ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه در تلاشیم مسیر تردد کامیون‌ها در ایام اربعین باز باشد و صادرات قطع نشود گفت: پیگیر ایجاد یک گذرگاه ویژه صادراتی در استان خوزستان هستیم.
کد خبر: ۵۶۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 06 February 2018

محمدرضا جعفری امروز در نشست خبری اظهار داشت: درآمد گمرکات خوزستان در 10 ماهه امسال بیش از 29 هزار و 191 میلیارد و 982 میلیون ریال بوده که به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان در 10 ماهه امسال به وزن 15 میلیون و 405 هزار و 601 تن به ارزش 197 هزار و 682 میلیارد و 271 میلیون و 533 هزار ریال معادل 5 میلیارد و 890 میلیون و 552 هزار دلار است.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10 درصد افزایش و از نظر ارزشی 23 درصد افزایش داشته است.

وی به عمده اقلام صادراتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه می توان به محصولات شیمیایی، محصولات پتروشیمی، پلی‌اتیلن، آهن و فولاد، میوه و تره بار، مصنوعات پلاستیکی، گاز بوتان، سنگ آهن، مصنوعات پلاستیکی، لبنیات و مصالح ساختمانی اشاره داشت.

افزایش 3 درصدی صادرات

جعفری امارات متحهده عربی، چین، عراق، سنگاپور، هند، تایلند، مالزی، ترکیه، تایوان و کنیا را از کشورهای عمده صادراتی دانست و عنوان کرد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در 10 ماهه امسال به وزن 4 میلیون و 15 هزار و 371 تن بوده است.

وی ادامه داد: این میزان به ارزش یک میلیارد و 537 میلیون و 665 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 3 درصد و از نظر ارزشی 0.4 درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان خوزستان درباره واردات گمرکات خوزستان تصریح کرد: واردات گمرکات خوزستان در 10 ماهه امسال به وزن 12 میلیون و 896 هزار و 887 تن به ارزش 206 هزار و 7 میلیارد و 789 میلیون و 21 هزار ریال معادل 6 میلیارد و 163 میلیون و 937 هزار دلار است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 2 درصد افزایش و از نظر ارزشی 17 درصد افزایش داشته است.

رتبه دوم خوزستان در صادرات

جعفری درباره عمده کالاهای وارداتی توضیح داد: محصولاتی از جمله ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و تجهیزات، آهن آلات، جو دامی، برنج و پارچه از کشورهایی مثل برزیل، چین، اوکراین، آرژانتین، امارات متحهده عربی، مالزی، آلمان، کره، هلند و هند وارد می‌شود.

وی با اشاره به رتبه بندی صادرات و واردات گمرکات استان خوزستان در 10 ماهه امسال در مقایسه با کل کشور خاطرنشان کرد: استان خوزستان در 10 ماهه امسال از لحاظ ارزشی در رتبه دوم و از لحاظ وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه اظهار کرد: در زمینه واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به سامانه جامع گمرکی یادآور شد: این سامانه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و در جهت الکترونیکی کردن گمرک با هدف تسهیل و تسریع در فرایند بهبود فضای کسب و کار ایجاد شده است.

مسافران خارجی طرح ریجستری را فراموش نکنند

جعفری به دهه فجر امسال اشاره کرد و بیان کرد: 3 طرح در بهمن ماه امسال از جمله سامانه اظهار قبل از ورود کالا، سامانه خدمات به واحدهای تولیدی و تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک در سطح کشور افتتاح شد.

وی با بیان اینکه گمرک خوزستان به عنوان گمرک برتر کشور شناخته شده، گفت: با توجه به تردد مسافران خارجی اکنون طرح ریجستری نیز در گمرک خوزستان عملیاتی شده و مسافر حتما پس از ورود به استان باید به گمرک اعلام کند تا گوشی‌های همراهشان در سامانه گمرک قرار بگیرد.

ناظر گمرکات خوزستان عنوان کرد:تاکنون 20 اقدام از جمله حذف پروانه کاغذی و جایگزین کردن پروانه‌های الکترونیکی، امکان استعلام الکترونیکی محموله‌ها، پنجره واحد مجازی، تبادل الکترونیک اطلاعات با بانک مرکزی، راه‌اندازی بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی با هدف جلوگیری از قاچاق کالا و ارز صورت گرفته شده است.

پیگیر ایجاد یک گذرگاه ویژه صادراتی در خوزستان هستیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر قطع صادرات در ایام اربعین و لزوم ایجاد یک گذرگاه ویژه صادراتی در خوزستان، افزود: امسال در حدود 5 بار به اتفاق استاندار و تیم درنظرگرفته شده برای موضوع تردد کامیون‌ها جلساتی تشکیل شده و این امر در دستور کار به صورت جدی قرار داده شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در تلاشیم مسیر تردد کامیون‌ها در ایام اربعین باز باشد و صادرات قطع نشود، تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده تردد کامیون‌ها همراه با تردد زائران را داشته باشیم. صد در صد همه در پی ایجاد این مسیر ترددی هستیم.

وی در زمینه کالاهای ملوانی گفت: این موضوع همچنان فعال است و تسهیلات در این زمینه در گذشته 4 میلیون بوده اما اکنون 10 میلیون تومان شده که در گمرکات خوزستان در حال انجام است.

 

برچسب ها: صادرات غیر نفتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار