نماینده اسبق ایران در ایکائو با بیان اینکه سازمان هواپیمایی عجولانه از علت وقوع سانحه گزارش داده است، گفت: معتقدم یک نهاد و گروه بی‌طرف باید علت وقوع سوانح را بررسی کند.
کد خبر: ۵۷۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 13 March 2018

علیرضا منظری درباره گزارش سازمان هواپیمایی از وقوع سانحه هواپیمای ای.تی .آر اظهار داشت: سوانح هوایی و علت وقوع آنها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و به همین دلیل مدت زمان عملیات تجسس و نجات و ارائه گزارش در آنها متفاوت است و زمان جمع آوری مدارک و اسناد برای هر یک از این سوانح متفاوت از دیگری است.

وی با اشاره به روند بازخوانی و ارائه اطلاعات جعبه سیاه هواپیما گفت: یک روند مشخصی وجود دارد در این روند اطلاعات جعبه سیاه بازخوانی می‌شود و پس از پیاده‌سازی اطلاعات، گروه‌های مختلف برای بررسی سانحه اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و بعد از آن نظرات کارشناسی توسط اعضای کمیسیون بررسی سانحه اعلام می‌شود.

منظری ادامه داد: روند معمول این است که در ابتدا گزارش‌های کلی ارائه شود و کمیسیون بررسی سانحه باید در ابتدا اطلاعات عمومی را اعلام کند.

نماینده اسبق ایران در ایکائو با بیان اینکه کمیسیون بررسی سانحه برای ارائه گزارش باید تمام جوانب را بررسی کرده باشد از جمله،تجزیه و تحلیل بخش فرودگاهی و سازمان هواپیمایی و تعمیر و نگهداری و عملیات هوایی و پس از آن نظریه اعلام کند، گفت: معمول نیست بدون انجام این روند، نتیجه اعلام شود. البته در حال حاضر در کشور ما مسائل غیرتخصصی در بررسی موضوعات دخیل است و بنابراین نتایج بررسی دست‌خوش ابزار غیرکارشناسی قرار می‌گیرد. در این صورت وجهه و اعتبار را برای گزارش نهایی از دست می‌دهد و مورد خدشه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گروه بررسی سانحه باید پس از بررسی نهایی گزارش را اعلام کند، ادامه داد: اینکه خلبان جراحی قلب داشته و بیشتر از ۶۰ سال سن داشته به نفسه نمی‌تواند مورد ملاک قرار بگیرد بلکه باید مقررات ملی کشور منطبق شود. کشورها می‌توانند تا ۶۵ سال از خلبان استفاده کنند و این کشورها هستند که در چارچوب استانداردهای کلی شرایط جزیی را مشخص می‌کنند. این شرایط جزیی یک محدودیت‌هایی برای سن‌های بالا مشخص می‌کند در ایران هم این موضوع وجود دارد اما باید منطبق با مقررات ایران این محدودیت‌ها ایجاد شود.

نماینده اسبق ایران در ایکائو با بیان اینکه جراحی قلب خلبان در سال ۸۸ نمی‌تواند این علت سانحه باشد، گفت: برای پیدا کردن علت سانحه همه اسناد و مقررات مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: وقتی گزارش کامل نباشد، غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود. اگر بنا بود که گزارش مقدماتی داده شود، باید همه جوانب در آن مورد بحث قرار می‌گرفت.

منظری با تاکید بر اینکه همیشه اعتقاد داشتم یک کمیسیون مستقل برای ارائه گزارش بی‌طرفانه باید ایجاد شود، اظهار داشت: باید یک کمیسیون مستقل که وابسته به دستگاه تنظیم مقررات نباشد، علت وقوع سانحه را بررسی کند.

وی همچنین درباره اینکه چه نهادی مسئول تضمین سلامت خلبان است، گفت: در روند صدور گواهی سلامت خلبان یک رویه و دستورالعمل خاص استفاده می‌شود که در آن نهادهای مختلف درگیر هستند که پزشک سازمان هوایی و سازمان هواپیمایی و شرکت هواپیمایی یکی از این نهادهای درگیر هستند.

منظری افزود: براساس مقررات، گواهینامه سلامت را پزشک هوایی صادر و اپراتور از آن استفاده می‌کند و سازمان هواپیمایی کشوری ناظر بر تمام این روند است.

نماینده اسبق ایران در ایکائو ادامه داد: گزارش سانحه را مطالعه کردم سانحه در موقعیت سختی رخ داد و جعبه سیاه در کشور فرانسه بازخوانی و پیاده‌سازی شد اما براساس قوانین ایکائو، بررسی سانحه برای پیشگیری از سوانح بعدی انجام می‌شود و به همین دلیل باید تلاش کنیم که یک گروه بررسی بی‌طرفانه داشته باشیم تا توصیه‌های نهایی بتواند راهگشا برای سوانح بعدی باشد.

وی درباره تناقضات و ابهامات گزارش از سانحه گفت: وقتی که گزارشی عجولانه تهیه و منتشر می‌شود، وجود این اشکالات در گزارش طبیعی است.

 

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار