استاندار:
استاندار خوزستان با بیان اینکه اکنون خشکسالی مساله اول استان است، گفت: اولویت‌بندی تامین آب در خوزستان آب شرب، انسانی و دامی، نیروگاه‌های تولید برق، مقابله با ریزگردها و کشاورزی و صنعت است. مساله خشکسالی خوزستان بسیار حاد است و نمی‌توان تحمل کرد که کسانی آن را پشت گوش بیندازند.
کد خبر: ۵۶۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲ 07 February 2018

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد بحران که امروز (18 بهمن) دراهواز برگزار شد، اظهار کرد: تقریبا شش ماه پیش نامه‌ای به آقای شمسایی رئیس سازمان آب و برق خوزستان نوشتم و خواستم سند ‌آب استان خوزستان را تدوین و ارائه کند اما تاکنون گزارشی داده نشده است.

وی افزود: اگر این سند تهیه شده باشد آن را با حوزه‌های صنعت، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی گسترش دهید و یک سند توسعه آب یا آمایش آب‌محور خوزستان را تهیه کنید و تا پایان سال یا اوایل سال آینده ارائه دهید. این سند می‌تواند مانع خوبی در بحث انتقال آب باشد و نظام برنامه‌ریزی ما را شکل دهد.

شریعتی بیان کرد: خواست دیگر من این است که اساتید دانشگاه و کارشناسان مربوطه بررسی کنند که آیا امکان ارتباط حوضه‌های آبی کارون، جراحی، کرخه و زهره وجود دارد یا خیر و طرح‌های مورد نظر در این خصوص ارئه شود چراکه نیاز است حوضه‌های آبی به هم وصل شوند و این طرح در استان خوزستان در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: این کار باید زودتر انجام می‌شد و اکنون نیز باید در صورت امکان سریعتر انجام گیرد. چراکه اکنون ارتباط حوضه‌های آبی مساله مهم خوزستان است. شورای حفاظت منابع آب نیز باید هر دو هفته به طور مرتب تشکیل شود.

شریعتی با بیان اینکه بحث آب شرب در اولویت اول قرار دارد، عنوان کرد: برای شادگان طرح آبرسانی از دارخوین به سمت آبادان از دو جبهه انجام می‌شود و از سوی دیگر از دارخوین به ام‌الدبس انجام می‌شود که 47 کیلومتر تاکنون لوله کار شده است. قرارگاه خاتم سپاه نیز ورقه‌های فولادی وارد کرده است. ما اعتبار لازم برای آبرسانی را در اختیار قرارگاه گذاشته‌ایم و قرارگاه از ما چیزی طلبکار نیست. اگر این خط لوله به سمت ام‌الدبس ساخته شود، امکان اینکه آب برای اهواز، شادگان، آبادان و خرمشهر تامین شود و از کارون برداشت نشود وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم تامین آب کشاورزی شادگان، ادامه داد: در ابتدا باید از فرماندار این شهرستان گله کنیم که در جلسه جمع‌بندی شهرستان حاضر نشد. اگر استان‌های بالادستی بارندگی داشته باشند، باید برنامه‌ریزی کنیم تا برای کشاروزی در شادگان آبرسانی شود.

استاندار خوزستان افزود: بحث دیگر انتقال آب از کارون به سمت نخیلات شادگان است که معیشت مردم این شهرستان هستند. در این زمینه طرح انتقال آب با لوله هزینه بسیار زیادی دارد و به سرعت نیز امکان‌پذیر نیست. اما پیشنهاداتی وجود دارد که به عنوان طرح کوتاه مدت از نهر بحره استفاده شود و آب به سمت تالاب شادگان و سپس به نخیلات برود. خواهش من این است که کمیته‌ای تشکیل شود و این موضوع را به سرعت بررسی و نتیجه را تا هفته آینده اعلام کنند.

شریعتی با اشاره به وضعیت آب در شهرستان ایذه، تصریح کرد: روز گذشته پیمانکار اول که یک شرکت نروژی بود کنار گذاشته شد و از امروز شرکت آب و فاضلاب با پیمانکار دوم و فاینانس چینی وارد مذاکره شد و فکر می‌کنم تا قبل از پایان سال عملیات آبرسانی به ایذه، باغملک، رامهرمز، صیدون، قلعه تل و روستاهای اطراف شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی تامین آب در خوزستان آب شرب، انسانی و دامی، نیروگاه‌های تولید برق، مقابله با ریزگردها و کشاورزی و صنعت است. اکنون مساله خشکسالی خوزستان بسیار حاد است و نمی‌توان تحمل کرد که کسانی آن را پشت گوش بیندازند. من با هر مسئولی در هر جایگاهی در استان که در این زمینه کوتاهی کند برخورد می‌کنم و هیچ گذشتی وجود ندارد. همه باید به شکل منظم و دقیق کار انجام دهند و این مساله، بحث اول خوزستان است.

استاندار خوزستان ادامه داد: کوتاهی، توجیه و توضیح از هیچ مسئولی پذیرفته نخواهد بود و اگر کسی کوتاهی انجام داد باید منتظر برخورد جدی باشد و انتظار هیچ گذشتی نداشته باشد چراکه حق مردم است و هر کوتاهی ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به استان خوزستان وارد کند.

شریعتی گفت: تمام مسئولان باید خودشان در جلسات حضور داشته باشند زیرا این مهم‌ترین جلسات برای خوزستان است و حتی اگر وزرا را نیز دعوت کرده باشند، بدون کسب اجازه از استانداری حق غیبت در جلسات را ندارند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار