عدم ثبات مديريت و عدم رعايت شايسته سالاري در عزل و نصبها و تبديل شدن مديران به توپ فوتبال، برنامه هاي راهبردي توسعه و برنامه هاي عملياتي و اجرايي ملي و محلي براي دستيابي به اهدف مصرح در اسناد بالادستي مانند سند چشم انداز را دچار مشكل جدي كرده است
کد خبر: ۵۶۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷ 03 February 2018

 بسم الله الرحمن الرحيم

نواب محترم رييس مجلس شوراي اسلامي آقايان دكتر مسعود پزشكيان و دكتر علي مطهري

باسلام

اميد است كه شما و ساير نمايندگاني كه ملي مي انديشيد و منافع ملي و وظيف قانوني خود را به درستي پيگيري مي كنيد، در دنيا موفق و در آخرت روسفيد باشيد.
يكي از اصولي را كه قانونگذار در تشكيل ساختار جمهوري اسلامي و ساير كشورهاي جهان مدنظر قرار داده است، "اصل تفكيك قوا" است. بر اساس اين اصل، قوا تعامل دارند اما حق دخالت در امور يكديگر را ندارند. به جرات و صراحت عرض مي كنم كه امروزه در جمهوري اسلامي ايران، اين اصل به صورت كامل خدشه دار شده است. بسيار روشن و واضح عرض مي كنم كه ضعف مديريت و وجود مديران ضعيف در دستگاههاي اجرايي بخاطر دخالت نابجاي نمايندگان محترم در عزل و نصبها، بسياري از مشكلات كشور را موجب شده است. نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي بجاي انجام وظايف و تكاليف قانوني خود(قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون)، به صورت مستقيم در عزل و نصبها دخالت مي كنند و اين دخالت، سيستم مديريتي كشور را فلج كرده است.
شايد در مجالس اول، دوم و سوم بخاطر شرايط خاص پس از انقلاب و دلسوزي، اين دخالتها صورت مي گرفت ليكن امروز اين دخالتها بخاطر منافع فردي( پاسخگويي به مطالبات طرفداران در انتخابات)، به رويه اي تبديل شده است و سيستم مديريت كشور را به (Spoil System) و يا به "سيستم غنايمي" تبديل كرده است.
عدم ثبات مديريت و عدم رعايت شايسته سالاري در عزل و نصبها و تبديل شدن مديران به توپ فوتبال، برنامه هاي راهبردي توسعه و برنامه هاي عملياتي و اجرايي ملي و محلي براي دستيابي به اهدف مصرح در اسناد بالادستي مانند سند چشم انداز را دچار مشكل جدي كرده است. متاسفانه و صد متاسفانه فشارها و تهديدهاي نمايندگان، بسياري از مديران قوي استاني را زمينگير و بسياري از مديران ضعيف استاني را به آلت دست تبديل كرده است. در بسياري از موارد، مديران مستقل شايسته كنار گذاشته شده و مديران بدون تخصص، تجربه، ضعيف، وابسته و "بلي قربان گو" بجاي آنها بكار گمارده مي شوند. نتيجه طبيعي چنين عملكري توسعه نيافتگي كشور و بدبيني مردم نسبت به كارآيي نظام اسلامي را بدنبال داشته است كه ظلمي آشكار به مردم، نظام اسلامي و كشور است.
بنظرم يكي از راههاي برون رفت از اين معضل بزرگ، تصويب قانون "نظام مديريت كشور" است كه از سطح كابينه به پايين(معاونان وزرا و استانداران و پايين تر) دو نكته در آن رعايت شده باشد، اول "شايسته سالاري" و دوم "ثبات مديريت".
در چنين نظام مديريتي، مديران بر اساس "لياقت و شايستگي" انتخاب شده و ترفيع مي يابند و تغيير دولتها و نمايندگان هيچ تاثيري بر روند كار آنها و كار كشور و مردم نخواهد داشت.
به اميد ارايه و به نتيجه رسيدن چنين طرحي در مجلس توسط شما بزرگواران.

برات قباديان
استاد دانشگاه تربيت مدرس

 

برچسب ها: برات قبادیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار