کد خبر: ۵۵۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 21 January 2018


وزیر نیرو گفت: پیشنهاد ما این است که بجای تشکیل ستادهای مقابله با بحران آب باید به سمت ستادهای سازگاری با اقلیم حرکت کنیم.
به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از پاون، دکتر «رضا اردکانیان» در گفتگو با برنامه «نگاه یک» از شبکه اول سیما اظهار داشت: مقایسه وضعیت کنونی ما با وضعیت پیشین نشان می‌دهد استفاده از کلمه بحران برای توصیف وضعیت کنونی آب در کشور چندان پر بیراه نیست.
وی افزود: البته باید توجه داشت که از حیث میزان بارش، کشور در حال حاضر چندان با شرایط اقلیمی خود در سال‌های گذشته متفاوت نیست.
وی تصریح کرد: بنابراین لازم است ما به سمت سازگاری با محیط خشک و نیمه‌خشک خویش حرکت کنیم، همچنان که اسلاف ما نیز در 3000 سال گذشته با حفر قنات این کار را کردند و توانستند بر کمبودهای محیطی ازنظر منابع آبی فائق آیند.
اردکانیان گفت: آمارها نشان می‌دهد میانگین دمای کشور در هر دهه حدود 0.4 درصد افزایش یافته و این یعنی اینکه در 50 سال گذشته حدود 2 درجه دمای کشور افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: سالانه میزان بارش‌های کشور حدود 1.1 میلی‌متر کاهش یافته و این میزان برای تبخیر و تعرق بیشتر بوده به‌گونه‌ای که متوسط تعرق در کشور سالانه حدود 5.4 میلی‌متر افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: پیشنهاد ما این است که بجای تشکیل ستادهای مقابله با بحران آب باید به سمت ستادهای سازگاری با اقلیم حرکت کنیم.
اردکانیان گفت: متأسفانه باید پذیرفت که وضعیت کنونی ما در 48 سال گذشته از نظر کم‌آبی بی‌رقیب بوده است اما نباید از نظر دور داشت که اقلیم خشک و نیمه‌خشک جزو شرایط طبیعی این کشور بوده و هست.
وی افزود: ما باید توسعه آب محور را در دستور کار خویش قرار دهیم و سعی کنیم برنامه‌های توسعه را من‌بعد متناسب با دسترسی به آب اجرا کنیم.
وزیر نیرو ادامه داد: از این به بعد باید موضوع آب را موضوعی عملاً میان‌بخشی بدانیم. وزارت نیرو به‌تنهایی متولی آب نیست بلکه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت کشور، وزارت بهداشت و اکثر سازمان‌های دولتی دیگر با موضوع آب در ارتباط هستند.
وی تصریح کرد: بیشترین رنج را از تقسیم کردن موضوع واحد آب برده‌ایم، طرح‌های را آماده کرده‌ایم که عملاً همکاری نزدیک همه بخش‌ها را در دولت و خارج دولت به مشارکت خواهیم گذاشت.
اردکانیان خاطرنشان کرد: از اینکه چه مقدار محصول به ازای هر هکتار تولید می‌کنیم باید به این مرحله برسیم که چه مقدار محصول به ازای هر مترمکعب آب تولید می‌کنیم.
وی اضافه کرد: از ابتدای مسئولیت بنده در جلساتی که با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط‌زیست داشتیم بحث‌هایی را برای طرح‌های مشترک شروع کرده‌ایم. با تأکید رئیس‌جمهور طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم تا در خشک‌سالی سال 96 و 97 برخی از آن‌ها را به‌صورت پایلوت در کشور اجرا کنیم.
وی افزود: از جمله این طرح‌ها، طرح معیشت جایگزین در دو حوضه آبریز زاینده‌رود و دریاچه ارومیه برای کاهش مصرف آب است. همچنین در استان کرمان با توجه به فعالیت خوب طرح همیاران آب قرار است بحث تشکیل بازار آب در این استان به همراه خراسان رضوی پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: در استان خوزستان نیز به‌منظور بهبود شرایط کیفی آب طرح آمایش آب محور استان را انجام خواهیم داد، همچنین پس از مدتی برنامه‌ریزی توانستیم موضوع تأمین آب برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری استان خوزستان و ایلام را حل کنیم و هم‌اکنون فاز دوم این طرح برای 229 هزار هکتار آماده است.
وزیر نیرو گفت: آمایش آب محور و توسعه مبتنی بر محدودیت‌های منابع آب را در یزد دنبال خواهیم کرد و بازچرخانی آب و استفاده از پساب در خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و یزد را نیز اجرایی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین در استان تهران و البرز کنترل کیفیت آب و اطمینان از عدم آلایندگی منابع آب شرب تهران بزرگ مدنظر است.
وی با اشاره به طرح معیشت جایگزین کشاورزان گفت: در طرح معیشت جایگزین ابتدا باید الگوی کشت مناسب هر دشت تعیین شود و در مناطقی که امکان تأمین آب نیست به سمت توسعه صنعت برویم. استفاده از ظرفیت کم‌نظیر منابع تجدید پذیری همچون نیروگاه‌های خورشیدی ایده‌ای مناسبی برای فعالیت در این حوزه است.
اردکانیان با توجه به ایجاد محدودیت کشت در صورت تداوم شرایط کنونی خشک‌سالی اظهار داشت: اگر سال‌های خشک ادامه پیدا کند طبیعتاً ما نمی‌توانیم هر نوع کشتی را در هر منطقه‌ای داشته باشیم، باید به سمت کاهش سطح زیر کشت برویم و به حوزه آب مجازی ورود پیدا کنیم.
وی تأکید کرد: مدیریت منابع آب اختصاص به یک دستگاه خاص ندارد، ما با یک مدیریت صحیح و مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری وضعیت بهتری داشته باشیم.
وزیر نیرو ضمن رد نقدهای افراطی به فرآیند سدسازی در کشور گفت: هم‌اکنون بیش از 46 هزار سد بزرگ در دنیا در دست بهره‌برداری است که نیمی از آن‌ها در کشور چین است، ولی تعداد قابل ملاحظه‌ای از این سدها در نیمه دوم قرن بیستم ساخته‌شده و کشورها درزمانی خاص منابع خود را برای ساخت سدها اختصاص داده‌اند و سدسازی‌های ما نیز عمدتاً مربوط به همین دوره‌ها بوده است.
وی افزود: اگر دریاچه ارومیه دچار مشکل شده به دلیلی مجموعه‌ای از عوامل بوده نه فقط سدسازی، براثر برداشت بی‌رویه از منابع آب، فقدان طرح آمایش سرزمین و جمعی از اقدامات و رفتارهای نادرست در حوضه بوده است.
وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در بخش آب و توجه بیشتر به حوزه اظهار داشت: اگر ارزش ذاتی آب را در نظر بگیریم قطعاً سرمایه‌گذاری در این موضع توجیه قابل‌توجهی دارد، به همین دلیل در شرایط کنونی امیدواریم سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این بخش صورت گیرد.
اردکانیان تأکید کرد: بودجه بخش آب نسبت به سال قبل با کاهش مواجه شده است، اما وظیفه داریم به سمت تنوع بخشی منابع مالی برویم و در پی جذب سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی باشیم.
وزیر نیرو با اشاره به استفاده از آب‌های نامتعارف گفت: در خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف باید به این نکته توجه کنیم که در سال 96 حدود 250 میلیون مترمکعب در سال به این حوزه اختصاص داشته است و در پایان دولت دوازدهم این رقم به بیش از دو برابر خواهد رسید.
وی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تا اواسط دی‌ماه امسال 30 هزار و 621 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از اضافه برداشت سه هزار و 273 حلقه چاه مجاز جلوگیری شده که این اقدام منجر به ممانعت از برداشت غیرمجاز 2 میلیارد و 897 میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی گردیده است.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به حساسیت‌های بخش برق و لزوم توجه به این بخش نیز گفت: بخش برق فوق‌العاده حساس است؛ یکی از زیربناهای عمده برای توسعه کشور است و بخش‌های زیادی در کشور متکی به این صنعت هستند.
وی افزود: اتفاقات خوبی در دهه‌های اخیر در صنعت برق اتفاق افتاده است. ما در حال حاضر از حیث تولید برق نخستین کشور منطقه و چهاردهمین کشور در دنیا هستیم. بااین‌حال نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم تا سیستم را به‌موقع مورد نگهداری و رسیدگی قرار دهیم و پاسخگویی رشد مصرف برق باشیم.
اردکانیان تأکید کرد: متأسفانه ما گرفتار بدمصرفی در بخش برق هم هستیم. کشور توان استمرار پاسخگویی به رشد مصرف برق کشور را ندارد، منطقی نیست که هزاران میلیارد تومان از سرمایه مردم را صرف ساخت نیروگاه‌هایی کنیم که عمده استفاده از آن‌ها محدود به زمان 200 ساعته پیک تابستان است.
وی تصریح کرد: باید به همان اندازه که از احداث یک نیروگاه سه هزار مگاواتی خوشحال می‌شویم، باید از اینکه سه هزار مگاوات مصرف را کاهش می‌دهیم، خوشحال شویم.
وی با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در صنعت برق گفت: جذب سرمایه بخش خصوصی جزو اولویت‌های وزارت نیرو است. وزارت نیرو در شاخه برق و انرژی‌های تجدید پذیر همکاری نزدیک با بخش‌های غیردولتی دارد و این امر باعث شده این بخش‌ها نیز باعلاقه در حال همکاری باشند. تأکید می‌کنیم که اولویت ما، استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل است.
وی تصریح کرد: ما نیازمند منابع ریالی جهت توسعه انرژی‌های نو در کشور هستیم و خوشبختانه مکانیزم این سرمایه‌ها نیز در لایحه بودجه با اختصاص 60 ریال به ازای هر کیلووات ساعت مصرف پیش‌بینی‌شده که اگر تخصیص یابد می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال 92 میزان انرژی‌های نو نصب‌شده در کشور برابر با 173 مگاوات بوده که این رقم در حال حاضر به 600 مگاوات رسیده است و ما برنامه داریم تا پایان دولت دوازدهم این رقم را به 5 هزار مگاوات برسانیم.
اردکانیان یادآوری کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون دو هزار و 260 روستا برق‌دار شده‌اند که سهم سال جاری 108 روستا در اقصی نقاط کشور بوده است و هم‌اکنون می‌توان گفت تمامی روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت برق بهره‌مند هستند.
وی اظهار داشت: همچنین 3037 سیستم قابل‌حمل خورشیدی برای تأمین برق عشایر در اختیار آن‌ها قرارگرفته که امیدواریم در ماه‌های آتی حدود 8200 سیستم دیگر را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
وزیر نیرو در پایان گفت: باید توجه داشت که مهم‌ترین منبع تجدید پذیر در کشور منابع انسانی است و ما نیز بنا داریم با شایسته گزینی از این منبع گران‌بها برای حل مشکلات صنعت آب و برق استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار