شهرستان حاجی آباد در منطقه شمال استان هرمزگان که خرمای پیارم آن شهرتی ملی پیدا کرده با طبیعتی سرسبز و منطقه های بکر و دیدنی، دروازه ای شیرین و جذاب برای خوشامدگویی به هزاران گردشگر و مسافر نوروزی به این استان است.
کد خبر: ۵۸۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 29 March 2018

به گزارش تابناک : استان هرمزگان هرچند که با شرجی و گرما و باغ‌ های انبه و خرما نامی آشناست، اما مکان‌ هایی در این استان وجود دارد که تنوع طبیعت بکر و زیبا و آب و هوای خنک آن در منطقه ای مانند حاجی آباد، گردشگران را غافلگیر می کند.
شهرستان حاجی آباد یکی از شهرستان های خوش آب و هوای هرمزگان در کنار محور ترانزیتی بندرعباس – سیرجان دارای طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی و گردشگری سبب شده هر گردشگری که از سمت شمال به هرمزگان وارد می شود، از این جاذبه ها دیدن کند. 
شهرستان حاجی آباد در فاصله 165کیلومتری شمال بندرعباس و در کنار جاده بندرـ سیرجان با یکهزار و 200 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال هرمزگان قرار دارد که از شمال به شهرستان سیرجان (استان کرمان)، از شرق بخش وکیل آباد (استان کرمان)، از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود می شود و از اهمیت جغرافیایی فراوانی برخوردار است.
در تقسیمات کشوری حاجی آباد یکی از شهرستان های استان هرمزگان است که تا سال 1370 شمسی با نام سعادت آباد، یکی از بخش های شهرستان بندرعباس به شمار می ‌آمد.
بخش سعادت آباد در حد فاصل جنوب و جنوب غربی شهرستان حاجی آباد شامل پنج دهستان احمدی و فارغان در جانب شرقی، طارم و درآگاه در جانب غربی و دهستان سیاهو در جنوب بود ه و یکی از بخش‌ های شهر حاجی‌آباد است که آب و هوای گرم و خشک دارد.
اطراف این روستا را ارتفاعات «نیزا»، «سیرو»، «کم برآفتاب»، «دزدر»، «وانمان»، «جایین» و «شاهین» فرا گرفته ‌است. 
دهستان «احمدی» نیز تا اواخر دوره قاجاریه با عنوان «بلوک رودان و احمدی» جزو بخش رودخانه رودان بود که بعدها از آن جدا شد و به سعادت آباد پیوست.
«فارغان» دیگر دهستان خوش آب و هوای این منطقه است که امروزه به بخشی در حاجی آباد تبدیل شده و دارای آبادی های «بخون»، «برجهر»،«جایین»، «رائیز»، «اوبد»، «رودخانه»، «سردر»، «سیرمند»، «سیاهک»، «شمیل»، «طرمرا»، «علی‌آباد» ، «مزرعه»، «میمند»، «نارمند»، نظام آباد» است که برخی از این آبادی ‌ها امروزه ویران شده و غیر مسکونی ‌اند.
کوه «بُنه» یا کوه «فارغان» به دلیل داشتن جنگل ‌های زیبای طبیعی مانند «اورس یا کاج وحشی»، «بادام وحشی» و داروهای گیاهی و همچنین وجود انواع بز، پلنگ، خرس، کبک، تیهو، آهوبره و پرندگان و چرندگان دیگر از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری است که مخاطبان خاص خودش را می طلبد. 
اگر بخواهیم به معرفی آثار تاریخی و باستانی شهر فارغان بپردازیم می توان به مجسمه شیر مفرغی با 63کیلوگرم وزن - در سال 1362در روستای بسته فارغان کشف و به موزه کرمان منتقل شد، قلعه کهن و تاریخی گشنوئیه در شمال شرق شهر فارغان- در زمان حمله چنگیز خان مغول به ایران همراه قلاع سرزمین میناب ویران شد-، آتشکده زرتشتیان واقع در روستای بخوان- بهترین اماکن تفریحی که هزاران مسافر و گردشگر نوروزی را به خود جذب می کند-، قلعه میمند در شرق فارغان -که تا زمان عبدالعلی قوام نخست وزیر وقت تا حدودی سالم بوده است- اشاره کنیم. 
*«بخوان» روستای نمونه گردشگری
«بخوان»، که دارای سابقه ای تاریخی است، روستای نمونه گردشگری منطقه فارغان حاجی آباد به شمار می رود که دارای تنوع گیاهی سرسبز و باغ‌ های مرکبات و درختان سردسیری است. 
بخوان در فاصله 85 کیلومتری شهرستان حاجی‌آباد قرار دارد و یکی از مکان هایی که در فصل زمستان و در زمان برودت هوا در فصل زمستان گوه های بخوان پوشیده از برف می‌ شود که جلوه زیبایی به طبیعت این منطقه می دهد. 
این منطقه به علت واقع شدن در دامنۀ کوه، تنها حدود چهار تا پنج ساعت آفتاب به آن می ‌تابد بنابراین هوای این روستا در تابستان هم خنک است. 
*مزرعه، روستایی با باغ های لیموشیرین
دهیاری «مزرعه»، در پنج کیلومتری بخش فارغان شهرستان حاجی ‌آباد قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385جمعیت آن 506 نفر شامل120خانوار بوده ‌است.
هرچند که چشمه ها و قنات های پرآب مزرعه در گذشته نشانه زندگی رونق دیرین آن است اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از چشمه ها و قنات های مزرعه خشکیده اند و از آن پرآبی ها خبری نیست. 
با وجود خشکسالی مردم این منطقه از اندک آب چاه های کشاورزی نهایت بهره را می برند و این منطقه با مرکباتش همچنان معروف است و نارنگی، پرتقال و لیموشیرین های آن در میوه فروشی های بندرعباس طرفداران بسیاری دارد.
«دو تنبو» در ابتدای ورود به روستای مزرعه قرار گرفته و از قدیم مکان بازی کودکان بوده که هم چنان محل برگزاری مسابقات فوتبال محلی کودکان روستایی است و با رسیدن عید نوروز خوشحالی شان دوچندان می شود چون وقت لحظه های شیرین «گل کوچیک زدن» در عید نوروز با همسن و سالان قوم و خویش شهرنشین شده، فرا می رسد. 
«تزرج»، آبشاری با مهمانان فراوان
آبشار تزرج (تزرگ) نیز یکی از مناطق خوش آب و هوای منطقه حاجی آباد است که چشمۀ آن معروف است یکی از زیباترین و مهم ترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد است که توجه گردشگران زیادی را جلب می کند.
این آبشار در منطقه ای خوش آب و هوا در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد قرار دارد. 
*چشمه سبز پوشان
این چشمه از بزرگ ترین چشمه های استان هرمزگان است که در تابستان سوزان جنوب، آبی خنک و زلال و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم دارد.
این چشمه محل پرورش برخی از گونه جانوری و گیاهی مانند ماهیان گونه باربوس، سیاه ماهی و کامبوزیا و گونه‌ های مختلف از نرم تنان و پلانکتون‌ها است.
بیشتر مردم حاجی آباد و به ویژه روستای دیدنی «برغنی» بر این باورند که ماهی های این چشمه متعلق به صاحب زیارتگاه منطقه است و هر کسی آنها را صید کند با مشکل مواجه شده و بدبیاری های می آورد. 
«پیارم»، گران ترین خرمای جهان در حاجی آباد
خرمای پیارم گران‌ ترین خرمای جهان در شهرستان حاجی آباد دارای شهرت جهانی است و به دلیل قابلیت نگهداری طولانی، مشتری پسند بوده و متقاضیان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد و به عنوان خرمای درجه یک عرضه می شود. 
شهرستان حاجی‌آباد اما به دلیل قرار گرفتن در شمال هرمزگان و همجواری با استان ‌های کرمان و فارس، از بیشترین باغ‌ های میوه‌ های سردسیری شامل پسته، انگور، انار، هلو، آلو، قیسی و انجیر برخوردار است. 
حاجی آباد از سوی دیگر یکی از چهار قطب مهم کشاورزی استان هرمزگان محسوب می شود و در کنار مرکبات و صیفی جات در تولید گندم و ذرت نیز سرآمد است و 90 درصد گندم و 85 درصد ذرت استان هرمزگان در شهرستان حاجی آباد تولید می شود.
یکی از بخش های دیگری که حاجی آباد را نسبت به سایر شهرستان های هرمزگان متمایز می کند، وجود صنایع دستی خاص آن مانند قالی بافی، شیریکی پیچ(نوعی گلیم)، قالیچه، چادر شب بافی، سبدبافی و حصیربافی است که هرکدام از این هنرها از قدمت زیادی برخوردار است. 
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بیشترین عشایر ( افزون بر یکهزار و 750 خانوار عشایر) استان هرمزگان در شهرستان حاجی آباد سکونت دارند.
مجموعه ویژگی ها و جاذبه های حاجی آباد و آب و هوایی مناسب و مکان های گردشگری زیبای آن،مزیت هایی برای این منطقه محسوب می شود که می توان از این ظرفیت در جذب گردشگر و فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن بهره برد. 

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار