مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه خلبان جت شخصی ترکیه‌ای قبل از اینکه دچار سانحه شود اعلام نقص فنی می‌کند، گفت: تاکنون 10 جسد و یک جعبه سیاه یافت شده و تا دقایقی دیگر اولین تیم کارشناسان هوایی ترکیه‌ای وارد شهرکرد می‌شوند.
کد خبر: ۵۷۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 13 March 2018

سعید شرفی با اشاره به آخرین وضعیت کشف جعبه سیاه هواپیمای جت شخصی ترکیه‌ای که شب گذشته در حوالی کوه‌های شهرکرد دچار سانحه و سقوط شد، گفت: در حال حاضر یکی از جعبه‌ سیاه‌های هواپیما یافت شده و قرار است با اجساد به پایین ارتفاعات منتقل شود.

وی ادامه داد: تا به این لحظه از 11 سرنشین این هواپیما جسد 10 نفر پیدا شده است و جست‌وجو برای یافت جسد دیگر ادامه دارد.

مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که جعبه سیاه این هواپیما در چه کشوری مورد بررسی و بازخوانی قرار می‌گیرد، گفت: به طور کلی طبق قوانین بررسی روند سانحه در ایران و در سازمان هواپیمایی صورت می‌گیرد مگر اینکه مسوولان صلاح بدانند جعبه سیاه با مسوولیت ایران در کشور دیگری بازخوانی شود.

وی افزود: این جت شخصی در ترکیه ثبت شده و سازنده آن کشور کانادایی است و اگر در ایران تجهیزات بازخوانی جعبه سیاه وجود نداشته باشد با صلاحدید مسوولان جعبه سیاه احتمالا به کشور کانادا برای بازخوانی منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هلی‌کوپتری عازم ارتفاعات است تا یکی از جعبه‌سیاه‌های یافت شده و 10 جسد سرنشینان این هواپیما را به پایین ارتفاعات منتقل کند.

شرفی از ورود اولین تیم کارشناسان هوایی ترکیه‌ای به کشورمان تا ساعت 9:30 صبح امروز خبر داد و گفت: تا دقایقی دیگر هواپیمای کارشناسان هوایی ترکیه در فرودگاه شهرکرد به زمین می‌نشیند.

مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: احتمالا خانواده‌های سرنشینان این جت شخصی هم صبح امروز از طریق فرودگاه امام خمینی وارد کشورمان می‌شوند.

شرفی با تاکید بر اینکه خلبان این هواپیما در لحظات آخر اعلام نقص فنی می‌کند اظهار داشت: آخرین مکالمات خلبان این هواپیما نشان می‌دهد که در آخرین لحظات خلبان اعلام نقص فنی می‌کند و درخواست کاهش ارتفاع از 38 هزار پا به 34 هزار پا را دارد که وقتی در ارتفاع 34 هزار پا قرار می‌گیرد باز هم نمی‌تواند هواپیما را کنترل کند و باز هم درخواست کاهش ارتفاع را می‌دهد که این هشدار به وی می‌رسد که دیگر اجازه کاهش ارتفاع ندارد و پس از آن مکالمات مبهمی صورت می‌گیرد و هواپیما دچار سانحه می‌شود.

شرفی ادامه داد: به نظر بنده به عنوان کارشناس هوایی، خلبان فرصت اعلام فرود اضطراری را هم نداشته است.

مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه دو نکته بسیار مهم در این سانحه وجود دارد که باید در تحلیل‌ها مورد بررسی قرار بگیرد این است که این هواپیما با برج مراقبتی در ایران در تماس نبوده بلکه تحت کنترل مرکز کنترل فضای کشور بوده است و دوم اینکه به هیچ وجه درخواست فرود اضطراری را نداشته است.

 

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار