دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی:
دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با بیان اینکه زنان با ریسک بالای ابتلا به سرطان پستان باید از 35 سالگی ماموگرافی را آغاز کنند، گفت: طبق پروتکل‌های بهداشتی جهانی توصیه می‌شود زنانی که بالای 40 سال سن دارند سالی یک بار ماموگرافی انجام دهند.
کد خبر: ۵۵۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵ 23 January 2018

دکتر احمد سلطانی در نشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان که امروز (3 بهمن‌ماه) در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به برگزاری کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی از فردا اظهار کرد: از 10 سال پیش در وزارت‌خانه بهداشت مقرر شد که هر کدام از استان‌ها در یک زمینه تخصصی کنگره‌هایی را برگزار کنند که خوزستان به عنوان پایلوت بیماری‌های زنان و زایمان انتخاب شد.

وی افزود: یکی از دلایل برگزاری این کنگره در خوزستان این است که میزان رشد جمعیت در خوزستان بیش از سایر استان‌ها است. همچنین به دلیل محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی بیماری‌های زنان و مامایی در خوزستان بیش از استان‌های دیگر است و به دلیل وجود تعداد زیاد متخصصین زنان و مامایی و گروه رادیولوژی در خوزستان این کنگره در خوزستان برگزار می شود.

دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی تصریح کرد: امسال نیز برگزاری این کنگره در چهار روز برنامه‌ریزی شده که در مورد علل نازایی و ناباروری و روش‌های تصویربرداری که به تشخیص بیماری این بیماران کمک می‌کند، خواهد بود. همچنین بخشی از کنگره به سرطان پستان اختصاص یافته که همه روش‌های تصویربرداری و تشخیص‌های اولیه سرطان پستان در این کنگره مطرح می‌شود.

سلطانی با اشاره به آمار جهانی سرطان پستان در زنان گفت: سرطان پستان جزو شایع‌ترین سرطانها در زنان است و طبق آمار جهانی ممکن است از هر 11 زن یک زن در طول زندگی به سرطان پستان مبتلا شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه داریم، شیوع بیماری سرطان پستان در سن‌های پایین‌تر دیده می‌شود که عدم توجه مردم و نداشتن امکانات لازم جهت تشخیص از دلایل آن است.

دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با اشاره به روش‌های تشخیص بیماری سرطان پستان خاطرنشان کرد: طبق پروتکل‌های بهداشتی جهانی توصیه می‌شود زنانی که بالای 40 سال سن دارند سالی یک بار ماموگرافی انجام دهند.

سلطانی ادامه داد: زنانی که سابقه فامیلی سرطان پستان دارند و یکی از افراد خانواده آنان اعم از خواهر، مادر یا خاله سرطان پستان داشته باشند، جزو زنان با ریسک بالای ابتلا هستند. همچنین زنانی که نازایی دارند یا زنانی که بیشتر از شش فرزند دارند، جزو زن‌هایی با ریسک بالا هستند که باید از 35 سالگی شروع به انجام ماموگرافی سالیانه کنند ولی برای گروه‌های سنی پایین‌تر توصیه می‌شود که هر زمانی در سینه توده‌ای حس کردند جهت معاینه به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه ماموگرافی برای زنان زیر 35 سال توصیه نمی‌شود، افزود: نخستین گام برای تشخیص سرطان پستان در زنان زیر 35 سال سونوگرافی است.

دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی عنوان کرد: خوشبختانه اکثر توده‌هایی که در سینه‌ مشاهده می‌شوند، عمدتا خوش‌خیم هستند.

سلطانی تصریح کرد: یکی از بخش‌های دیگر کنگره در خصوص علت‌های خون‌ریزی‌های زنان است که یکی از مشکلات شایع در زنان است. همچنین در خصوص سلامت جنین دو کنفرانس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هر جنینی که دچار ناهنجاری می‌شود حداقل حدود 500 میلیون تومان هزینه برروی دست خانواده یا دولت می گذارد، بیان کرد: قطعا اگر بتوانیم از تولد جنینی که دچار نابهنجاری است پیشگیری کنیم کمک زیادی به جامعه و خانواده‌ها کرده‌ایم.

دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی گفت: توصیه می‌شود که زنان از روش‌های غربالگری که برای بررسی بیماری‌های کوروموزمی است استفاده کنند. در واقع باید در سه ماهه نخست بارداری اندازه‌گیری NT (اندازه‌گیری ضخامت پشت گردن جنین) و سونوگرافی را در حدود 18 تا 22 هفتگی انجام دهند که تقریبا با انجام این اقدامات می‌توانیم از 97 درصد سلامت جنین مطمئن شویم.

وی با بیان اینکه اگر فردی با اختلال کوروموزمی وارد عرصه حیات شود می‌تواند این اختلال را به دیگران انتقال دهد که باید از آن پیشگیری کنیم، افزود: هشت سال پیش که برگزاری این کنگره را آغاز کردیم فردی از غربالگری جنین اطلاع نداشت ولی در حال حاضر زنان باردار جهت بررسی NT و غربالگری جنین مراجعه می‌کنند.

دبیر علمی کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای عمده برگزاری این کنگره‌ها این است که اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه موجب جلب توجه مردم شده تا به فکر پیشگیری باشند.

سلطانی با اشاره به تشخیص برخی از سرطان در مراحل اولیه گفت: یکی از بحث‌های دیگر این کنگره تومورهای دهانه رحم است که در کشور ما نیز شایع است و در واقع با واکسینه کردن می‌توانیم از سرطان تومورهای دهانه رحم پیشگیری کنیم که به تدریج این واکسینه در کشور در حال اجباری شدن است و افرادی که تاکنون این واکسن را تزریق نکرده‌اند، در معرض ابتلا به تومورهای دهانه رحم هستند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سرطان ، بهداشت ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار