نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان:
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: تنها راه حل برای جلوگیری از پیشرفت ریزگردها، توقف انتقال آب است چراکه علت عمده وجود ریزگردها همین مسئله است.
کد خبر: ۵۷۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲ 26 February 2018

آیت‌الله محسن حیدری در واکنش به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در حل مسئله ریزگردها نباید فقط به منابع آبی اکتفا کرد، اظهار کرد: تنها راه‌حل برای جلوگیری از پیشرفت ریزگردها، توقف انتقال آب خوزستان است چراکه علت عمده وجود ریزگردها همین مسئله بوده است.

وی افزود: در حدود دوازده سال پیش که آب خوزستان به این شدت و قدرت منتقل نمی‌شد ریزگرد با منشأ داخلی نداشتیم بلکه عمده آن‌ها از کانون‌های خارجی مانند کشور عراق و عربستان وارد می‌شد و به صورت مقطعی بود اما در سال‌های اخیر به علت انتقال آب خوزستان به استان‌های دیگر، مقدار زیادی از زمین‌های مراتع و زمین‌های کشاورزی و تالاب‌ها خشکیده و منبع ریزگردها شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه فقط کافی است آب خوزستان را برگردانند تا به‌راحتی مشکل ریزگردها حل شود، گفت:مالچ پاشی برای کانون‌هایی مفید است که زمین‌های آن مناطق رملی است نه آب به آنجا می‌رسد و نه نهال‌کاری ممکن است. در حالی که در خوزستان حدود 350هزار هکتار زمین شنی و ماسه‌ای وجود دارد که منبع ریزگرد هستند و این منبع ریزگردها با مالچ پاشی قابل حل نیست از طرفی با نهال‌کاری هم دیگر قابل حل نیست چراکه نهال‌کاری دیر جواب می‌دهد و با توجه به بحرانی بودن وضعیت موجود نمی‌توان به نهال‌کاری اکتفا کرد.

وی افزود: علاوه بر آن هرسال به وسعت بیابانی شدن کانون‌های ریز گردها 10درصد افزوده می‌شود و اگر هرسال به‌طور متوسط 5 هزار هکتار را نهال‌کاری کنند 70سال نیاز است تا این مشکل حل بشود در ضمن اینکه با بحث انتقال آب سالیانه 10 درصد اضافه می‌شود که با این حساب 35هزار هکتار به بیابان‌ها اضافه می‌شود، پس هرچقدر نهال‌کاری کنند سال آینده‌اش به بیابان‌های ما اضافه خواهد شد درنتیجه این راه‌حل عقیم و بدون نتیجه ای است.

حیدری مطرح کردن بحث‌های مختلف برای توقف ریزگردها را وسیله‌ای برای دور کردن مردم از حقیقت دانست و گفت: این نظرات بدون کارشناسی آقایان صرفاً برای مشغول کردن ذهن مردم است که ما آن را به یک آب‌نبات‌چوبی بزرگ برای اغفال کردن مردم خوزستان تعبیر کردیم تا اینکه در سایه این غفلت راحت بتوانند آب را به استان‌های دیگر ببرند و باغات رفسنجان را با آب خوزستان آبیاری کنند و فضای سبز و شرکت فولاد مبارکه اصفهان را با آب خوزستان رونق بدهند لذا از این رهگذر این افراد می‌خواهند از بحث انتقال آب فرار کنند چراکه آنان به دنبال پروژه‌های خودشان هستند.

وی افزود: انتقال آب خوزستان زمینه‌ساز اختلافات ملی در بین مردم کشور خواهد شد و جنگ آب را تسریع می‌بخشد و زمینه را برای سوءاستفاده اجانب فراهم می‌کند و انتقال آب خوزستان، جنگ با طبیعت است و هیچ ثمری نخواهد داشت جز اینکه دودش به چشم همه ملت ایران خواهد رفت.

آیت الله حیدری گفت: 80 درصد برق‌آبی ایران از سدهای خوزستان تأمین می‌شود و با این انتقال آب قطعاً سطح آب پشت سدها کم می‌شود و درنتیجه تولید برق کم خواهد شد و با مشکل بی‌برقی در کل کشور مواجه خواهیم بود.

وی افزود: بحث انتقال آب خوزستان به استان‌های دیگر بودجه‌های سنگینی را بر بیت‌المال کشور تحمیل خواهد کرد به‌عنوان نمونه در طرح بهشت‌آباد قرار است 580 میلیون آب را منتقل کنند طبق نقل برخی از نمایندگان مجلس 12 هزار الی 15 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، آیا این انتقال آب جنبه اقتصادی خواهد داشت؟ این بودجه سنگین را از نفت خوزستان قرار است بردارند و آب خوزستان را انتقال دهند و مردم خوزستان را به خاک سیاه می‌نشانند آیا این عدالت اسلامی است آیا این کار عادلانه و منصفانه است؟

حیدری تاکید کرد:سوال پیامکی مناظره ای که در شبکه یک سیما طرح شد و پاسخ مردم تکلیف دولت را روشن کرد رئیس جمهور که این روزها از رفراندوم سخن می گوید به این رفراندومی که مردم در مورد عملکرد دولت برگزار کردند توجه کند ۹۸ درصد شرکت کنندگان در این نطرسنجی اعلام کردند همت و عزم جدی در دولت برای مقابله با ریزگردها وجود ندارد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار