یک فعال محیط زیست:
یک فعال محیط زیست اقدام اخیر نمایندگان اصفهان در ارسال نامه به سخنگوی قوه قضاییه و درخواست احیای طرح سد و تونل سوم کوهرنگ را اقدامی علیه مردم خوزستان دانست و گفت: متاسفیم که نمایندگان خوزستان در مجلس بی‌تفاوت نسبت به این مساله سکوت کرده‌اند.
کد خبر: ۵۷۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴ 10 March 2018

هژیر کیانی با اشاره به اقدام نمایندگان اصفهان در مجلس برای فشار بر قوه قضاییه برای احیای مجوز باطل شده پروژه سد کوهرنگ 3 اظهار کرد: این اقدام غیرقانونی نمایندگان اصفهان را محکوم می‌کنیم. این رفتارها برای احیای مجوز باطل شده کوهرنگ 3 را اقدام علیه مردم خوزستان می‌دانیم و جای تاسف است که نمایندگانی که باید نماینده همه ملت بزرگ ایران باشند تنها به منافع سیاسی و منطقه‌ای خود فکر می‌کنند.

وی ادامه داد: این رفتارها در شرایطی بروز می‌کند که شاهد بدترین وضعیت آبی در خوزستان هستیم و همه روزه گرد و خاک نفس کودکان خوزستانی را در سینه حبس می‌کند و از طرفی شاهد کاهش 50 درصدی میانگین بارش‌ها هستیم و آورد کارون به بی‌سابقه‌ترین وضعیت خود در 10 سال اخیر مبتلا شده است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان ادامه داد: همانگونه که همگان می‌دانیم ریشه اصلی مسائل محیط زیستی خوزستان در انتقال بی‌ضابطه آب رودهای خوزستان و مسدودسازی حقابه‌ها است. رود کارون به هیچ وجه توان بارگذاری جدید را ندارد و متاسفیم که نمایندگان خوزستان در مجلس بی‌تفاوت نسبت به این مساله سکوت کرده‌اند.

کیانی با اشاره به تصویب پنج ردیف بودجه‌ای سال 97 برای اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون از جمله کوهرنگ 3 و بهشت‌آباد گفت: تخصیص آب از این دو پروژه به ترتیب 250 و 580 میلیون مترمکعب در سال‌های گذشته منظور شده است که به هیچ وجه با آوردهای سال‌های اخیر همخوانی ندارد و نیازمند توقف بدون قید و شرط و بازنگری اساسی است.

وی با انتقاد از ساختار شورای عالی آب کشور بیان کرد: متاسفانه این شورا کاملا دولتی است و همواره تحت نفوذ لابی‌های مناطق کویرنشین است که به نام شرب هر بلایی دوست داشته‌اند سر کارون آورده‌اند و امیدواریم نمایندگان مجلس خوزستان برای اصلاح و بازنگری در ترکیب این شورا طرحی را در مجلس ارائه دهند.

این فعال محیط زیست با محکومیت اقدام نمایندگان اصفهانی در ارسال نامه به قوه قضاییه برای احیای طرح و سد تونل سوم کوهرنگ عنوان کرد: این رفتارهای متناقض محیط‌ زیستی به زیان مردم استان خوزستان است و مسئولیت پیامدهای این انتقال‌های فاقد مجوزهای محیط زیستی و پیوست‌های اجتماعی بر عهده وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.

کیانی ادامه داد: نمایندگان محترم مجلس باید موضع و برنامه اقدام قانونی خود را به طور شفاف به مردم اعلام کنند و جلوی این تمامیت‌خواهی را بگیرند. بر این باوریم که کشور مشکل کمبود آب ندارد بلکه تمامیت‌خواهی و سوءمدیریت حاکم بر منابع و بخش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و توسعه صنایع آب‌بر و اشباع است که هر روز عرصه را بر رودهای کشور تنگ‌تر می‌کند.

وی افزود: متاسفانه وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست به جای تدوین و اجرای برنامه اقدام مشترک برای کاهش هدررفت آب تنها به پروژه‌های انتقال آب و سدسازی روی می‌آورند که تمامی برآوردها نشان می‌دهد با وجود نیمی از ظرفیت خالی سدهای کشور تداوم این توسعه یکجانبه و گرانقیمت به نفع کشور نیست.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان عنوان کرد: برآوردها نشان می‌دهد چنانچه توسعه صنایع آب‌بر در استان‌های کویری متوقف و تنها 10 درصد از هدرروی‌های بخش کشاورزی با اصلاح الگوی کشت و شیوه آبیاری کنترل شود هیچ استانی مشکل کمبود آب شرب نخواهد داشت. با این وجود متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه عملی و نتیجه‌بخشی برای کنترل این هدرروی‌ها اجرا نمی‌کند.

کیانی ادامه داد: هنوز در جای جای کشور محصولات غیراستراتژیکی چون هندوانه کشت می شود و با افتخار از مقام سوم تولید هندوانه در جهان صحبت می‌کنند در صورتی که همگان می‌دانیم با ممنوعیت کشت محصولاتی این چنینی اتفاق خاصی نمی‌افتد ولیکن چنانچه منابع آبی کشور به دلیل کشت‌های کم‌بازده هدر رفته و از دسترس خارج شوند مردم مجبور به کوچ و مهاجرت خواهند شد آن هم منابع آب محدودی که ما در اختیار داریم و برای شرب و کشاورزی مشترک است.

وی با انتقاد از سازمان آب و برق خوزستان گفت: بخش مهمی از مشکلات آبی و محیط زیستی در خوزستان به عملکرد ضعیف مدیران این سازمان برمی‌گردد که چشم‌انداز روشنی برای امنیت آبی خوزستان در دستور کار قرار نداده و خود را به مردم پاسخگو نمی‌دانند.

این فعال محیط زیست افزود: چند ماه از دستور استاندار محترم برای تدوین سند امنیت آب خوزستان می‌گذرد ولی متاسفانه هیچ خبری از تدوین این سند به گوش نمی‌رسد و امیدواریم با بازنگری و تغییردر مدیریت منابع آب استان خوزستان شاهد تدوین یک برنامه جامع و روشن برای احیای وضعیت اسف‌بار آبی استان خوزستان باشیم.

 

 منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار