مدیرعامل شرکت گاز استان خبرداد:
مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اینکه شرکت گاز وارد نیم قرن دوم فعالیت‌های خود شده است، گفت: شرکت گاز در این دوره تلاش می‌کند بیشتر بر کیفیت خدمات خود تمرکز کند. در حال حاضر بیش از 95 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش هستند و 78 شهر در استان وجود دارد که 76 شهر از آن‌ها گازدار شدند .
کد خبر: ۵۷۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ 27 February 2018

سید ناصر حسینی‌نژاد در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه 8 اسفندماه) در محل این شرکت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: توسعه خطوط گاز، زیربنایی برای توسعه پتروشیمی و افزایش درآمدهای کشور بود. تا پیش از انقلاب تنها بخش‌های کوچکی از چهار یا پنج شهر تحت پوشش شبکه گاز بودند اما پس از انقلاب، تمام نهادها و شرکت‌ها تلاش کردند محرومیت‌زدایی انجام دهند. پس از آغاز جنگ تحمیلی فعالیت‌های شرکت گاز در زمینه محرومیت‌زدایی تبدیل به تلاش برای تأمین سوخت کشور شد.

وی افزود: تأمین سوخت در بخش خانگی هزینه‌هایی را به دولت تحمیل می‌کرد و توسعه گاز رسانی می‌توانست این هزینه‌ها را کاهش دهد. در زمان جنگ فعالیت‌هایی در خوزستان صورت گرفت و چند شهر از جمله شادگان، رامهرمز، بهبهان و امیدیه گازرسانی شدند و پس از جنگ این شتاب باز هم افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: چیزی که خوزستان را نسبت به دیگر استان‌ها متمایز می‌کند، ویژگی‌های خاص استان مانند دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس است. خوزستان بزرگترین و مهمترین استان تولید کننده نفت است. این ویژگی‌ها شرایطی را ایجاد کرده است که برای ما فرصت‌های راهبردی در جهت اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌کند.

حسنی نژاد ادامه داد: تأمین زیرساخت برای توسعه صنایع فولاد، پتروشیمی و دستیابی به زیرساخت‌ها برای دستیابی به بازارهای خارجی از طریق گاز تصفیه شده، احداث نیروگاه‌های جدید و فروش انرژی به عنوان ارزش افزوده در این بخش، تامین زیرساخت‌ها برای صیانت از چاه‌های نفت از فرصت‌هایی است که در خوزستان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، شرکت گاز وارد نیم قرن دوم فعالیت‌های خود شده است. توسعه گازرسانی در شهرها به گونه‌ای است که در حال حاضر بیش از 95 درصد جمعیت شهری تحت پوشش هستند. 78 شهر در استان وجود دارد که 76 شهر از آنها گازدار شدند.

ثبت رکورد گازرسانی به روستاها در سال 96
بیش از 95 درصد گاز مصرفی استان مربوط به بخش صنعت است

حسینی نژاد تصریح کرد: تنها دو شهر باقی مانده‌اند که شبکه‌گذاری این شهرها نیز در قالب سه پروژه پایه‌گذاری شده و قرار است سال آینده به بهره‌برداری برسند. از لحظه تحویل سال 96 تاکنون به ازای هر 45 ساعت، یک روستا گازدار شده است. در سال 96 تا امروز، 198 روستا گازدار شده‌اند که این مسأله یک رکورد در تاریخ صنعت گاز است.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: خوزستان یک استان صنعتی است که بیش از 95 درصد گاز مصرفی استان صرف بخش‌های صنعتی می‌شود. 98 درصد سوخت صنایع در استان از طریق گاز تأمین می‌شود. در سال‌های گذشته روند احداث صنایع جدید یا توسعه صنایع موجود و توسعه شبکه‌های گازرسانی منجر به افزایش مصرف گاز شده است.

وی ادامه داد: در سال 96 به طور متوسط به حدود 54 میلیون مترمکعب مصرف گاز رسیده‌ایم. در تابستان سال 96، روزانه 66 میلیون مترمکعب گاز منهای گازهایی که به صنایع تزریق می‌شد مصرف شده است. سال 96 اولین سالی بود که مصرف گاز در نیروگاه‌ها نسبت به پتروشیمی‌ها بیشتر بود. تمام نیروگاه‌های ما با تمام توان در مدار بودند و هیچ کدام از آنها با مشکل قطعی و افت فشار مواجه نشدند.

میزان مصرف گاز در استان بیش از دو برابر تولید است

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: ما در شرایط خاصی هستیم که میزان مصرف گاز را باید به عنوان یک تهدید تلقی کنیم. مصرف گاز در طول این سال‌ها به گونه‌ای بوده که اگر با همین الگوی مصرف به راه خود ادامه دهیم، در سال‌های پیش رو با چالشی برای تأمین سوخت مواجه می‌شویم. میزان مصرف گاز در استان بیش از دو برابر میزانی است که در استان تولید می‌کنیم و این مقدار اضافی را از طریق خطول انتقال گاز سراسری پارس جنوبی برای استان تأمین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان تصریح کرد: ما امروز واردکننده گاز هستیم. چرا که صنایع ما به آن نیاز دارند. لازم است صنایع در بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم بهترین راندمان را در میزان انرژی مصرف شده داشته باشیم. به هر حال گاز محور توسعه و زمینه‌ای برای ایجاد صنایع و کارهای مختلف شده است.

وی گفت: در پنجاه سال دوم فعالیت شرکت گاز شرایط دیگری ایجاد می‌شود و ما دیگر بیشتر به دنبال کیفیت کار هستیم تا کمیت. کمیت تقریبا تمام شده است و ما به فکر پایداری گاز برای مصرف کنندگان و تشویق برای ارتقا کارآیی و بهبود مصرف هستیم.

گازرسانی به 300 روستا در برنامه سال 97

حسینی نژاد افزود: در حال حاضر 98 پروژه تعریف شده است که این پروژه ها شامل گازرسانی به 484 روستا است و از این تعداد 198 روستا گازدار شده اند و 286 روستا درحال گازرسانی هستند. علاوه بر این گازرسانی به 300 روستای دیگر در برنامه سال 97 قرار دارد. اولویت ما روستاهای مرزی است و شهرستان‌هایی که بیش از 20 خانوار داشته باشند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی در خصوص بدهی برخی شرکت‌ها به شرکت گاز گفت: تخصیص منابع برای توسعه گازرسانی مستقیما با میزان وصول مطالبات ناشی از فروش گاز مرتبط است. خوزستان جزو سه استان برتر در فروش گاز است. بخش عمده این فروش به بخش‌های صنعتی است. بخشی از این سازمان‌ها و شرکت‌ها به ما بدهکار هستند و در طول سال‌های گذشته، نرخ این بدهی نیز افزایش پیدا کرده است.

برخی صنایع با وجود سودآوری بالا بدهی خود را پرداخت نمی کنند

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان ادامه داد: گاهی برخی شرکت‌ها به دلیل شرایط موجود یا نامگذاری سال، سوءاستفاده‌هایی کردند. برخی صنایع با حمایت‌های درون استانی به نوعی هزینه‌های خود را پرداخت نمی‌کنند. در حالیکه بعضا می‌بینیم این صنایع سودآور نیز بوده‌اند. عدم اهتمام ویژه به رعایت حقوق دولت موجب سوءاستفاده برخی صنایع شده و باعث می‌شود برخی صنایع به بهانه مسائل کارگری یا برنامه‌های توسعه تکلیف خود را در برابر دولت انجام ندهند.

حسینی ‌نژاد گفت: شرکت سیمان خوزستان، یکی از صنایعی است که سال گذشته سودآور نیز بود اما میزان بدهی آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه نیز یکی دیگر از این شرکت‌ها است که هر سال به بدهی آن افزوده می‌شود. این تصور که مسائل کارگری می‌توانند راه گریزی برای گریز از مسئولیت و تکلیف قانونی برخی صنایع باشد، در واقع یک فرهنگ قانون‌گریزی را رواج می‌دهد که اصلا نمی‌تواند برای استان مفید باشد و باید حقوق قانونی خود را بدانیم.

10 نیروگاه در استان کم داریم

وی اظهار کرد: در سال 96 بیش از 165 میلیارد تومان در پروژه‌های سرمایه‌ای جذب شده است که گازرسانی به روستاها، شهرها و صنایع را به دنبال داشت. در بخش تبدیل سوخت در حوزه صنایع عمده بیش از 165 هزار متر مکعب در ساعت تبدیل سوخت انجام می‌دادیم که معادل یک میلیارد و 450 میلیون لیتر گازوئیل است که در سال می توانست مصرف شود.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان تأکید کرد: 10 نیروگاه در استان کم داریم. باید نیروگاه‌هایی در اهواز، اندیمشک یا سایر مناطق تأسیس کنیم. زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته شده‌اند و ما دقیقا می‌دانیم که باید برای این نیروگاه‌ها چه چیزهایی را تأمین کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار