لاریجانی در جمع اعضای بنیاد نخبگان قم:
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ایجاد جهش باید از استعدادهای برتر استفاده کرد، گفت: مسیر را باید برای کارآفرینی نخبگان تسهیل کرد.
کد خبر: ۵۷۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 08 March 2018

به گزارش تابناک قم، علی لاریجانی  اظهار داشت: باید مکانیزم استفاده از نخبگان کشور مشخص شود، زیرا کشور علاقمند به استفاده از توانایی نخبگان است ولی در این زمینه موانعی وجود دارد.

وی خطاب به نخبگان حاضر در این جلسه بیان کرد: پیشنهاداتی که مطرح می‌کنید باید مطابق با شرایط کشور باشد؛ امور دیوانی کشور اکنون بسیار وسیع است و بیش از ۹۰ درصد از بودجه کشور مربوط به بودجه جاری است و تنها ۱۰ درصد به بودجه عمرانی اختصاص می‌یابد.

رئیس قوه مقننه افزود: ساختار اداری کشور بسیار فربه است و انتظار بزرگ‌تر کردن این ساختار درست نیست و نخبگان نیز نباید چنین انتظاری داشته باشند زیرا به صلاح کشور نیست، بلکه باید روش‌های دیگری را برای توسعه کشور دنبال کنیم. همچنین باید توجه داشت که توسعه کشور با گسترش امور اداری محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نخبگان کشور باید در سیاستگذاری، مشاوره‌ها و کارآفرینی فعال باشند، ادامه داد: می‌توان مسیر را برای کارآفرینی نخبگان تسهیل کرد و باید مکانیزم این کارآفرینی ایجاد شود، برای افزایش توان کشور باید از استعدادهای برتر در سطوح بالا استفاده شود.

مسیر را باید برای کارآفرینی نخبگان تسهیل کرد

لاریجانی با بیان اینکه چگونگی فعالیت نخبگان باید مشخص شود و لازم است مکانیزم‌های بیشتری ایجاد شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور نیز به استفاده از نخبگان علاقمند هستند و بعید می‌دانم مسئولان نسبت به استفاده از نخبگان بی‌علاقه باشند بلکه برای استفاده از استعدادهای برتر نیازمند ساز و کار هستیم که بنیاد ملی نخبگان می‌تواند با فعالیت بیشتر در این زمینه نقش موثری را ایفا کند.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری، پتانسیلی بسیار قوی برای حمایت از کارآفرینان است و صندوق توسعه ملی نیز با اذن مقام معظم رهبری به صندوق نوآوری کمک کرده است، اظهار داشت: صندوق نوآوری با سرمایه‌ای حدود ۳۳ هزار میلیارد برای کمک به کارآفرینی تشکیل شده و منابع خوبی را در اختیار دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه نخبگان باید ذهنشان متمرکز باشد؛ زیرا از یک عصر به عصری دیگر وارد می‌شویم که باید مختصات آن را شناخت، بیان کرد: مسائلی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء شرایط زندگی فردی و اجتماعی را متحول می‌کند و باید متناسب با این شرایط فکر کرد تا بتوان کار موثری را انجام داد.

نخبگان استان‌ها در انواع رشته‌ها را می‌توان با طراحی مدل‌هایی با هم مرتبط ساخت

وی گفت: می‌توان با طراحی مدل‌هایی نخبگان استان‌ها در رشته‌های مختلف را با هم مرتبط ساخت و شاخه‌های آن‌ها را به دستگاه‌های مربوطه وصل کرد که البته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز می‌تواند همکاری کند.

لاریجانی خطاب به نخبگان افزود: دلگیر نباشید زیرا کار در سطوح اجرایی نیز پیچیدگی‌هایی دارد و نمی‌توان ساده پیش رفت، همچنین توجه داشته باشید که نگاه مسئولان به شما، نگاه از سر واکنی نیست؛ بلکه باید راه و مکانیزمی برای بکارگیری صحیح از نخبگان پیدا کرد، اگرچه امور دیوانی پیچیدگی‌هایی را ایجاد می‌کند ولی مطمئن باشید که به وضعیت نخبگان عنایت می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به استفاده از نخبگان علاقه دارد، گفت: برای آینده کشور راهی به جز استفاده از استعدادهای برتر نیست و برای ایجاد جهش در کشور لازم است از افراد باهوش و استعدادهای برتر استفاده کرد.ط

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار