فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان:
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در گذشته شکارچیان مرام داشتند و حداقل در فصل زاد و ولد شکار نمی کردند یا پرنده ماده را هدف قرار نمی دادند. ولی اکنون "شکارکش" شده اند و به محض گرفتن اسلحه در دست، اقدام به شکار پرندگان می کنند.
کد خبر: ۵۶۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 01 February 2018

حسن آقاشیرمحمدی در بازدید خبرنگاران از تالاب هورالعظیم که دیروز 11 بهمن ماه انجام شد، اظهار کرد: چندین تالاب در خوزستان وجود دارد که زیستگاه پرندگان هستند ولی پرندگان نه تنها در تالابها که حتی در اطراف برکه های کوچک و کم عمق نیز وجود دارند، ما در تلاش برای کنترل این محیطها هستیم. ولی وسعت زیاد است و افرادی هستند که اقدام به شکار پرندگان می کنند و از کنترل ما خارج می شوند و می بینیم که عمده فروش شکارشان نیز در بازار کیان اهواز است.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا، جرم به صفر نمی رسد، افزود: از اول بهمن ماه تاکنون حدود 15 تا 16 نفر شکارچی متخلف در خوزستان دستگیر شده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: باید با افرادی که تکرر جرم دارند، برخورد شدیدتری شود. شب گذشته فرد متخلفی را دستگیر کردیم که برای بار سوم اقدام به شکار کرده بود، ولی قوانین در این زمینه از ما پشتیبانی خوبی نمی کند. باید اسلحه این فرد پس از تخلف گرفته می شد تا مجددا اقدام به این کار نکند.

آقاشیرمحمدی عنوان کرد: برای برخی از متخلفان که تکرر جرم دارند، نامه ای به دادگاه ارسال می کنیم تا برای آنها حبس در نظر بگیرند ولی متأسفانه به دلیل اینکه جرائم این زندانها قابل خرید هستند، این روش اثری در کنترل متخلفان شکار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان به تنهایی در کشف سلاح غیرمجاز در کشور رتبه یک را به دست آورده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه شکارچیان به سه نوع شکارچیان گردشگر و شکارچیان دام گذار و شکارچیانی که برای امرار معاش شکار می کنند، تقسیم می شوند، گفت: تقریبا تخلف شکارچیان گردشگر را به صفر رسانده ایم. برای کنترل شکارچیان دام گذار نیز تورها و تجهیزاتشان توقیف می شود. شکارچیانی هم وجود دارند که امرار معاش آنها از این طریق است. البته عمده مشکل ما با شکارچیان دام گذار است زیرا هیچ سر و صدایی ندارند.

وی تصریح کرد: در گذشته شکارچیان مرام داشتند و حداقل در فصل زاد و ولد شکار نمی کردند یا پرنده ماده را هدف قرار نمی دادند. ولی اکنون "شکارکش" شده اند و به محض گرفتن اسلحه در دست، اقدام به شکار پرندگان می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شکارچیان متخلف تنها به خود من پنج یا شش بار تیراندازی کرده اند ولی هیچ ارگانی برای دستگیری ضاربان پیگیری نکرده است.

آقاشیرمحمدی با بیان اینکه بیشترین تعداد پرندگان عرصه های آبی در تالاب هورالعظیم قرار دارد، گفت: در گذشته نه چندان دور به دلیل اینکه سدسازی انجام نشده بود، تمام سیلابها و آب کرخه در پهنه عظیم هورالعظیم پخش می شد و هیج مانعی برای تردد آب نبود ولی از زمانی که سدسازی انجام گرفت و میزان دبی آب پایین آمد، پهنه وسیعی از تالاب خشک شد که مجبور شدیم آن را با زهاب کشاورزی پر کنیم.

وی با اشاره به دریافت سرباز امریه جهت حضور در یگان حفاظت محیط زیست گفت: همانگونه که دولت برای تدریس در روستاهای دورافتاده سرباز معلم را موظف به تدریس در این مناطق کرد، برای محیط زیست نیز سهمیه ای به عنوان سرباز امریه در نظر گرفته شده که تعداد آنها خیلی کم است. به طور مثال در سال گذشته سهمیه محیط زیست در کشور سه سرباز بود که یک نفر سهم خوزستان شد.

آقاشیرمحمدی ادامه داد: در حال حاضر پیگیر هستیم تا سرباز وظیفه با لباس نیروی انتظامی جهت کمک به ما در یگان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد. در این راستا در سال گذشته، 10 سرباز وظیفه به ما تحویل دادند ولی در حال حاضر که مدت خدمت آنها به پایان رسیده، جایگزینی به ما نداده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه جهت جلوگیری از شکار به فرهنگ سازی نیاز داریم، گفت: فرهنگ سازی تنها بعدی است که در این زمینه جواب می دهد. باید شکارچی بپذیرد که در فصل زاد و ولد پرنده کمیاب را شکار نکند و همچنین تنها با مجوز اقدام به شکار کند.

وی افزود: تا زمانی که مردم احترامی برای قانون قائل نباشند، جریمه ها اثری ندارند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: پرندگان ، محیط زیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار