معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: یک اثر از محوطه‎ها و یادمان‎های دوران دفاع مقدس در استان خوزستان در فهرست ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت شد.
کد خبر: ۵۸۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 11 April 2018

مرجان شوشتری با اعلام این خبر افزود: محوطه یادمان شهید سبحانی واقع در شهرستان دشت‎آزادگان، شهر سوسنگرد، محله خزعلیه پس از طی تشریفات قانونی لازم با شماره 39 در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسید.

او اضافه کرد: این اثر تحت حفاظت ستاد مرکزی راهیان نورو نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‎های اسلامی، تعزیرات و مجازات‎های بازدارنده، جرم محسوب می‎شود و مرتکب، مشمول مجازات‎های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر نیز صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

شهید سیدمحمدرضا سبحانی از شهدای ژاندارمری و اهالی بومی سوسنگرد بود که ششم مهر 1359 هنگامی که نیروهای بعثی عراق قصد عبور از رودخانه کرخه و محاصره شهر سوسنگرد را در منطقه خزعلیه داشتند با عده‎ای از اهالی بومی منطقه در برابر متجاوزان دلیرانه ایستادگی و مقاومت کرد و مجروح شد و به دست نیروهای بعثی به اسارت درآمد و نیروهای بعثی پس از شکنجه، جسم کم ‎جان او را آتش زدند. پیکر مطهر این شهید در همان نقطه (خزعلیه) دفن شده و اکنون به عنوان نماد مقاومت مردمی سوسنگرد و زائران راهیان نور است.

در پنج سال اخیر 34 اثر و یادمان دفاع مقدس در فهرست ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسیده است. یادمان‎های دفاع مقدس در استان خوزستان در طول سال میزبان میلیون‎ها هموطن، گردشگر و کاروان‎های راهیان نور از سراسر کشور است.

درخور ذکر است علی‎اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در هفته دوم تعطیلات نوروزی سال 1397 از برخی یادمان‎های دفاع مقدس، موزه‎ها و آثار فرهنگی و جاذبه‎های گردشگری استان خوزستان دیدن کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار