاه است را در کارنامه خود دارند و با تجربه‌ای که از فعالیت در دانشگاه دارند، اطمینان دارم که در این مسئولیت نیز موفق عمل خواهند کرد.

وی افزود: دانشگاه وارد فاز جدیدی شده است. مشکلاتی به دلیل کاهش تعداد دانشجو و کاهش درآمدهای شهریه‌ای، دانشگاه را درگیر کرده است. مجموعه دانشگاه به آرامش نیاز دارد تا با آرامش مشکلات دانشگاه را حل کنیم. با همکاری تمام مسئولان دانشگاه در نهایت توانستیم با وجود حجم بالای مشکلات، به فعالیت خود ادامه دهیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار