منابع دیپلماتیک اعلام کردند، آمریکا بار دیگر صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت با درخواست برای انجام تحقیقات مستقل در زمینه درگیری‌های بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را ناکام گذاشت.
کد خبر: ۵۸۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ 07 April 2018

به گزارش تابناک : منصور العتیبی، سفیر کویت در سازمان ملل بعد از ظهر جمعه به خبرنگاران گفت، از شورای امنیت درخواست کرده تا بیانیه‌ای را نظیر بیانیه دیگری که کویت هفته گذشته ارائه کرد و در آن موقع نیز با اعتراض و مخالفت آمریکا روبه‌رو شد، صادر کند.

منصور العتیبی در کنفرانس خبری مشترک با ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل و ماجد عبدالعزیز، نماینده اتحادیه عرب در سازمان‌های بین‌المللی در نیویورک تاکید کرد: ما پیش‌نویس بیانیه‌ای جدید را بین اعضای شورای امنیت درباره وقایع فلسطین و وضعیت فلسطینی‌ها در نوار غزه توزیع کردیم و این شبیه بیانیه‌ای قبلی ماست. ما در آن خواستار توقف هدف قرار دادن تظاهرکنندگان فلسطینی در نزدیکی خط مرزی نوار غزه شدیم.

وی افزود، بیانیه قبلی موافقت ۱۴ عضو را به جز آمریکا به همراه داشت اما آمریکا حتی بحث کردن جزئیات بیانیه را رد کرد که همین امر صدور این بیانیه را ناکام گذاشت.

العتیبی گفت: کویت بیانیه جدیدی در محکومیت اقدامات اسرائیلی‌ها داده است.

شورای امنیت برای صدرو بیانیه‌های مطبوعاتی یا ریاستی باید موافقت جمعی ۱۵ را بگیرد البته هر کشور عضوی می‌تواند با مخالفتش صدور این بیانیه‌ها را ناکام بگذارد.

ریاض منصور نیز گفت: باید حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی فراهم شود.

سفیر فلسطین در سازمان ملل افزود: در صورتیکه بالاترین نهاد در سازمان ملل کاری انجام ندهد اسرائیل برای ادامه عملیات و کشتارش علیه ملت فلسطین که حق بازگشت به سرزمین‌شان را از دست داده‌اند جری‌ءترخواهد شد.

وی از مجمع عمومی سازمان ملل خواست تا به منظور انجام تحقیقات بین‌المللی به دلیل اقدامات اسرائیل تشکیل جلسه دهد.

اما یک دیپلمات از کشورهای عضو شورای امنیت که خواست نامش فاش نشود، گفت، آمریکا مجددا جمعه به درخواست شورای امنیت برای صدور بیانیه‌ای اعتراض کرد.

حسام زملط، سفیر فلسطین در شورای امنیت تصریح کرد: اقدامات اسرائیل مستحق شدیدترین محکومیت‌ها از جانب آمریکا علاوه بر اتخاذ تدابیری به منظور لزوم احترام به قانون بین‌المللی است اما ما شاهد هیچ محکومیتی نیستیم.

طی درگیری‌های روز گذشته در نزدیکی مرزهای غزه و سرزمین‌های اشغالی و در پی شهادت حمزه عبدالله ۲۰ ساله بر اثر شدت جراحت در شق البریج تعداد شهدای به ۹ تن رسید، در حالی که بیش از ۱۰۰۰ تن زخمی و و مصدوم شده‌اند. 

فلسطینی‌ها از ۳۰ آوریل اعتراضاتی را تحت عنوان "راهپیمایی بازگشت" همزمان با سالروز " روز زمین" آغاز کردند و قرار است این تظاهرات و راهپیمایی‌ها را تا ۱۵ مه سالروز "نکبه" با هدف به جریان انداختن موضوع "حق بازگشت" و شکستن محاصره غزه ادامه دهند.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار