مراسم گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، امروز (شنبه، ۵ اسفندماه) در مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 24 February 2018

سیدعلیرضا علوی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان، در این مراسم ضمن بزرگداشت روز مهندس به بیان تحلیلی از وضعیت سه رشته فنی و مهندسی در کشور بر اساس آمارهای رسمی پرداخت و اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی خوزستان در حوزه آموزش عالی، در رشته کامپیوتر یک هزار و ۸۱۰ دانشجو در مؤسسه آموزش عالی و مرکز علمی کاربردی، مشغول به تحصیل هستند و تاکنون ۲ هزار و ۲۳ نفر در این رشته از این مراکز فارغالتحصیل شده اند.

وی افزود: همچنین در رشته مهندسی عمران ۵۱۶ نفر در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان تحصیل می کنند و یک هزار و ۲۸۰ نفر دانش آموخته هستند. در رشته مهندسی برق نیز تعداد دانشجویان در حال تحصیل در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان ۴۵۲ و تعداد دانش آموختگان این رشته ۶۸۳ نفر است و در این سه رشته دوره های کارشناسی ارشد نیز در مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان فعال است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به پدیده بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان یکی از مسائل مبتلابه کشور، تصریح کرد: آمارهای رسمی نهادهای کشور نشان می دهد طی سال های ۸۴ تا ۹۵ جمعیت دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاهی از پنج میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر رسیده است. نکته قابل تأمل این آمار آن است که در سال ۸۴ مسأله بیکاری در دانش آموختگان دانشگاهی کمتر از ۱۶ درصد اعلام شده است؛ در حالی که آمارهای رسمی عنوان می کند که در سال ۹۵ تقریبأ ۲۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه ها مشکل اشتغال دارند.

علوی ادامه داد: بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی، مربوط به رشته های علوم کامپیوتر هستند و بر اساس آمارها تقریبأ ۴۰ درصد دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی دچار مشکل اشتغال می شوند. در خصوص عوامل این پدیده تحقیقات بسیاری انجام شده است اما نکته قابل تأمل که به مجموعه های آموزش عالی بر می گردد، فقدان مهارت آموزی دانشجویان است به طوری که اغلب به اعطای مدرک بسنده می کنند و فارغ التحصیلان مهارت چندانی ندارند.

وی راهکار این معضل را روی آوردن به تشکیل شرکت های دانش بنیان عنوان و اظهار کرد: آخرین آمارها نشان می دهد که سه رشته مهندسی عمران، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر رشته هایی هستند که در زمینه تأسیس شرکت های دانش بنیان به سرعت در حال رشد هستند. آنچه باید انجام دهیم و انتظار من از شما دانشجویان این رشته و انجمن های علمی دانشجویی این است که در حوزه مهارت آموزی هم وارد شوید.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: اولین اقدام عملی که در این خصوص در جهاد دانشگاهی خوزستان انجام شد، تأسیس مرکز رشد فناوری های نوین سلامت است که مجوز آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده و به تصویب هیأت امنای جهاد دانشگاهی رسیده است و این مرکز فردا (یک شنبه، ۶ اسفندماه) با حضور رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی و جمعی دیگر از مسئولان استانی به طور رسمی افتتاح می شود.

علوی افزود: به خصوص در خوزستان که در حوزه سلامت با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و باتوجه به همجواری با کشور عراق در بحث توریسم درمانی، بر آن هستیم که با استفاده از ظرفیت دانشجویان مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان ارائه دهنده خدمات و فناوری های سلامت راه اندازی شود و در سال های آینده مراکز رشد دیگری نیز در ایجاد کنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سید علیرضا علوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار