تابناک مرکزی: زائران مناطق عملیاتی جنوب قدم به قدم در قتلگاه شهدا به زیارت می‌پردازند این در حالی است که فرمانده سپاه ناحیه مقاومت اراک از اعزام ۲ هزار زائر اراکی به سفر راهیان نور خبر داد.
کد خبر: ۵۸۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 25 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از تسنیم، هر ساله ایام نوروز در رسانه‌ها و مجامع عمومی نام سفر راهیان نور زیاد به گوشمان می‌رسد، یکی از ابزارها و مسائلی که می‌تواند هشت سال دفاع مقدس را که نماد ایثار، شهادت، از خودگذشتی و معرف کشور ایران با سربلندی و سرافرازی و یک صلابت و اقتدار تمام در دنیا هست همین انتقال فرهنگ شهادت، ایثار و فداکاری با برگزاری اردوهای راهیان نور است.

این فرهنگ برگرفته از عاشورا از امام حسین(ع) به ما رسیده و در دوران دفاع مقدس جوانان آن را به عنوان الگو و سرلوحه خود قرار دادند تا امروز ایران به عنوان یک کشور امن حرفی برای گفتن داشته باشد.

راهیان نور بهترین وسیله برای آموزش، تربیت و انتقال معارف دفاع مقدس به جوانان و نوجوانانی است که دفاع مقدس را به عینه ندیده و لمس نکردند چراکه شهدا در سرما، گرما و بدترین شرایط در برابر دشمنان ایستادگی کردند تا کشور به دست استعمارگران و بیگانگان به خصوص آمریکا شیطان بزرگ، هم فکران و عوامل آن نیفتد.

فرزندانی که در کاروان های راهیان نور شرکت می کنند بعد از بازگشت به شهرها خانواده و اقوام را برای حضور دوباره در مناطق عملیاتی دفاع مقدس خصوصا در ایام نوروز تشویق و ترغیب می کنند.

در استان مرکزی و به ویژه شهرستان اراک همیشه استقبال زیادی از سفر به مناطق عملیاتی انجام گرفته و کاروا‌ن‌ها در قالب دانش‌آموزی، دانشجویی، کارگری، خانوادگی و دیگر اقشار در طول سال به شکل گسترده‌ای راهی سفر به مناطق بودند ولی حکایت راهیان نور نوروزی حکایت دیگری از عشق و دلداگی به این سفرها است.

محمدرضا رضایی با اشاره به برگزاری سفرهای راهیان نور در اراک به خبرنگار تسنیم گفت: کاروان‌های راهیان نور اراک در سه مرحله که مرحله نخست آن در 26 اسفند ویژه خواهران با 6 دستگاه اتوبوس راهی مناطق شد و کاروان‌های بعدی  دوم و چهارم فروردین سال 97 به صورت خانوادگی هر دوره با 5 دستگاه اتوبوس اعزام می‌شوند.

 

وی افزود: در نظر داریم براساس برنامه‌ریزی انجام گرفته امسال 2 هزار نفر را از شهر اراک به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس اعزام کنیم و تلاش ما بر این است که افراد اعزامی بیشتر از مناطق حاشیه شهرها باشند.

فرمانده سپاه ناحیه اراک تصریح کرد: اگر افراد قصد سفر به این مناطق را با خودرو شخصی خود دارند می‌توانند با مراجعه به سپاه اراک و دریافت نامه به همراه خانواده خود سفر کرده و از تمام خدمات رفاهی به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

رضایی با اشاره به اهمیت سفر راهیان نور گفت: اردوهای راهیان نور فرصتی مطلوب و ارزشمندی برای پاسخگویی به سوالات، دغدغه ها و شبهات نسل جوان جامعه در خصوص جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف برگزاری اردوهای راهیان نور آشنایی مردم به‌ویژه نسل جوان با ایثار و از خودگذشتگی شهدا و ایثارگران است.

فرمانده سپاه ناحیه اراک عنوان کرد: دشمنان کشورمان همواره مبانی اقتدار نظام هم چون ولایت فقیه، اسلامی بودن، خانواده و اصول جامعه اسلامی را به شیوه های متعدد مورد هدف قرار می‌دهند که قطعا با آشنا کردن جوانان و نوجوانان با ارزش های دفع مقدس و انقلاب می‌توانیم مانع از عملی شدن نقشه های دشمنانمان شویم.

ضرورت بازخوانی زندگی و سیره شهدای انقلاب اسلامی

بی‌شک آشنایی بیشتر نسل جدید با رشادت‌ها، ایثار و گذشت شهدا، فرماندهان شهید و عملیات‌هایی که در این مناطق اتفاق افتاده است می‌شود، قطعا این موارد تقویت کننده روحیه انقلابی و ایثارگری در  افراد می‌شود که دستاورد بسیار خوبی برای ساخت شخصیت آنها محسوب می‌شود.

این سفر نسل جدید را با مناطق جغرافیایی، مناطق جنگی و مرزی کشور آشنا می‌سازد که به لحاظ علمی و آشنایی‌های عمومی هم برای این افراد بسیار مفید است، خوشبختنه استان مرکز و شهراراک پیوسته سهم قابل توجهی در اعزام کاروان راهیان نور داشته و در طی سال در قالب کاروان‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، کارگری و خانوادگی راهی مناطق می‌شوند.

البته برخی افراد هم با خودرو شخصی به شکل دسته جمعی این سفر را انجام می‌دهند، در گی رو دار تهیه گزارش راهیان نور با چند نفر از آنان که زرق و برق نوروز را رها کرده و برای تحویل سال به امن‌ترین و پاکترین نقطه کشور رفته بودند به حرف نشستیم، کاروان‌های راهیان نور و خودروهای شخصی بسیاری را دیدیم.

خانواده‌هایی که فرزندی، برادری، پدری را در این خاک داشتند تا جوانانی که حتی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی بدنیا آمدند همه و همه با شورو شوقی وصف ناپذیر بی توقع از حداقل‌های یک سفرگاهی با پای برهنه برخاک پاک به امید گرفتن آرامشی از این گنج بی پایان تن می‌سایند.

مادران سالخورده ذکر بر لب با پاهای خسته و دردناک رنج سفر به جان گرفته که یکی از مادران می‌گوید هیچ نمی‌خواهم تنها همین که اینجا هستم درد را هم احساس نمی‌کنم.

آرامشی که مناطق عملیاتی و قدمگاه شهیدان وجود دارد در هیچ مکانی پیدا نمی‌شود

کمی آن طرف‌تر دو زن جوان که نخستین بار است به این سفر آمده‌اند می‌گویند: همیشه از دوستان یا رسانه‌ها در مورد اینجا می‌شنیدیم ولی باور نداشتیم که در این حد می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

یکی از آنها که کلاهی آفتابگیر بر سر دارد و دانشجوی پرستاری است با لبخندی می‌گوید: خیلی بیشتر از آنی بود که فکرش را می‌کردم، آرامشی که این سفر به من داد فکر نمی‌کنم هیچ جای دیگری این حس را تجربه کرده باشم، من راضی به این سفر نبودم و به تشویق دوستم آمدم ولی فکر می‌کنم از این به بعد خودم دیگران را به این سفر تشویق کنم.

فرزندانمان باید با آشنایی خاک پاک و زندگی شهیدان کشور تربیت شوند

در این میان با خانواده‌ای چهار نفره همراه شدیم که دسته جمعی با فرزندی کوچک در بغل پای پیاده با شوقی دیدنی مسیر را می‌رفتند، خانم و مادر خانواده در پاسخ به سوال ما که پرسیدیم آخر با فرزند شیرخوار اینجا چه می‌کنید گفت: من و همسرم در همین سفرها با هم آشنا شدیم و عقدمان هم همین جا بستیم.

با هم قرار گذاشتیم که فرزندانمان را هم از کودکی به این سفر بیاریم تا به برکت این خاک تربیت شوند و شکل بگیرند، معتقدم حسی که این خاک به زائران خودش می‌دهد آنها را از هر گناه و کج‌روی بیمه می‌کند.

مرد جوانی با ظاهر و لباس امروزی می‌گوید: من وضعیت مالی مناسبی دارم و توان مالی هر سفری که اراده کنم را به من می‌دهد، بسیاری از دوستان و اقوامم الان جاهای دیگری و بعضی هم خارج از کشور رابرای عید انتخاب کردند ولی من با دلم به اینجا آمدم .

وی ادامه می‌دهد: چندسالی هست که بر خلاف اصرار خانواده و بقیه اینجا را برای نوروز انتخاب می‌کنم، حسی که اینجا به من القاء می‌کند با سرسبزی و آرامش شمال کشور هم قابل قیاس نیست و انگار برای یکسال هوا در خودم ذخیره می‌کنم و به نظر من هر جوانی که این سفر را تجربه می‌کند از خطرات و مسیرهای بد در امان می‌ماند.

راهیان نور کلاس بزرگ مکتب ایثار و شهادت

در دوران دفاع مقدس بزرگمردانی بودند که برای بقاء و سرافرازی ایران اسلامی تمامی هستی خود یعنی جان خویش را فدا کردند و در صحنه غیرت ملی و دینی خوش درخشیده و قهرمانان تاریخ ایران شدند، اکنون برگزاری سفر‌های راهیان نور موقعیتی را فراهم کرده تا این حماسه سازان به نسل جوان بیشتر شناسانده شده و نسل‌های آینده را در برابر خدعه و نیرنگ دشمنان با تربیت و فرهنگ جهادی ایمن نگه دارد.

در عالم رمز و رازی هست که ماندگاری این اماکن را تضمین می کند، مناطقی مانند شلمچه، فکه، طلاییه و دهلاویه که جای پای بندگان خوب خداست و قدمگاه انسان‌های از جان گذشته و فداکار، همچون نشانه‌هایی آشکارتا ابد باقی می‌مانند تا نسل‌ها بیایند و از رهگذر سفر به این سرزمین‌ها، توشه ای برچینند.

پس عجیب نیست وقتی که می‌بینیم هر سال صدها هزار جوان نسل امروز، آنها که چه بسا پس از پایان جنگ متولد شده‌اند، کوله بار سفر برمی‌بندند و در بهترین ایام سال و تعطیلات نوروز قدم در این اماکن ماندگار گذاشته و چند روزی در حال و هوای روزهای جنگ، دل به سرگذشت مردان و زنانی می‌سپارند که با جان خود در مقابل دشمن ایستادند.

نسل امروز برخلاف آن چه برخی از افراد می‌پندارند، از گذشته خود بیگانه نیست، این نسل تداوم نسل گذشته است و همچون همه نسل‌های تاریخ ایران زمین، به گذشته پرافتخار خود می‌بالد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار