این روزها خبری از بارندگی در کشور نیست و مشابه امروز هر از چند گاهی سامانه های ضعیف بارشی از آسمان کشورمان عبور می کنند که بارش آن ها هم قابل توجه نیست.
کد خبر: ۵۵۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱ 21 January 2018

به گزارش تابناک قم، کاهش بارندگی در کشور در نیمه دوم امسال به صورت بی سابقه ای کاهش پیدا کرده است به طوری که کارشناسان آن را در 70 سال گذشته بی سابقه عنوان می کنند، حتی کار به نماز باران و درخواست از خداوند برای نزول نعمت الهی کشیده شده است.

کاهش بارندگی امسال زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم کشور حتی زمانی که بارندگی های نسبتا خوبی داشت باز هم مشکل کمبود آب در کشور وجود داشت حال با شرایط فعلی شهرهای کشور با کمبود آب مواجه خواهند شد.

این در حالی است که محمدرضا قاضی کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی قم در خصوص میزان بارش در استان اظهار داشت : میزان بارندگی دراین استان از ابتدای مهرماه تاکنون نسبت به میانگین بلندمدت (17 سال گذشته) 86 درصد کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: از ابتدای فصل پاییز تاکنون به طور میانگین وزنی (با توجه به ارتفاع و شیب منطقه) در این استان چهار میلی متر باران باریده که این رقم به طور میانگین در بلندمدت (17 سال گذشته) 28.8 میلی متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط 50.6 میلی متر بارش باران در استان قم ثبت شد که این میزان بارش 2 برابر بارندگی در میانگین بلندمدت بود.

البته تنها قم با این مشکل روبرو نیست به طوری که جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در این باره می گوید: با توجه به کاهش نزدیک به ۶۰ درصدی بارندگی‌های سراسر کشور سال سختی را پیش رو خواهیم داشت که باید مخزن سدها، سایر منابع آب را مدیریت کنیم تا دچار چالش جدی در آب نشویم.

سدها در انتظار بارندگی

در این میان سدهای کشور نیز وضعیت مناسبی ندارند به طوری که 18 سد کشور که 26 درصد مخازن 177 سد مهم کشور را به خود اختصاص داده‌اند بین 40 تا 50 درصد آب دارند. سدهای کوثر، تهم ، دامغان ، سهند ، کارون 3 و کرخه از آن جمله است.

27 سد کشور که 26 درصد ظرفیت مخازن 177 سد مهم کشور را دارند بین 50 تا 70 درصد پر است که سدهای طالقان، کرج ، جیرفت، البرز و گتوند اولیا قابل ذکر است.

23 سد کشور نیز که 6 درصد از ظرفیت مخازن سدهای مهم را دارند بین 70 تا 90 درصد پر است، سدهای نیجران، دو برج، تنگه حمام و شیرین دره از آن جمله به شمار می آیند و 13 سد دیگر که تنها دو درصد ظرفیت 177 سد مهم کشور را به خود اختصاص داده اند بین 90 تا 100 درصد پر است که سدهای سورال ، گاوشان، رودبال ، داراب ، بافت و داریان از آن جمله است.

قم یکی از معدود روزهای بارانی خود را تجربه کرد

شهر قم از صبح امروز شاهد بارش باران است، در واقع مردم قم از معدود روزهایی است که امسال هوای بارانی را تجربه می کنند، روزهایی که امسال شاید تعدادش به اندازه انگشتان یک دست هم نرسد.

محمدرضا قاضی رئیس اداره پیش ‌بینی و تحقیقات اداره‌ کل هواشناسی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا در خصوص بارندگی امروز اظهار داشت: بارش باران در استان از شب گذشته شروع شده و تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از فردا هوای قم صاف خواهد بود و شاهد وزرش بادهای تند خواهیم بود.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار