با حضور معاون گردشگری کشور صورت گرفت؛
مدیر پایگاه میراث ملی جندی شاپور گفت:‌جشنواره شکرانه سیر با حضور معاون گردشگری کشور در آرامگاه یعقوب لیث صفاری افتتاح شد.
کد خبر: ۵۸۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵ 27 March 2018

یعقوب زلقی ضمن تشکر از مسئولان برای حمایت از این جشنواره و به ویژه تقدیر از معاون گردشگری کشور بخاطر حضور در افتتاحیه، اظهار کرد: جشنواره شکرانه برداشت سیر تحت عنوان جشنواره سیر جندی شاپور آغاز به کار کرد و تا سیزدهم فروردین ادامه دارد.

وی افزود: خواستگاه سیر ریشه جندی شاپوری دارد و در زمان ساسانی ها در اینجا کشت می شد.

زلقی با اشاره به اینکه جشنواره از پنجم شروع و تا سیزدهم فروردین ادامه دارد، افزود: این منطقه میزبان یکی از مناطق مهم برداشت سیر در کشور است و خاستگاه تاریخی دارد؛ سیر تولیدی آن هم مرغوبیت و شهرت بسیاری هم دارد.

مدیر پایگاه میراث ملی جندی شاپور با اشاره به اینکه از 18 قرن قبل کشت سیر را در این منطقه انجام می دادند، تصریح کرد: با برگزاری این جشنواره در حال معرفی ظرفیت جدید گردشگری کشاورزی هستیم؛ در واقع گردشگری کشاورزی سیر را در مکان تاریخی اجرا می کنیم.

زلقی با اشاره به اینکه مکان برگزاری جشنواره در آرامگاه یعقوب لیث صفاری داخل عرصه شهر تاریخی جندی شاپور است، گفت: در کنار بحث سیر یعقوب لیث نیز بیشتر معرفی می شود.

وی عنوان کرد: تمام ظرفیت های تاریخی ـ باستانی این شهر تاریخی را به صورت چشمی یا بازدید میدانی و همچنین در قالب کاتالوگ، بروشور و برگزاری چنین جشنواره هایی معرفی می کنیم.

مدیر پایگاه میراث ملی جندی شاپور یادآور شد: کار به این بزرگی را در یک روستا انجام دادیم و از تمام ظرفیت های مردمی از جمله بسیج و سپاه استفاده شده و برای راه اندازی این جشنواره بیش از صد نفر نیرو با ما همکاری داشتند.

وی با اشاره به توزیع بیش از 30 هزار بروشور گفت: در قالب جشنواره سیر برنامه های متعددی از جمله ارائه صنایع دستی در نمایشگاه، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر، موسیقی محلی، ایستگاه نقاشی ـ خطاطی و نمایشگاه اقوام را داریم؛ همچنین تمهیدات برای استقرار و پذیرایی سه هزار نفر در افتتاحیه انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث ملی جندی شاپور عنوان کرد: چند چادر بختیاری نیز راه اندازی و ایستگاه عکاسی با لباس بختیاری طراحی شده است؛ همچنین این لباس ها برای فروش هم عرضه می شود.

زلقی با اشاره به اینکه با دوغ، نان محلی و غذای سنتی از مهمانان پذیرایی می شود، اضافه کرد: بافت قالی، جاجیم و گلیم به صورت زنده توسط هنرمندان انجام می شود.

وی خبر داد: نمایشگاه صنایع دستی را به صورت سرپوشیده با بیش از 40 غرفه برپا کردیم؛ صنایع دستی مانند کپو و جاجیم، صنایع سنتی و غذایی هر کدام به صورت مجزا غرفه دارند.

مدیر پایگاه میراث ملی جندی شاپور اظهار کرد: المان بزرگی به شکل گلدان سیر را در ورودی جاده شوشتر ـ دزفول نصب کرده و تمامی مسافرانی که تردد می کنند یا اسکان دارند آن را مشاهده می کنند.

زلقی با اشاره به اینکه کیوسک های از من بپرس نیز به صورت شبانه روزی با استقرار کارشناسان فعال هستند، گفت: در آرامگاه یعقوب لیث نمایشگاه پوستر و عکس هم راه اندازی شده است.

 

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار