کد خبر: ۵۸۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷ 01 April 2018

چرا کج سلیقگی های رسانه ملی در برابر قومیت های ایرانی پایان ندارد؟رسانه ملی که باید در نوروز و روزهای آغازین سال جدید، بیشترین میزان رضایت مندی و علاقه مندی نسبت به برنامه های خود را در میان شهروندان ایرانی ایجاد کند، در سال جدید نیز دچار یک کج سلیقگی آشکار شد که به شکل گیری موجی از اعتراضات مردمی در استان خوزستان انجامید؛ اعتراضاتی که اعراب خوزستان را به خیابان ها کشید تا ضمن اعتراض به این کج سلیقگی، دوباره دلبستگی خود را به ایران و ایرانی به نمایش بگذارند.

به گزارش «تابناک»؛ در جریان نمایش یکی از برنامه های تلویزیونی نوروز 97 که با هدف سرگرمی شهروندان ایرانی در این ایام از رسانه ملی پخش می شود، یک اشتباه آشکار در حذف عروسک یکی از اقوام جنوب غرب ایران، آن هم در حالی که عروسک سایر اقوام پر جمعیت کشور در نقشه ایران وجود داشت، موجی از اعتراضات مردمی را در استان خوزستان راه به راه انداخت.

در همین راستا و در روزهایی که گذشت، برخی اهالی عرب خوزستان به اقدام تفرقه انگیز و متضاد با امنیت ملی شبکه ۲ سیما اعتراض کردند و عدم نمایش عروسک این قوم در نقشه ایران و عدم معرفی اعراب خوزستان را نشانه ای از رفتار تفرقه آمیز صدا و سیما معرفی کردند.

در این آیتم تلویزیونی که به عنوان میان برنامه دو بخش کلاه قرمزی و بخش کودک و نوجوان شبکه ۲ پخش شد، ضمن معرفی و اشاره به پراکندگی اقوام ایرانی قوم اصیل، بزرگ عرب از نقشه و بافت کشور حذف و نادیده گرفته شد.

بنابراین، اهالی عرب خوزستانی ضمن مغایر دانستن این اقدام با مصالح و امنیت ملی کشور در خیابان های شهر اهواز و سایر شهرهای عرب نشین خوزستان تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان کشور برسانند.

آنها از مسئولان رسانه ملی خواستند تا ضمن عذرخواهی رسمی از قوم عرب، از پیشامد چنین رویه های خطرناکی برای چندمین بار در این پایگاه ملی و حساس جلوگیری کنند.

در همین زمینه، برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین مسئولان مختلف ضمن تأکید بر وفاداری مردم عرب خوزستان، از اقدام تلویزیون انتقاد کردند.

حضور بموقع یکی از نمایندگان اهواز در مجلس (دکتر علی ساری) در میان مردم و اعتراض شفاف وی به عملکرد صدا و سیما و سپس پیگیری ها از مجاری قانونی و پیگیری از طریق مسئولان کشور و تذکر به صدا و سیما و نهایتا عذرخواهی تولیدکننده ی آن برنامه، باعث شد تا مردم متوجه پیگیری و سختکوشی نمایندگان و مسئولان در تذکر به صدا و سیما و جبران اشتباه صورت گرفته بشوند و صدا و سیما نیز در چند برنامه، ضمن احترام به مردم شریف عرب خوزستان، برنامه موسیقی فولکلور با لباس عربی و همچنین رقص مشهور عربی با شمشیر و... را از شبکه های ملی پخش نمود.

روز گذشته نیز علی ساری، نماینده اهواز به همراه آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان در میان شهروندان معترض حاضر شدند و قول مسئولان را برای عدم تکرار اشتباهات مشابه و رفع تبعیض فرهنگی و اجتماعی به مردم ابلاغ نمودند تا ضمن تأکید بر وفاداری مردم عرب خوزستان و پیگیری قانونمند و منطقی اعتراضشان، از عزم مسئولان در این زمینه خبر بدهند و جلوی سوءاستفاده برخی افراد و جریانات که خیرخواه مردم شریف شهرمان نیستند گرفته شود.

این اقدام حاشیه برانگیز و تفرقه آمیز که چند روز شهرهای عرب نشین ایران را ملتهب و دشمنان را برای بهره برداری از این فضا حساس کرد، اولین اشتباه عمدی و یا سهوی رسانه ملی در توهین به اقوام ایرانی نبود و به یقین در صورت عدم اصلاح ساختارهای غلط نظارتی، آخرین آنها نیز نخواهد بود.

پیشتر نیز از همین رسانه موارد توهین آمیزی در رابطه با اقوام دیگر کشور ساخته و منتشر شده بود که گاه با تاریخ مکتوب و مستند ایران نیز تناقض آشکار داشت!

اگر این رویه در رسانه ملی عمدی باشد که باید نهادهای مسئول ضمن شناسایی عاملین چنین روندهایی شدیدترین برخوردها را با آنها داشته باشند و فرصت بهره برداری سودجویانه و ضد امنیت ملی را از فرصت طلبان بگیرند.

اگر این رویه سهوی بوده باشد و در آن هیچ عمدی نباشد نیز این رخداد به خوبی ضعف علمی، نظارتی و محتوایی رسانه ملی را در ساخت برنامه ها به خوبی آشکار می کند و از این رو نیاز است که رسانه ملی در جریان ساخت برنامه های خود، توجه ویژه ای به مسائل تاریخی، جغرافیایی و اصول امنیت ملی داشته باشد.

از آنجا که اعتراض هایی اینچنینی بسیار هزینه زا هستند و امنیت ملی در کانون آسیب های آن قرار دارد، امید است مسئولان ارشد کشور و رسانه ملی ضمن عذرخواهی رسمی از این اقدام ناراحت کننده، زمینه های عدم تکرار این رویه ها را نیز در رسانه ملی فراهم کنند.

با پذیرش این اصل که اعتراض به نوع و کیفیت عملکرد مسئولان کشور، حق انکارناشدنی شهروندان ایرانی است، این نکته مهم را نیز باید یادآور شد که هیچ فرد یا شخصی حق ندارد، روند اعتراضات مسالمت آمیز مردمی را به شکلی مدیریت کند و یا تغییر جهت دهد که امنیت ملی و محلی کشور از این مسیر متضرر شود.

به عبارتی مردم نیز باید در روند برگزاری اعتراضات خود دقت داشته باشند که هدف آنها از اعتراض اصلاح عمل مردود مدیران صدا و سیماست یا آسیب رساندن به امنیت ملی کشور؟ قطعاً رسیدن به هدف اول با واکنش های قابل قبولی که مدیران ارشد استان خوزستان، نمایندگان مجلس و نیز نهادهای فرادستی در پیش گرفته اند، محقق خواهد شد و نیازی به شکل دهی به رفتارهای هنجارشکنانه نیست؛ اما به احتمال زیاد، این بستر اعتراضی نیز چون سایر اعتراض ها مورد سوء استفاده فرصت طلبانی قرار خواهد گرفت که مردم باید هشیار باشند و صف خود را از آنها جدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار