امام جمعه موقت اهواز:
امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سالروز ولادت امام علی (ع)، گفت: تذکر درباره مسئولیت شیعه‌بودن و معرفت‌افزایی از مهم‌ترین مواردی است که در جشن‌های ۱۳ رجب باید به آن پرداخت.
کد خبر: ۵۸۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ 30 March 2018

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده در خطبه‌های نمازجمعه امروز ۱۰ فروردین، با اشاره به ماه رجب، اظهار کرد: در برخی از روایات این ماه به عنوان ماه خدا و در برخی روایات به عنوان ماه امیرالمؤمنین(ع) معرفی شده است. ماه رجب فرصتی است که خداوند در اختیار بندگان قرار داده تا آنهایی که غافل نیستند به استغفار بپردازند.

وی ادامه داد: با حقیقت استغفار تحول بسیار عظیمی در وجود انسان شکل می‌یابد البته اگر این استغفار با پشیمانی از معاصی گذشته باشد.

حسن‌زاده با بیان اینکه به اتفاق روایات شیعه و سنی علی‌بن ابیطالب(ع) درون کعبه به دنیا آمده، گفت: آنچه که از فضایل امیرالمؤمنین(ع) بیان می‌کنیم به عنوان بنده‌ای از بندگان رسول خداست. دانشمند یهودی خدمت امام علی(ع) رسید و سؤالی از او پرسید، در پایان آن دانشمند یهودی گفت که تو پیامبر هستی؟ امام پاسخ گفت: اف بر تو. من بنده‌ای از بندگان رسول خدا هستم. تمام آنچه که در شخصیت ائمه و امام علی(ع) گفته می‌شود، به عنوان شاگردی از شاگردان رسول خداست.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به آیه «اهدنا صراط المستقیم» در سوره حمد، توضیح داد: در روایات آمده است که این آیه اشاره به امام علی(ع) دارد. چرا که کمترین کجی در شخصیت حضرت وجود ندارد. در دوران پنج ساله حکومت امام، ایشان بیشترین خدمت را به جامعه داشتند. بر اساس سیره امام علی(ع) هیچ منصب دولتی نباید بهانه‌ای برای داشتن زندگی تجملاتی باشد. امام علی(ع) بیشترین درآمد، بیشترین خدمت به جامعه و بیشترین زهد را دارا بود. الگوی امام علی یعنی بیشترین خدمت به مردم و کمترین بهره برای خود.

وی با اشاره به سالروز ولادت امام علی (ع)، گفت: این عید بزرگی است که باید خطبا و مداحان در جشن‌ها بیشتر به شخصیت امام بپردازند. تذکر درباره مسئولیت شیعه‌بودن و معرفت‌افزایی از مهم‌ترین مواردی است که در جشن‌های ۱۳ رجب باید به آن پرداخت.

حسن‌زاده با اشاره به آغاز ایام اعتکاف، گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی در تمام کشور شاید یک‌هزار معتکف نداشتیم، اما اکنون نه تنها در مراکز استان‌ها بلکه در روستاهای دوردست اعتکاف برگزار می شود و عمدتاً شرکت‌کنندگان آن جوان هستند. اینها از ثمرات انقلاب اسلامی است. در مراسم اعتکاف باید علاوه بر دعا و عبادت به تفکر توجه داشت که بنابر روایات تکفر بهترین عبادت است.

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی است که امام راحل با وجود مشارکت همه مردم در راهپیمایی‌های ضد رژیم شاهنشاهی دستور رفراندوم را صادر کرد و حکومت جمهوری اسلامی با ۹۸ درصد آرای مردم به رسمیت رسید. جمهوری اسلامی یک حکومت نوین در جهان است و در تمام دنیا حکومتی با عنوان جمهوری اسلامی یا همان مردم سالاری دینی سابقه ندارد و همین موضوع دشمنان را به وحشت انداخته است. امام راحل و مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید داشته و دارند که نمی‌شود به نام جمهوری اسلامی بسنده کرد و خودمان را قانع کنیم و بگوییم جمهوری اسلامی است و کار تمام شد. بلکه کارهای زیادی برای تطابق اسلامیت با شرع مقدس بر زمین مانده است.

وی با اشاره به ۱۵ ماه رجب سالروز وفات عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب(س) افزود: حضرت زینب(س) یک شخصیت استثنایی است و با توجه به کلمات ائمه(ع) یک درجه پایین‌تر از معصوم است. کربلا و شجاعت و ایثارگری حضرت سیدالشهدا با همه عظمتش در نبود امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) ناقص می‌ماند. حضرت در اسارت هم عزت داشت و سربلند بود. عزت ایشان در مقابل ابن‌زیاد و یزید سرچشمه ایمان ایشان بود. مؤمن تا وقتی که ایمان دارد، عزیز است.

حسن‌زاده با اشاره به ۱۳ فروردین روز طبیعت، گفت: توجه به منابع طبیعی حق‌الناس است.

امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد و نامگذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به ورود انقلاب اسلامی به چهل سالگی آن را دوران پختگی نامیدند و به این موضوع اشاره داشتند که انقلاب‌ها و اهدافشان به فراموشی سپرده می‌شوند اما در چهل سالگی انقلاب اسلامی همان شعارها و اهداف وجود دارد. ما دارای استقلال سیاسی هستیم و باید در زمینه استقلال اقتصادی و فرهنگی هم تلاش کنیم. مقام معظم رهبری به موضوع آزادی هم اشاره کردند، در همه کشورهای دنیا آزادی چارچوب دارد. آنهایی که قبل از انقلاب را دیده‌اند می‌دانند آزادی امروز چیست و آزادی ما در چارچوب قانون اساسی است. موضوع دیگر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، عدالت بود. بر اساس آمار بانک جهانی که اتفاقا با ما دشمنی دارد، پس از انقلاب فاصله طبقاتی به صورت محسوسی کاهش یافته است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ظرفیت‌های استفاده نشده بسیاری در زمینه انسانی و طبیعی در کشور ما وجود دارد، گفت: تأکید رهبری بر اعتماد به جوانان است. تعداد دانشجویان ۲۳ برابر بیشتر از قبل از انقلاب شده است. البته باید کیفیت را بالا ببریم و شرکت‌های دانش بنیان از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده کنند. ما نشان دادیم در شرایط تحریم که دانشگاه‌های دنیا دانشجویان را نمی‌پذیرفتند، می‌توانیم با کار جهادی بسیاری از موانع را برطرف کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی موانع پیشرفت را کم‌کاری، اعتماد به خارج، قبیله‌گری سیاسی و اشرافی‌گری دانستند. باید برای رسیدن به اهداف انقلاب درون‌زایی با تکیه بر ثروت داخلی را داشته باشیم. همچنین آنچه که به عنوان فساد اقتصادی در کشور وجود دارد بسیار اندک است البته اندک آن هم مضر است اما ما مدیران پاکدامن و پاکدست بسیاری داریم.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: استفاده از کالای ایرانی باید به عنوان یک نیاز فرهنگ‌سازی شود. دانشگاه‌ها، خطبا و صدا و سیما به این عرصه وارد شوند.

وی خطاب به استاندار خوزستان و مسئولان استانی از جمله دادگستری، عنوان کرد: موانع سرمایه‌گذاری در استان خوزستان بیش از استان‌های دیگر است. هزینه تولید و عوارض باید کاهش یابد. البته کمیسیون‌هایی در این زمینه تعیین شده اما در عمل خروجی اندکی دارند. با توجه به آنکه خوزستان با عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس هم مرز است، فرصت بسیار مناسبی برای صادرات دارد. اما باید هزینه‌های تولید کالای ایرانی را کاهش داده و کیفیت را بالا ببریم. در غیر این صورت بازار را از دست می‌دهیم. منکر امروز در جامعه ما بیکاری است و برطرف شدن آن در گرو حمایت از کالای ایرانی است.

حسن زاده با اشاره به مساله اخیر پیش آمده در صدا و سیما گفت: اشتباهی انجام شد که به هیچ وجه تعمدی نبوده و اقوام عرب در خوزستان مکدر شدند. آیت‌الله موسوی‌جزایری، نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی به صدا و سیما تذکر دادند که این موضوع اصلاح شد. باید دقت داشته باشیم. نباید اجازه دهیم دشمنان سوءاستفاده کنند. دشمن در کمین نشسته است.

وی بیان کرد: خوزستان به گفته امام راحل دین خود را به اسلام ادا کرد. همه اقوام خوزستان اعم از عرب، لر، بختیاری، دزفولی، شوشتری، بهبهانی، همواره دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردند. شاهد این مدعا دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فرماندهان دفاع مقدس همچون سردار علی هاشمی، اسماعیل دقایقی، احمد سوداگر و فرماندهان جنگ سردار محسن رضایی و علی شمخانی از افتخارات خوزستان هستد. با هوشیاری باید از این مساله ای که صدا و سیما جبران کرد، عبور کرده و اجازه سوءاستفاده به دشمنان را نخواهیم داد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به شرایط یمن، عنوان کرد: اوضاع یمن اسفبار است و از طرف رژیم منحوس سعودی با حمایت مستقیم آمریکا و اسرائیل مورد بمباران قرار می‌گیرد. باید به حال جامعه بین‌المللی تأسف خورد. جرم مردم یمن این است که می‌خواهند روی پای خود بایستند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: نماز جمعه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار