دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در مورد بازدیدهای این روزهای این شهر جهانی گفت: شهر شوش با داشتن پتانسیل‌‌های مهم و خاص هر ساله و روزانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. به نحوی که تعداد گردشگران در ایام نوروز به مرز ۲ میلیون نفر می‌رسد.
کد خبر: ۵۸۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲ 29 March 2018

 

در ایام نوروز نزدیک به 2 میلیون نفر از شوش دیدن می‌کنند

علی درویشی اظهار کرد: در این راستا انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش همچون سال‌های گذشته و همسو با ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان و با همکاری پایگاه جهانی شوش و اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان برنامه‌های خود راجهت اطلاع‌رسانی و پذیرایی از مهمانان نوروزی در نوروز ۱۳۹۷ به اجرا می‌رساند.

وی ادامه داد: حدود30 نفر از اعضای این انجمن در قالب راهنمایان گردشگری در محوطه‌های تحت پوشش شهرستان همچون کاخ آپادانا، قلعه باستانی، موزه شوش و کاخ اردشیر (شائور) مستقر شده‌اند که علاقه‌مندانه و به صورت افتخاری بدون هیچ چشمداشتی گردشگران نوروزی را راهنمایی و با تاریخ و تمدن شوش و ایران آشنا می‌کنند.

درویشی افزود: از دیگر اقداماتی که این انجمن به مانند سال‌های گذشته در محوطه جهانی شوش انجام می‌دهد توزیع بروشور و برگه‌های نظرسنجی در بین مسافران است.

وی تاکید کرد: نوروز امسال تمام کوشش انجمن بر آن بوده تا در فضایی فرهنگی و تاریخی و به دور از هر گونه تنش با ساماندهی و برنامه‌ریزی‌های دقیق مسئولان شهری و پایگاه میراث جهانی شوش و اداره میراث فرهنگی از ازدحام بی‌رویه جمعیت در کنار غرفه‌های در ورودی محوطه جهانی شوش جلوگیری شود تا بدین جهت در حفظ و حراست هر چه بیشتر محوطه‌های باستانی اهتمام ورزیده شده و در فضایی آرام‌تر مسافران از این محوطه‌ها بازدید به عمل آورند.

درویشی با اشاره به فعالیت‌های پایگاه شوش حین و پس از ثبت جهانی در شوش، ساماندهی و ثبت اشیا به دست آمده از کاوش هیات‌های باستان‌شناسی ساماندهی و ثبت آجرنوشته‌های به دست آمده از کاوش‌های شوش و چغازنبیل، ساماندهی موزه باستان‌شناسی شوش، مرمت و خواناسازی پلان معماری ترانشه شهر شاهی (شهر پانزدهم)، مرمت و خواناسازی پلان معماری کاخ آپادانا، مرمت و خواناسازی پلان معماری کاخ اردشیر دوم (کاخ شائور)، مرمت و استحکام‌بخشی قلعه باستان باستان‌شناسی شوش، آشنایی دانش آموزان و کودکان با صنایع دستی و تاریخ شوش، برگزاری مراسم فرهنگی، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا، تجهیز و راه‌اندازی سالن اطلاع‌رسانی، جنب موزه باستان‌شناسی شوش، ساماندهی مسیر بازدید از محوطه باستانی شوش، تهیه و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در سطح محوطه، تجهیز و راه‌اندازی اتاق کتیبه‌ها، جنب قلعه باستان‌شناسی شوش (گاراژ گیرشمن) را از جمله اقدامات موثر و مفید در جهت ایجاد مرمت و حفاظت آثار تاریخی، فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای موثر و مطلوب جهت بازدید مسافران برشمرد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش خاطرنشان کرد: شهرستان شوش در استان خوزستان از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌‌های جهان با قدمتی ۹ هزار ساله است. شهری که از هفت هزار سال پیش از میلاد تا دوران سلجوقیان در آن زندگی و پویایی جاری بوده است و از آن دوران تا دوره قاجاریه خالی از سکنه شد. محوطه گسترده و عظیم به جا مانده از تاریخ مردم باستان توسط باستان‌شناسان در دوران قاجاریه باردیگر نامی جهانی یافت و آرام آرام در این زمان بود که بومیان جویای کار از دیگر شهرها به این محوطه باستانی مهاجرت و در حاشیه آن خانه‌سازی کردند تا به عنوان کارگر هیات باستان‌شناسی را همراهی و شوش جدیدی را پایه‌گذاری کنند تا امروزه گردشگران و مسافرانی از سراسر جهان به بازدید این کهن شهر مذهبی و باستانی سفر کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار