مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اهمیت وجود سامانه هشدار سریع سیل حوضه‌های آبریز خوزستان گفت: برخلاف تصور عامه، معمولا سیلاب‌ها بیشتر در سال‌های خشکسالی رخ می‌دهند.
کد خبر: ۵۵۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹ 23 January 2018

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص طرح سامانه هشدار سریع سیل حوضه‌های آبریز خوزستان که بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: برخلاف تصور عامه مبنی بر وقوع سیلاب در سال‌های پر بارش، بیشتر سیلاب‌های ما در سال‌های خشکسالی رخ داده‌اند.

وی ادامه داد: معمولا وقوع سیلاب‌ها بیشتر در سال‌های خشکسالی اتفاق می‌افتد و پیک سیلاب‌هایی که در کشور و به ویژه استان خوزستان رخ داده در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: خوزستان باید در زمینه پیش‌بینی بحران و پیشگیری از بحران مجهز شود. اکنون پدیده ریزگردها و گرد و خاک تمام نگاه مردم و مسئولان را به خود معطوف کرده، اما واقعیت این است که خوزستان گرفتار خشکسالی است که همین موضوع امکان وقوع سیل را افزایش می‌دهد. سیل فرودین‌ماه سال گذشته در خوزستان نیز در زمان خشکسالی اتفاق افتاد.

حاجی‌زاده ادامه داد: با وجود اینکه در خوزستان 21 بحران شناخته شده وجود دارد، اما ریزگردها، زلزله، سیل و آتش‌سوزی چهار بحران بزرگ خوزستان هستند.

وی ادامه داد: در راستای آکادمیک و علمی کردن مدیریت بحران در استان خوزستان در حوزه چهار بحران یاد شده، تا کنون سه سمینار آموزشی تخصصی و ملی، با موضوع هر کدام از این بحران‌ها برگزار کرده‌ایم و فردا نیز همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران، پروفسور عکاشه پدر علم زلزله‌شناسی ایران و برخی دیگر از مسئولان ملی و استانی در اهواز برگزار خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: اگر قرار است سامانه هشدار سریع سیل حوضه‌های آبریز خوزستان نصب و اجرایی شود، باید هدف از آن تقویت بنیه علمی ساختارها و استفاده از ظرفیت محققان دانشگاهی و همچنین دستگاه‌های اجرایی ما باشد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه هر سال وقوع سیلاب را در استان خوزستان شاهد هستیم، افزود: باید در این سامانه شرایط خوزستان از نظر خشکسالی، وجود چند حوضه آبی، وجود رودخانه‌های بزرگ، سدها و همچنین رسوبات مخازن سدها دیده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بیشترین رسوب شکل گرفته را در سد دز شاهد هستیم. این سد از زمان افتتاح تاکنون لایروبی نشده است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار