معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه منابع آبی در سد ها کفاف تامین انرژی مورد نیاز برنامه ریزی شده در شرایط عادی را نمی دهد و با کاهش تولید در این زمینه مواجه خواهیم شد، گفت: در برنامه ریزی هایی که باید برای منابع آب وجود داشته باشد، دو اولویت آب موردنیاز جهت شرب و صنعت، غیر قابل انکار و این دو بخش همیشه در اولویت هستند.
کد خبر: ۵۸۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱ 10 April 2018

مصطفی شبه در نشست خبری "بحران خشکسالی و کمبود آب در خوزستان" که امروز 21 فروردین ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدوار بودیم شرایط جوی و بارشی بهتری حادث شود تا بتوانیم در وضعیت و شرایط بهتر، تصمیمات مردم پسندتری را از حیث تامین نیازهای آن ها اتخاذ کنیم اما متاسفانه پیش بینی ها آنطور که باید اتفاق نیفتاده و شرایط بدتر شده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: با توجه به اینکه سازمان آب و برق متولی برنامه ریزی منابع و مصارف آبی است، تصمیم اینکه چه برنامه ای در این زمینه مورد اجرا قرار بگیرد، بر عهده ستاد خشکسالی استان گذاشته شد اما ما نیز بر اساس علم و تجربه ای که در بحث آب داریم مجبور و مکلف هستیم توصیه های لازم را ارائه دهیم که با این منابع موجود چه میزان برنامه ریزی می توان انجام داد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: اینکه برنامه در نظر گرفته شده چگونه اجرایی شود، مساله ای است که باید در ستاد خشکسالی در خصوص آن تصمیم گیری شود اما سازمان آب و برق خوزستان نیز بر اساس وظایف خود، هشدارهای لازم را می دهد.

شبه با بیان اینکه خشکسالی که اکنون شاهد آن هستیم یک خشکسالی بی نظیر طی سالهای گذشته است، عنوان کرد: ذهنیت هایی است که سازمان آب و برق خوزستان آب دارد اما نمی خواهد این آب را به کسی بدهد اما باید گفت که منابع آبی سازمان آب و برق مشتریان و مردم را منتفع و خود سازمان آب و برق نیز از قبل این منابع درآمدهایی کسب می کند که از محل آن درآمدها هزینه هایی را برای توسعه و به روزرسانی بخش آب انجام می دهد.

وی ادامه داد: اگر سازمان آب و برق آبی داشته باشد، بهتر است که این آب را به مصرف برساند تا از قبل آن بتواند برنامه های توسعه ای استان را پیش برد و صحبت ها و شبهات مطرح شده در این خصوص با کار ما در تناقض ذاتی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در برنامه ریزی هایی که باید برای منابع آب وجود داشته باشد، دو اولویت آب مورد نیاز جهت شرب و صنعت غیر قابل انکار و این دو بخش همیشه در اولویت هستند.

شبه با بیان اینکه منابع آبی در سدها کفاف تامین انرژی مورد نیاز برنامه ریزی شده در شرایط عادی را نمی دهد و با کاهش تولید در این زمینه مواجه خواهیم شد، گفت: این کاهش تولید رابطه مستقیمی با منابع آبی استان دارد. برای مثال برای نیروگاهی مانند نیروگاه رامین که جهت تولید انرژی از رودخانه استفاده می کند، تامین آب یک مساله اساسی برای تولید انرژی است و به این دلیل تامین آب صنعت نیز در اولویت ما قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 85درصد از منابع آبی استان را بخش کشاورزی مصرف می کند، در شرایطی که وضعیت آبی در استان بحرانی است باید تصمیمات جدی در این خصوص گرفته شود. نکته دیگری که در بحث برنامه ریزی منابع آب وجود دارد اجرایی کردن آن برنامه ریزی است که باید به آن توجه شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: سیستم سازمان آب و برق خوزستان برای یک شرایط عادی از نظر ساختاری طراحی شده است اما اکنون در شرایط بحرانی به سر می بریم و اگر قرار باشد برنامه ای اجرایی شود نیاز است تا همه دستگاه ها با سازمان همکاری لازم را داشته باشند.

شبه گفت: در سال جاری در دو حوضه کارون و دز که از حوضه های مهم استان هستند، خشکسالی بسیار شدید و نادر است و شعاع تبعات آن در بخش های مختلف به مراتب بسیار مهمتر از سایر حوضه های آبی است. انتهای برخی از حوضه های آبی ECآب بین 6 تا 7 هزار میکروموس متغیر بوده است و با توجه به وجود حدود 70هزار هکتار کشت های دائمی در سطح استان، نمی توان آب مورد نیاز این کشت ها را قطع کرد. این بخش ها به جز در بحث مشکلات کمی آب با مشکلات کیفی آب نیز رو به رو هستند.

وی اظهار کرد: نخیلات شادگان یک آستانه تحملی در مقابل شوری آب دارند و پس از آن از بین خواهند رفت و در این زمینه باید کاری کنیم که شوری آب از آستانه تحمل نخیلات در استان بالاتر نرود و این موضوع باید یکی از پاشنه های آشیل در برنامه ریزی هایی باشد که در سال جاری
در خصوص منابع آبی اعمال خواهیم کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حوضه زهره و هندیجان شاید حدود 10سال است که دچار خشکسالی هستیم، گفت: متاسفانه آنگونه که باید به توصیه های ما در خصوص سطوح کشت پیشنهادی متناسب با آورد آب و برنامه ریزی های کنترل برنامه تامین آب توجه نشده است. در این حوضه به واسطه وجود سد کوثر که کاربری آن برای شرب است باید گفت در مقایسه با سال گذشته باتوجه به خشکسالی های پیش آمده شاهد کاهش 100 میلیون متر مکعبی ذخیره آب هستیم.

شبه بیان کرد: در حوضه مارون در سال گذشته فقط در تابستان 320 میلیون متر مکعب مصرف شد تا بتوانیم آب را به نخیلات شادگان برسانیم اما امسال 120 میلیون متر مکعب آب فقط در مخزن سد مارون وجود دارد و یکی از دغدغه های بزرگ ما در این فصل تامین آب موردنیاز نخیلات در شادگان است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای کشاورزی در حوضه کارون عدم کشت است، گفت: این مسایل واقعیتی هستند که وجود دارد و نمی توان اشتغال و معیشت مردم را کتمان کرد اما سازمان آب و برق، آب تولید نمی کند بلکه این سیستم فقط توانایی ذخیره سازی و توزیع آن را به عهده دارد و اینکه آب ایجاد کنیم دست ما نیست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حوضه کرخه شاهد شرایط مساعد تری نسبت به سایر حوضه ها هستیم، گفت: برنامه ریزی های لازم برای این حوضه را نیز به ستاد خشکسالی ارائه خواهیم کرد تا در این خصوص تصمیم گیری های لازم انجام شود.

شبه با اشاره به اینکه کشت برنج حدود 5برابر گندم نیاز به آب دارد، گفت: عقل و منطق حکم می کند تا منابع آبی ما در جایی مصرف شود که همه مردم از آن منتفع شوند و بتوانیم با آب کمتر، تولید بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: این موضوع که بخواهیم در سال جاری و در این فصل برنج کشت کنیم را باید از مخیله خود دور کنیم. همانطور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده به جز دو استان در کشور، کشت برنج در سایر استان ها ممنوع است، ما نیز به عنوان سازمان آب و برق خوزستان اعلام می کنیم به هیچ عنوان زیر بار کشت برنج نمی رویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار