فرصت 5 ماهه به قاتل
یکی از محکومان که برای دومین بار توانست از خانواده مقتول مهلت بگیرد مرد جوانی بود که بامداد 11 مرداد سال 92 در جریان درگیری خونین خیابانی، پسر 22 ساله دانشجو را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. پدرمحمد مهدی به ماموران کلانتری 138 جنت آباد گفت: «پسرم درحالی که با چاقو مجروح شده بود پیش از انتقال به بیمارستان گفت توسط مردی که قصد سرقت خودرو سمند ما را داشت هدف حمله قرار گرفته است.»این درحالی بود که همزمان با انتقال مصدوم به بیمارستان، پسر جوان به‌دلیل اصابت ضربه چاقو به گردنش و شدت خونریزی پس از 3 روز تسلیم مرگ شد.
به دنبال مرگ مرد جوان بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم تحقیق وارد عمل شده و در بررسی‌های صورت گرفته، کارآگاهان به راننده خودرو سوزوکی ویتارای سفید رنگی رسیدند که در زمان حادثه در محل حضور داشت. در ادامه بررسی‌ها روز 18 مهر، مظنون که «مهدی» نام داشت، در اصفهان بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد. او گفت: شب حادثه برای گردش به برج میلاد رفته بودم. اما به علت ناآشنایی با منطقه، ناخواسته سر از محله جنت آباد درآوردم. برای پرسیدن نشانی و خرید سیگار و آبمیوه، خودرویم را در کنار خیابان پارک کردم و در حال حرف زدن با تلفن همراه پیاده شدم. نزدیک مقتول که رسیدم داشتم با یکی از دوستانم به نام «صمد» صحبت می‌کردم. من، او را با لهجه محلی «سمند» صدا می‌کردم. مقتول به تصور اینکه قصد سرقت خودرو سمند آنها را از جلوی خانه‌شان دارم با من درگیری لفظی پیدا کرد که دعوایمان بالا گرفت و من با چاقویی که در جیبم داشتم ضربه‌ای به او زدم و فرار کردم.
با اعتراف متهم جوان به قتل و بازسازی صحنه جنایت، او در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران، پای میز محاکمه رفت و به قصاص محکوم شد. اوایل سال‌جاری، «مهدی» برای اجرای حکم آماده شد اما خانواده مقتول به او مهلت دادند. اما پس ازپایان این فرصت، چند روز قبل متهم جوان برای بار دوم پای چوبه دار رفت که این بار نیز توانست از اولیای دم 5 ماه مهلت بگیرد.

گذشت بدون چشمداشت
قاتل سرباز جوان، یکی دیگر ازمحکومان بود که با گذشت 8 سال از جنایت موفق شد با جلب رضایت اولیای دم از مرگ رهایی یابد. سال 88 سرباز جوان در حوالی شهرک چیتگر-درغرب تهران- به پرایدی مشکوک شد و وقتی با بررسی شماره پلاک فهمید خودرو سرقتی است، به راننده دستور ایست داد. اما راننده پراید بدون توجه به اخطارهای او متواری شد.ولی زمانی که پی برد سرباز جوان همچنان در تعقیبش است به طرفش شلیک کرد و او را ازپای درآورد. با مرگ سرباز جوان، تحقیقات تخصصی برای دستگیری متهم آغاز شد و سرانجام متهم ردگیری و دستگیر شد. راننده پراید در دادگاه به قصاص محکوم شد. اما زمانی که در یکقدمی اجرای مجازات مرگ قرار گرفته بود، خانواده مقتول به خاطر رضای خدا از قصاص‌اش گذشت کردند.

شرطی برای رهایی
آیدین که به اتهام قتل ناپدری‌اش در فهرست محکومان اعدامی بود، توانست با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران از خانواده اولیای دم مهلت بگیرد. او که سال‌ها قبل و در 15 سالگی با دوستانش به شمال رفته بود، در کنار ساحل با پسری درگیر شد و او را به قتل رساند. پسر نوجوان پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شد و مدتی بعد با رضایت اولیای دم آزاد شد و به تهران بازگشت. اما این آزادی دوامی نیاورد.چراکه 8 سال قبل بار دیگر به اتهام قتل ناپدری‌اش دستگیر شد. براساس اسناد پرونده، این جنایت عصر ‌۳ فروردین سال 87 توسط ماموران کلانتری 101 تجریش به بازپرس کشیک قتل و تیم تحقیق اعلام شد. همسایه‌ها که از بوی تعفن خانه همسایه کلافه شده بودند، موضوع را به پلیس گزارش داده بودند. با حضور ماموران در محل، جسد مرد 55 ساله‌ای به نام حسن، داخل وان حمام پیدا شد. تحقیقات مقدماتی نشان داد قاتل یا عاملان جنایت، پس از آنکه مرد میانسال را به قتل رساندند، جسد را در پتو پیچیده وآنرا با نوار چسب بسته و در وان پر از آب حمام خانه رها کرده بودند. کارشناس‌ها پس از بررسی جسد متلاشی شده دریافتند از زمان مرگ 25 روز گذشته است. اما سالم بودن درهای ورودی فرضیه ارتکاب جنایت، از سوی آشنایان مقتول را قوت بخشید. در حالی که تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان جنایت آغاز شده بود مشخص شد مقتول زن دوم داشته اما پس از کشف جسدش، این زن و پسرش ناپدید شده بودند.
 
کارآگاهان با این احتمال که مادروفرزند در این جنایت دست داشته باشند، تحقیقات برای دستگیری آنها را آغاز کرده وآنها را شامگاه‌ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در نزدیکی تهران دستگیر کردند. پسر جوان که «آیدین» نام داشت در تحقیقات به قتل اعتراف کرد و گفت: «حسن» از مدت‌ها قبل با مادرم اختلاف و مشاجره داشت. روز حادثه به خانه مادرم رفته و با حسن درگیر شده و خفه‌اش کردم. وقتی جسدش روی زمین افتاد از خانه بیرون رفتم و شب برگشتم. وقتی دوباره برگشتم جسد را داخل پلاستیک و پتو پیچیدم وآنرا داخل وان حمام گذاشتم.»
 
قاتل پس از تایید نهایی حکم قصاص اش، اوایل امسال برای مجازات پای چوبه دار رفت اما از آنجا که مادر مقتول فوت کرده بود و عموی ناتنی مرد میانسال به‌عنوان اولیای دم شناخته شد، به قاتل مهلت داد. اما با گذشت 7 ماه پسرجوان بار دیگر پای چوبه داررفت ولی این بار نیز عموی ناتنی مقتول به او مهلت داد چراکه مدعی شده باید بررسی کند که آیا او از جنایتی که مرتکب شده پشیمان است یا تظاهر می‌کند.
 
محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران، دو محکوم به قصاص موفق به دریافت مهلت شدند و محکوم دیگر نیز توانست از اولیای دم رضایت بگیرد.