نوروز کجا بریم؟
تکیه معاون الملک واقع در محله قدیمی آبشوران کرمانشاه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این استان است که به واسطه نوع معماری و کاشی کاری‌های آن به عنوان اثری منحصربفرد شناخته می‌شود.
کد خبر: ۵۸۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 29 March 2018

به گزارش  تابناک به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در سال ۱۲۸۲ شمسی یعنی در اواخر دوره قاجاریه حسین خان معین الرعایا یکی از بزرگان شهر کرمانشاه در محله قدیمی آبشوران کرمانشاه ساخت بنای اولیه تکیه معاون الملک (بخش حسینیه) را جهت برگزاری مراسمات عزاداری، سینه زنی و نوحه خوانی حضرت اباعبدالله حسین (ع) آغاز کرد.

این حسینیه در سال ۱۲۸۷ توسط مشروطه خواهان کرمانشاه و به این دلیل که آن را مکانی برای تجمع مخالفان مشروطه می‌دانستند به آتش کشیدند و بخشی از بنای تکیه تخریب شد.

حسن خان معاون الملک برادر حسین خان معین الرعایا پس از فوت برادرش در سال ۱۳۲۶ وسعت تکیه را با افزودن بخش‌های عباسیه و زینبیه گسترش داد. وی برای بازسازی و ساخت بخش‌های دیگر بنا معمارانی، چون حسین نقاش تهرانی، سیدابوالقاسم مانی و حسین کاشی پز تهرانی را فراخواند.

تکیه معاون الملک دارای سه درب ورودی شامل درب غربی (خیابان حداد عادل)، درب شمالی (کوچه معاون الملک) و درب جنوبی (کوچه ایلخانی) است که درحال حاضر تردد تنها از درب غربی انجام می‌گیرد.

باتوجه به اینکه بنای عمارت معاون الملک شش متر از سطح کوچه پائین‌تر است، برای ورود به بخش حسینیه آن باید از ۱۷ پله عبور کرد تا وارد این بخش شد.

حسینیه صحن کوچکی با حجره‌های دو طبقه است که کاشی‌های هفت رنگ و زیبای آن صحنه‌های مختلفی را از عزاداری ها، سلاطین ایرانی، بارگاه حضرت سلیمان و... نشان می‌دهد.

در بخش زینبیه نیز که بخش میانی عمارت است غرفه‌هایی در طبقه دوم برای استقرار زنان شرکت کننده در عزاداری‌ها ساخته شده است.

موزه مردم شناسی تکیه معاون الملک در ضلع جنوبی عباسیه واقع گردیده است.

بخش اعظم تصاویر کاشی‌های تکیه معاون الملک را تصاویر مربوط به حوادث واقعه کربلا و عزاداری‌های مردم نشان می‌دهد. این تکیه در واقع گنجینه‌ای از اسطوره ها، حماسه ها، تاریخ و مذهب ایران است.

این بنا شاهکاری از پیوند معماری اصیل ایرانی و کاشی کاری‌های زیباست که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار