کد خبر: ۵۶۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵ 21 February 2018

 

ظرف چندهفته اخیر دوبار رسما نام کلاه‌سبزها باز سر زبان‌ها افتاده: کمک برای نجات جان سرنشینان کشتی سانچی و حالا تلاش برای انتقال اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج.

 

تابناک گیلان / در بحبوحه رزم نیروی زمینی سپاه با اعضای داعش در عملیات تروریستی مجلس، خبر آمد که شاید کلاه‌سبز‌های ارتش هم به یاری سپاه بیایند اما از حد یک شایعه فراتر نرفت.

اما ظرف چندهفته اخیر دوبار رسما نام کلاه‌سبزها باز سر زبان‌ها افتاده: کمک برای نجات جان سرنشینان کشتی سانچی که با آتش گرفتن و غرق آن در دریای چین ممکن نشد و حالا تلاش برای انتقال اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج در کوهستان دنا و در برف و کولاک شدید.


 کلاه‌سبزهای ارتش ایران چه نیرویی هستند و چه می‌کنند؟

تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوا دریا (اختصارا نوهد) معروف به کلاه سبزهای ارتش یکی از هفت یگان تکاور نیروی زمینی ایران و از زبده‌ترین نیروهای ویژه در نیروهای مسلح‌ایران‌اند. شاید همتای آن‌ها در سپاه یگان تکاور «صابرین» و در پلیس، نیروهای‌ویژه‌پادوحشت(یا همان نوپو) باشند.

نخستین تلاش‌ها برای شکل‌دهی یک نیروهای مخصوص درنیروی زمینی ایران به سال ۱۳۳۴ بازمی‌گردد. ۱۰نفر از کارکنان نیروی زمینی ارتش که فارغ‌التحصیل چتربازی از فرانسه بودند واحد چتربازی را پایه‌ گذاشتند. این واحد در سال ۱۳۳۸ به گردان چتربازی ارتقاء یافت.

ولی در همان سال تیپ ویژه هوابرد با شماره ۲۳ و با نام «تیپ ۲۳ نیروهای ویژه» در قالب پنج گردان عملیاتی، یک گردان پشتیبانی، یک دسته مخابرات و گروهان قرارگاه و آموزشگاه جنگ‌های نامنظم تشکیل شد.

 سال ۱۳۴۹ این نیرو با نام تیپ ۲۳ نیروهای ویژه هوا دریا (ن.و.ه.د) توسط منوچهر خسروداد، سرلشکر خلبان ارتشی، از نو در پادگان میدان حر سامان گرفت. یکسال پس از آن، دو یگان دیگر به نام‌های «رهایی گروگان» و گروهان «عملیات روانی» نیز به ساختار تیپ ۲۳ اضافه شد.

این نیرو از جمله در دخالت نظامی رژیم شاه در عمان برای سرکوب قیام کمونیست‌های ظفار عمان علیه سلطان عمان مشارکت جدی داشت.

پس از افشای طرح کودتای نوژه که بر طبق اعترافات عاملان آن قرار بود تعداد قابل توجهی از نیروهای این تیپ نیز در تهران وارد عمل شده و کنترل نقاط حساس را در اختیار بگیرند. حسن روحانی، نماینده وقت مجلس، در جلسه مورخ ۲۳ تیر ۱۳۵۹ درخواست انحلال این نیرو را مطرح می‌کند که با مخالفت مصطفی چمران، وزیر دفاع وقت، مواجه شد.

با شروع جنگ ایران و عراق این تیپ بزرگ‌تر شد و لشکر ۲۳ تکاور تشکیل شد و مأموریت‌های مختلفی توسط آن در جنگ انجام گرفت؛ از جمله حضور تیپ ۶۵ این لشکر در عملیات بیت‌المقدس و عملیات کربلای ۵ و درگیری‌های فراوان در کردستان با کومله و نیز در داخل حاک عراق.

پس از پایان جنگ، بنابر نیاز به حضور یک نیروی ویژه، با دستور فرمانده کل قوا در سال ۱۳۷۰، تیپ ۶۵ (سومین تیپ از لشکر تکاور مشتمل به ۳ گردان ۷۴۵، ۷۴۸ و ۱۵۴) از لشکر ۲۳ جدا شده و به صورت مستقل درآمد و عنوان «تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوا دریا» برای آن انتخاب شد و فعالیت تخصصی خود را آغاز کرد.

پادگان‌های اصلی این تیپ هوابرد در افسریه در شرق تهران، پادگان رهایی گروگان در اصفهان در نزدیکی محل سقوط هواپیما، و یگان رزم در شرایط ویژه شیراز است.

جز مشارکت در عملیات علیه نیروهای پژاک در غرب کشور، همکاری با‌ نیروی دریایی ارتش برای مراقبت از کشتی‌های ایرانی در خلیج عدن، در سال‌های اخیر این نیرو در جنگ سوریه حضور مستشاری داشته و سه تن از ستوان‌های‌اش، همتی، شیبک و قیطاسلو هم از «شهدای مدافع حرم» تلقی می‌شوند.

 از سال ۷۱ رنگ رسمی کلاه لباس سربازان، سبز انتخاب شد تا در ارتش ایران «کلاه سبزها» لقب بگیرند.

آن‌ها در طی دوره آموزشی‌شان که از جمله شامل شزایط کوهستانی مثل دنا است مخابرات،‌ چتربازی، نجات غریق، جنگ شهری، جنگ‌های چریکی نامنظم، مقابله با تروریست‌ها و خنثی سازی بمب، ورزش‌های رزمی و رنجری، دوره بهداری و عملیات روانی و نیز دوره رهایی گروگان را طی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار