مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری حدود 9.9میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 37.1 میلیمتر ثبت شده، حدود 73 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۶۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 22 February 2018

محمدرضا حکیمی افزود: میزان بارندگی های امسال استان یزد در مقایسه با متوسط بلند مدت بارندگی های استان که 53.8 میلیمتر بوده حدود 81.5 درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی با بیان اینکه خشکسالی های پی در پی در استان و کشور و عوامل متعدد دیگر، منابع آب شرب را کاهش داده افزود: افزایش جمعیت ، ارتقاء سطح بهداشت عمومی ،افزایش نیاز شهروندان به آب سالم و تأمین آب شهری، افزایش تقاضای آب را بالا برده و منجر به محدودیت شدید منابع آبی به خصوص منابع آب شرب شده است.
مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرهای استان علاوه بر مشکل کمی تأمین آب شرب دچار مشکل کیفی منابع آب نیز هستند.
حکیمی یکی از راهکارهای جلوگیری از کمبود آب شرب را جدا سازی آب فضای سبز از آب شرب و تأمین آب فضای سبز شهری از آب غیر شرب عنوان کرد و گفت: 972 انشعاب آبیاری فضای سبز در استان وجود دارد که در مجموع در 6 ماه نخست سال 1396 حدود 2 میلیون و 684 هزار و 150مترمکعب آب مصرف کرده است.
وی با تشریخ مصوبات چهارمین و هفدهمین جلسه شورای عالی آب کشور درباره لزوم جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از آب شرب و بهداشت شهری یادآور شد: برنامه ریزی برای جداسازی سامانه آبیاری فضای سبز از آب شرب و تأمین آب فضای سبز شهری از آب غیر شرب نیازمند اقدام فوری و برنامه ریزی جدی است.
بر اساس اعلام هواشناسی استان یزد از ابتدای مهرماه امسال تا 28 بهمن ماه متوسط بارندگی ها در این استان نسبت به متوسط بلندمدت 83درصد کاهش داشته که شهرستان خاتم با 86درصد بیشترین کاهش را در میان 10شهرستان استان داشته است.
از مجموع سه هزار و 873 حلقه چاه استان یزد، 2هزار و 280حلقه آن مربوط به چاه های کشاورزی است و آب 2هزار و 630 رشته قنات و 387دهنه چشمه در بخش کشاورزی استفاده می شود.
با توجه به تداوم 2دهه خشکسالی، کاهش میزان بارش ها و نیز شرایط بی آبی و کم آبی از 19دشت این استان حدود 74درصد( 14دشت) ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار